Popap

"Momo Challenge": Què hi ha de cert darrere el viral que demana als nens que s'autolesionin

La Policia Nacional assegura que els vídeos ja s'han retirat de plataformes com YouTube Kids, però ara corren pels grups de WhatsApp

Mireia Izard/Mariona CostaActualitzat

"Momo Challenge": què era i com ha reparegut?

Momo és un personatge que apareix inserit en vídeos infantils i llança missatges on incita els nens i nenes a fer-se mal a sí mateixos. L'alarma incial es va generar perquè suposadament apareixia en vídeos de Peppa Pig a plataformes com YouTube Kids. 

Està inspirat en una figura que té cara de dona i potes d'àliga. Els ulls surten de les òrbites i té una llarga cabellera negra. La imatge d'aquesta dona és, en realitat, una obra d'un artista japonès, basada en una figura mitològica, que es va exposar en una mostra d'art d'horror que es va celebrar a Tòquio el 2016.

El primer cop que va aparèixer Momo a la xarxa va ser el juliol del 2018. En aquell moment es tractava d'una broma o d'un atac d'un ciberdelinqüent. Havies d'afegir un número de telèfon a l'agenda i parlar-hi per WhatsApp. L'interlocutor cada vegada demanava reptes més compromesos als joves. Suposadament, Momo ha tornat i hi ha vídeos infantils amb fragments incrustats d'imatges d'aquesta figura donant instruccions als infants perquè s'autolesionin. 

Mossos i Policia Nacional no tenen cap denúncia registrada

Fa uns dies, la Policia Nacional va fer una piulada i un post a Facebook advertint d'aquests virals. L'estiu passat ja van fer l'advertència a xarxes socials, però ho han tornat a fer aquest mes de març:

És cert que aquests vídeos han existit però les principals plataformes audiovisuals ja els han retirat. És difícil trobar-los en les principals plataformes. Però si que és cert que ara el que està passant és que s'estan compartint en grups de missatgeria instantània, com WhatsApp

La por és una de les claus de la propagació d'aquest tipus de "bulos" o històries de terror perquè el que busquen els creadors d'aquest tipus de virals és que arribin al màxim de gent possible. La por és molt contagiosa i és un motor molt potent que ens fa compartir aquest tipus de continguts.

L'alarma social va fer que YouTube fes un comunicat per informar que havia revisat els vídeos del canal YouTube Kids i no havia trobat rastre d'aquests continguts.

 

Els consells policials per aturar la viralització de Momo

  1. Supervisar els vídeos que veuen els nens i nens, sobretot els més petits, per evitar que estiguin exposats a continguts tòxics.
  2. No compartir per xarxes socials o WhatsApp cap vídeo o fotografia en què es faci referència a aquest viral per no ser nosaltres mateixos qui ajudem a propagar-lo encara més.
  3. Reportar-ho a la mateixa plataforma o xarxa social on estigui allotjat el vídeo perquè sigui eliminat

Qui pot estar darrere de Momo Challenge?

Segons Víctor Fernández, és difícil de dir, però, sens dubte, no és una sola persona perquè és un fenomen global, que s'ha donat a tot el món. De fet, les investigacions policials habituals no es poden aplicar totalment en aquest cas perquè, encara que es detingués algú, com pot ser en altres tipus de delictes, es deté el sospitós però no acaba el perill.

El més perjudicial d'aquests continguts és, segons el subinspector del grup de xarxes socials de la Policia Nacional, propagar una sensació de por o angoixa, o fins i tot aversió a les noves tecnologies. I això ve provocat per la història en si i per viralitzar-la per part dels mateixos ciutadans.

Ayuwoki, un cas similar?

Segons s'explica, és l'esperit de Michael Jackson que se t'apareix a les tres de la matinada si mires el seu vídeo abans d'anar a dormir. La imatge de l'Ayuwoki surt d'un vídeo penjat el 2009 titulat: "My Ghoul Jackson Animatronic Sculpture". S'hi veu un animatrònic del cantant a mida real, però decrèpit. El vídeo inclou molts sons fantasmagòrics i els seus creadors diuen que està a la venda la figura.

El seu nom prové de la lletra de "Smooth Criminal" de Michael Jackson. Concretament, fa referència a la frase "Annie, are you OK?". Si es diu ràpid, sembla Ayuwoki. Alguns youtubers fan xantatge als nens i els diuen que, si no fan like al vídeo, se'ls apareixerà el fantasma.

Víctor Fernández assegura que és un cas molt diferent, que no s'han trobat vídeos a la xarxa i que és un mite. Que simplement s'ha de dir que no existeix cap fantasma ni esperit que vingui de nit.

ARXIVAT A:
WhatsAppXarxes socials
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut