Des de fa uns mesos, el consum de carn està envolt d'una certa polèmica. Aquest estira-i-arronsa d'estudis contradictoris sobre les bondats o maldats de la carn vermella i processada confon els consumidors. Cada cop som més conscients de l'excés de consum de carn que actualment tenim en la nostra societat; això és un fet. Com ja vam comentar fa unes setmanes en relació amb l'informe de l'ONU, per sostenibilitat i salut, s'opta per reduir l'ús de productes d'origen animal i substituir-lo amb productes vegetals. Reduir el consum de carn és una opció sempre que no hi hagi cap problema de salut que ho desaconselli. Un altre dels factors de la creixent reducció del consum de carn és el preu, ja que els àpats a base de vegetals solen ser més econòmics per ració en comparació amb els àpats amb productes càrnics o d'origen animal. L'"smart food", una alternativa a la carn Aquests són productes amb gustos, textures i formes que recorden un aliment, generalment d'origen animal, però produït a base de vegetals. El més lògic seria que reduíssim el consum de carn substituint aquests productes directament per aliments vegetals, com, per exemple,  els cereals i els llegums. Però, en comptes de fer aquesta substitució tan bàsica, sembla que no volem renunciar a continuar menjant una cosa que s'assembli idènticament a la carn. Aquests són productes produïts a base de vegetals. Les hamburgueses vegetals una moda cridada a quedar-se Aquesta tendència, que no només afecta les empreses i els productes que es formulen, sinó també el món de la restauració i la gastronomia, ha vingut per quedar-se? O és simplement passatgera? Sembla que està cridada per  quedar-se! Segons un estudi publicat per Kantar, no és una moda només pels milenials, foodies o els vegans, sinó que el 86% d'aquests productes els consumeixen el públic no vegà, concretament la població jubilada és la que ha contribuït més al creixement d'aquest mercat, introduint aquests productes a les seves llars. La majoria de les hamburgueses vegetals estan fetes amb llegums com, per exemple, cigrons,  pèsols o soja. També es pot intentar fer una hamburguesa a casa. La recepta es senzilla: s'agafa el llegum que més us agradi i es pot amorosir amb oli, fruits secs, verdures o espècies. La Fundació Alícia té una línia de investigació en nous productes, que intenta buscar aquest equilibri perquè siguin bons, sans i sostenibles. El consum d'aquests aliments no acaba resultant ni tan econòmic, ni tan sostenible o saludable, com la substitució directe de la carn per cereals i llegums, però estan a mig camí. Un món per descobrir Tot i els grans esforços per aconseguir productes vegetals, el més similar a la seva versió original animal, també hi ha la consciència creixent que els anàlegs de la carn sovint no compleixen les expectatives dels consumidors en matèria de nutrició i ni les etiquetes netes (clean label en anglès).  La Fundació  Alícia està tirant endavant una línia d'investigació en nous productes, on justament intentem buscar aquest equilibri perquè siguin bons, sans i sostenibles. El consum d'aquests aliments no acaba resultant ni tan econòmic, ni tan sostenible o saludable com la substitució directe de la carn per cereals i llegums, però estan a mig camí. També el gust, la textura, l'estabilitat i l'aspecte són reptes importants per als desenvolupadors d'aquests productes. Productes d'octubre Aquest mes tenim carbassó, pebrot, albergínia, tomàquet, mongeta tendra, patata, moniato, nap, porro, api, bledes, col, pastanaga, enciam, remolatxa, julivert, rave, figa, poma, meló, raïm, mandarina, taronja i pera. Si hi ha un mes a l'any en què podem parlar del kiwi, és a l'octubre, quan el collim a casa nostra. El kiwi és aquella fruita d'origen xinès que els neozelandesos van batejar, van començar a cultivar i a crear-ne varietats per exportar-les per a tot el món. Avui dia en trobem plantacions al nord de la península i també una petita producció en diversos punts de Catalunya, com al Maresme. Les produccions locals es cullen ara i es guarden en càmeres fins al gener.