Decàleg per a mares i pares desesperats amb l'alimentació dels fills
Que la canalla participi en la planificació dels àpats és una de les claus que recomana el director de la Fundació Alícia, Toni Massanés
Decàleg per a mares i pares desesperats amb l'alimentació dels fills
Un restaurant caníbal a Berlín

Decàleg per a mares i pares desesperats amb l'alimentació dels fills

Que la canalla participi en la planificació dels àpats és una de les claus que recomana el director de la Fundació Alícia, Toni Massanés

TEMA:
Gastronomia
Manual d'instruccions per a pares i mares desesperats amb l'alimentació dels fills
Algunes verdures, com el bròquil, són de les més polèmiques a taula

Educar és un procés d'aprenentatge que requereix altes dosis de paciència, però que condiciona la manera en què entendrem l'alimentació de grans. La vida social és una vida en comunitat, però la primera responsabilitat d'educar els nens a menjar bé és de la família. Si la família menja sa i equilibradament, aquest nen o nena, quan es faci gran, seguirà unes pautes similars. I per molt obvi que pugui semblar, a menjar se n'aprèn menjant.

El sobrepès i l'obesitat infantil són un problema cada vegada més present a les nostres societats. En aquest sentit, cada vegada són més els pediatres i experts en salut pública que alerten contra obligar a menjar quan el nen no en té ganes, perquè a la llarga pot acabar amb aversions o problemes de pes. Tot i que s'ha de trobar el punt, ja que la canalla és molt viva i pot fer un petit drama per no menjar allò que no li agrada. I trobar l'equilibri no sempre és un tasca fàcil.

A continuació, hi trobaràs una desena de les 20 recomanacions extretes i adaptades de la publicació "Guia per a una alimentació infantil saludable i equilibrada", una col·laboració de la Fundació Alícia amb l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.

  1. Dona bon exemple. El millor element de predicció d'un estil de vida saludable en nens/es són aquells pares que fan eleccions intel·ligents sobre la seva alimentació i activitat física regularment.
  2. Deixa que participin en la planificació dels àpats. Us poden ajudar a pensar receptes, fer una llista de la compra o escollir al mercat quina fruita o verdura els agradaria més menjar-se.
  3. Basa l'alimentació en aliments frescos i poc processats. Eviteu tots aquells aliments que contenen una llista infinita d'ingredients, un excés de sal, sucre o greixos. Limiteu a ocasions especials els dolços, refrescos, patates xips i altres snacks de bossa, brioixeria, pastissos, xocolatines, fast food.
  4. Intenta menjar en horaris regulars. Si tenim una rutina establerta dels àpats, el nostre cos aprendrà a regular bé la gana, igual que passa en relació amb el descans i les hores de son.
    Manual d'instruccions per a pares i mares desesperats amb l'alimentació dels fills
    Menjar en família és un hàbit important per gaudir dels àpats (istock)
  5. Assegura't que el nen/a tingui gana en els àpats principals. Controleu el que pica entre hores i reguleu les racions de l'esmorzar de mig matí o del berenar, ja que poden provocar que arribin sense fam a la taula.
  6. Estableix regles per a l'hora de dinar. Els infants ansiosos, agitats o cansats pot ser que tinguin problemes per calmar-se i seure a menjar. De vegades, un simple full amb una taula de "normes per menjar en família" enganxada a la nevera ajuda a mantenir les coses en ordre. Entre els exemples de regles per al menjar s'inclouen: arribar a la taula amb les mans netes, ajudar quan es demana, no fer comentaris negatius sobre el menjar que se serveix ni sobre el que mengen els altres.
  7. Adopta una actitud respectuosa i amorosa durant l'àpat. És transcendental per fer de l'àpat i la seva gestió un moment relaxat i agradable, alhora que facilita la ingesta i l'acceptació dels aliments.
  8. Menja, en la mesura del possible, el mateix menú tota la família. Sense fer diferències entre comensals per fomentar el consum de tot tipus d'aliments.
  9. Serveix la quantitat justa i respecta la sensació de gana (sense que us prenguin el pèl). Sempre és preferible servir als nens les quantitats de menjar adequades a la seva edat i, sobretot, no obligar que s'acabin el plat, respectant la seva sensació de gana (tant si volen deixar una mica de menjar al plat, com repetir). Ara bé, s'ha de ser hàbil i veure si justament volen repetir del que els interessa i després deixar altres aliments (com les verdures) sense menjar.
  10. No facis servir els aliments com a recompensa ni com a càstig. Fer servir aquest mètode acaba resultant en un efecte totalment contrari. Si diem, "si t'acabes la verdura, et donaré un gelat de postres", els infants acaben associant que el gelat és bo i la verdura dolenta, però s'ha de menjar perquè és saludable. Acaba sent una metodologia contraproduent.

I dit això, molta paciència!

ARXIVAT A:
Gastronomia

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut