Quan els cigrons també voten: comprar menjar és un acte polític als EUA
L'alimentació juga un paper més important en la campanya nord-americana. Goya Food és la millor representació de la dualització extrema de l'electorat
Quan els cigrons també voten: comprar menjar és un acte polític als EUA
Un restaurant caníbal a Berlín

Quan els cigrons també voten: comprar menjar és un acte polític als EUA

L'alimentació juga un paper més important en la campanya nord-americana. Goya Food és la millor representació de la dualització extrema de l'electorat

Marc Casanovas, periodista als EUA
TEMA:
Gastronomia
L'alimentació juga un paper més important en la campanya nord-americana. Goya Food és la millor representació de la dualització extrema de l�…

Més enllà del "fast food", que adora el republicà Donald Trump, i de la passió pels gelats que sent el demòcrata Joe Biden, el menjar i l'alimentació han tingut incidència en les eleccions dels Estats Units. Avui més que mai, comprar menjar és un acte polític.

Un parell d'exemples. Primer, Donald Trump al Despatx Oval amb un somriure d'orella a orella publicitant aliments Goya al seu compte d'Instagram. Després, la seva filla Ivanka Trump fent-se una foto amb una llauna de fesols negres al seu compte de Twitter, amb la frase en castellà: "Si es Goya, tiene que ser bueno".

Finalment, la diputada demòcrata llatina de Nova York Alexandria Ocasio dient a les xarxes socials que està mirant receptes per aprendre a fer carn en adob per no comprar mai més productes de Goya!

En resum, si ets demòcrata: boicot als productes Goya. Si ets republicà: el rebost ple de productes Goya. És la millor representació de la dualització extrema de l'electorat el 2020.

Què és Goya i qui hi ha darrere?

Si la vida et porta a viure als Estats Units per un temps, tard o d'hora, compraràs aliments de la marca Goya Foods per sentir-te una mica més a prop de casa. Està molt bé la imatge idíl·lica de les barbacoes al diumenge, els dònuts i el cafè XXL, però els expatriats també enyoren un bon plat de cigrons o les galetes maria de tota la vida.

Estanteria d'un supermercat plena de productes de la marca Goya, la multinacional hispana més important del món de l'alimentació
Estanteria d'un supermercat plena de productes de la marca Goya, la multinacional hispana més important del món de l'alimentació

Tots aquests productes als Estats Units els ven en exclusiva aquesta marca, la companyia hispana més potent d'alimentació. El fundador de Goya Foods va ser Prudencio Unanue Ortiz, que va emigrar d'Espanya, de Burgos més concretament, en plena Guerra Civil l'any 1936. Unanue va fundar a Nova York la companyia que actualment mou un capital de 1.400 milions de dòlars. L'empresa produeix més de 2.500 productes d'origen llatí.

Si vius als Estats Units, cada vot compta. Davant la incertesa ni republicans ni demòcrates deixen res a l'atzar. Segons els analistes, els vots BIPOC (que en anglès són les inicials de "black, indigenous and people of color") poden marcar la diferència en aquestes eleccions.

L'actual CEO de Goya Foods, Robert Unanue, va visitar la Casa Blanca i es va fer una foto amb el candidat a la reelecció. Una foto que Trump no va dubtar a fer servir com a arma propagandística. "Estimo els hispans", ha dit en actes de campanya. "Estimo els hispans americans", puntualitza.

Quan els cigrons també voten: comprar menjar és un acte polític als Estats Units
Robert Unanue, CEO de Goya Foods, amb Donald Trump a la Casa Blanca (Reuters)

De fet, si mireu el carretó de la compra d'un supermercat d'un llatinoamericà hi haurà productes Goya segur perquè és la marca per excel·lència dels llatinoamericans que viuen als Estats Units. Encara que sembli impossible, ara mateix hi ha molts llatins, molts negres i molts ciutadans racialitzats que, incomprensiblement, votaran a favor dels republicans. L'any 2016, el 28% del vot llatí va anar a parar a Trump.

La restauració i l'agricultura en era Covid, al centre del debat electoral

En els minuts d'or del segon debat electoral entre Trump i Biden, entre l'ús de la mascareta i el canvi climàtic es va colar el futur dels restaurants post-Covid. Els republicans aposten per una obertura total sense restriccions, mentre que els demòcrates prefereixen instal·lar mampares entre taules i la prohibició de menjadors interiors fins que els números d'infectats no baixin.

Als aliments polititzats de Goya i el debat sobre l'obertura o no dels restaurants en plena pandèmia, cal afegir-hi la postura dels agricultors i grangers nord-americans, especialment els de l'Amèrica rural, que són molt "trumpistes". Molts d'ells temen que la presidència de Biden comporti regulacions ambientals estrictes i impostos més elevats. Per molts agricultors i grangers, el vot és més una eina d'interès professional que no pas una qüestió de convicció moral.

Queda clar, doncs, que la taula també vota i decidirà si tindrem 4 anys més de Trump a la presidència o es decantarà per Biden. La nit del 3 de novembre sortirem de dubtes i recordeu que podreu seguir les eleccions a Catalunya Ràdio.

ARXIVAT A:
Gastronomia
Anar al contingut