Popap

Els oients del "Popap" volen que es pugui comentar en català al TripAdvisor

L'etiqueta #TripadvisorCAT és l'eslògan d'aquesta petició que s'està fent un lloc a Twitter
Carles Pauné
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Tot i que el català a internet va aconseguir fites històries en un primer moment, la situació actual de la llengua catalana a les grans plataformes té moltes assignatures pendents.

Avui en dia no és possible tenir una vida digital al cent per cent en la nostra llengua. Algunes empreses consideren que no els és rendible apostar pel català a les seves plataformes per diversos motius. Tot i això, hi ha usuaris que aprofiten les mateixes xarxes socials com a canal per fer arribar peticions de canvi a aquestes multinacionals.

Al Popap hem donat veu, juntament amb la Plataforma per la Llengua, Softcatalà i diversos influenciadors de la llengua, a una campanya perquè es puguin fer crítiques en català a TripAdvisor. No és perquè es tradueixi la web o l'app, sinó simplement per poder fer comentaris en català.

 

Fes un tuit!

Perquè TripAdvisor vegi que són molts els usuaris que volen opinar en català, la campanya proposa en fer tuits seguint aquesta estructura:

"M'agrada el restaurant/hotel @nomdelloc i vull dir-ho en català #TripadvisorCAT"

Qui no se senti còmode utilitzant aquesta estructura de piulada també pot fer la comunicació a xarxes amb un missatge diferent, però que inclogui l'etiqueta de la campanya.

 

TripAdvisor, punts clau

Segons dades de Plataforma per la llengua, es dona el fet que al portal hi ha més hotels situats als Països Catalans que a Dinamarca, Finlàndia, Israel, Noruega, Eslovàquia i Suècia junts.

Els idiomes que permet actualment la plataforma són: finès, hongarès, txec, indonesi, danès, noruec, neerlandès, alemany, espanyol, francès, italià, polonès, portuguès, portuguès del Brasil, sis varietats d'anglès, àrab, grec, xinès, japonès, hebreu, rus, serbi i eslovè.

Fins al 2014 era possible opinar en català amb normalitat a TripAdvisor, però en un determinat moment la plataforma va decidir modificar la seva política assegurant que no tenien prou personal per moderar els comentaris en aquesta llengua.

Les protestes dels usuaris i les respostes de TripAdvisor

El 12 de setembre del 2018, TripAdvisor contestava això a un usuari que demanava expressar-se en català:

"Ara com ara no acceptem ressenyes en català. Entenem que això pot ser frustrant. Tot i això, i per primer cop, el portal web assegura que això podria canviar aviat. L'empresa afirma que tindrà en compte el suggeriment de l'usuari "per tal de poder acceptar la seva llengua en un futur molt proper".

Des del "Popap" hem convidat al programa responsables de l'empresa perquè puguin donar el seu punt de vista, però de moment no han volgut fer-ho:

"No obstante, te puedo comentar que actualmente TripAdvisor opera en 49 mercados y 28 idiomas en todo el mundo. Si bien actualmente no podemos recibir aún opiniones escritas en el idioma catalán, estamos continuamente explorando la posibilidad ampliar nuestra cartera de idiomas. Como sabrás, con el fin de mantener la integridad de nuestra web, contamos con estrictos controles antifraude y filtros de seguridad. Por tanto, cada uno de los idiomas en los que operamos debe estar totalmente integrado en estas herramientas y procesos de detección de fraudes y moderación. Por este motivo, actualmente no podemos recibir opiniones  en todos los idiomas del mundo, incluyendo en catalán."

El català a internet, fites històriques

La història del català a internet és una de les pioneres. Hi ha com a mínim tres fites que ens fan pensar que les coses no es van fer tan malament en un primer moment.

  • La Viquipèdia en català va ser la tercera a crear-se, el 16 de març del 2001, pocs minuts després de la versió alemanya. Durant dos mesos va ser l'única a tenir articles en llengua no anglesa.
  • Aconseguir el domini PuntCat va ser una gran fita. L'entitat responsable de la coordinació de noms de domini a internet, ICANN, va autoritzar el nou domini per a la comunitat lingüística i cultural catalana i el domini es va activar el 13 de febrer del 2006. El 2004 s'havia crear la Fundació PuntCat, una entitat sense ànim de lucre, amb el clar objectiu d'aconseguir aquest domini que es va aprovar un any després.
  • El 65,53% de les pàgines web de grans empreses i organitzacions instal·lades a Catalunya tenen versió en català, segons el baròmetre del WICCAC, webmàsters independents en català de cultura i d'àmbits cívics.

 

ÀUDIOS RELACIONATS