El cost digital de la "nova normalitat"
La seguretat de les noves eines digitals està obrint molts interrogants, especialment en l'àmbit educatiu
El cost digital de la "nova normalitat"
Popap

El cost digital de la "nova normalitat"

La seguretat de les noves eines digitals està obrint molts interrogants, especialment en l'àmbit educatiu

Pau Bartrolí
TEMA:
Coronavirus
El cost digital de la "nova normalitat"

Zoom, Meet, Google Classroom, Jipsy, Hangouts... Estem descobrint noves maneres de fer el que abans fèiem de manera presencial: trobades familiars, reunions de feina, classes a distància... Les fem a través del telèfon o de l'ordinador i, aparentment, de forma gratuïta. Però, de quina manera paguem aquests serveis? Ens surt a compte?

La seguretat de les noves eines digitals està obrint molts interrogants, especialment en l'àmbit educatiu, on la seguretat i privacitat dels menors està en risc. L'expert en dret digital Víctor Roselló alerta que els centres es troben amb problemes per escollir quines són les aplicacions més adequades.

"Amb la normativa actual, els centres educatius necessiten el consentiment dels pares per a certes necessitats. Els centres tenen l'obligació de buscar solucions però, evidentment, ells no són els propietaris d'aquestes solucions. Per exemple, el Google Classroom, que l'utilitzen la gran majoria de centres, accedeix al nom de l'alumne encara que l'alumne no l'hagi posat de manera expressa."

Moltes aplicacions, per exemple, recullen la IP des d'on et connectes i el tipus de dispositiu des d'on ho fas, i també poden arribar a recollir el teu registre a Google o a Facebook, si hi accedeixes a través d'aquestes plataformes.

 

 

‘Phising', el gran perill
A quins perills ens enfrontem? Roselló ho resumeix així:

"L'escenari més greu és que es faci un mal ús d'aquesta informació amb la finalitat de fer-lo, i que això ens acabi portant a pràctiques de ‘phishing', per exemple. És a dir, que s'utilitzi el teu correu electrònic per enviar-te publicitat o un correu per saber més dades de tu."

Durant aquest confinament, per exemple, s'han detectat diferents estafes falsejant el nom de Netflix on es demanava als usuaris canviar la contrasenya a través del correu electrònic. Un altre cas clar de "phishing" és un missatge que t'anuncia un gran premi o un descompte important per alguna compra sense motiu.

La voluntat del lladre és que cliquis l'enllaç o que facilitis el teu correu electrònic. "Després hi ha usos que no tenen per què ser fraudulents, però sí perjudicials. Des de conèixer els teus hàbits de navegació, fins a utilitzar aquesta informació per a finalitats publicitàries", conclou Roselló.

 

Infants desprotegits a TikTok

Una de les xarxes amb escletxes importants de privacitat és TikTok, recentment acusada de violar la llei de privacitat del menor als Estats Units per permetre l'ús del material de menors de 13 anys sense el consentiment patern. Roselló explica que aquesta pràctica facilita l'actuació dels pederastes.

"Es van trobar molts perfils de menors de 13 anys sense que es pogués acreditar el consentiment dels pares. També que molts perfils eren públics per defecte, tothom els podia veure. I també donava l'opció a majors d'edat de contactar directament amb menors, una porta oberta per a pederastes i gent que busca menors a través d'internet."

El confinament, de fet, ha augmentat el risc de patir violència sexual infantil. Roselló defensa que la normativa és clara i que han de ser els proveïdors els que han de buscar la fórmula per garantir que els usuraris menors de 14 anys -13 anys en el cas dels EUA- tenen el consentiment patern.

 

Fer trampa als exàmens online

Escoles, instituts i universitats presencials s'han enginyat durant el confinament maneres per avaluar els alumnes a distància. Existeixen tecnologies per reconèixer la persona que està fent l'examen però, de moment, també estan en el punt de mira.

"Aquests proveïdors utilitzen dades biomètriques per dir que la persona és qui diu que és. L'Agència de Protecció de Dades ha sigut bastant restrictiva en l'ús d'aquestes tecnologies. Realment hi ha risc relacionat amb això i considera que els centres han de buscar com a primera opció altres mesures."

A la pràctica, Víctor Roselló considera que també és complicat assegurar que l'alumne no copiï.

"Al final pots estar controlant la navegació d'aquell equip concret des d'on realitza l'examen, controlar que la persona no desviï la vista. Però quan hi ha eines d'aquest tipus s'ha de tenir tot controlat. És cert que la normativa d'educació actualment no preveu aquest tipus d'exàmens."

Sembla que al sector de l'educació se li gira encara més feina.

ARXIVAT A:
Coronavirus Educació
Anar al contingut