El pilot italià de SSP600 Michel Fabrizio ha decidit no córrer avui al circuit de Jerez i retirar-se de la competició "per respecte a la vida humana", després de la mort ahir en cursa del jove de Palau Saverdera, Dean Berta Viñales. En un missatge a les xarxes socials, l'italià de 37 anys, acusa Marc Márquez i la Federació Internacional d'aquesta situació. Segons Fabrizio, la FIM no protegeix els pilots quan permet graelles de més de 40 motos. I de Marc Márquez diu que les seves maniobres han esdevingut referència, i dona la raó a Valentino Rossi quan en el seu dia va criticar el cerverí pel seu pilotatge. "Hi ha massa pilots amb poca o poquíssima experiència, i això no passa només al Mundial, també als campionats nacionals, on per fer caixa s'ofereix el que hi hagi, fins al darrer lloc disponible. Valentino Rossi, fa anys, quan Marc Márquez va arribar a MotoGP, ja va dir que es lamentava de les maniobres incorrectes de Márquez. I té raó. El Marc és un referent, els joves l'imiten, fent avançaments al límit, recolzant-se en l'adversari i arriscant cada centímetre." Fabrizio, que té una reacció emocional normal, no l'ha calibrada prou. Posar aquí el nom de Márquez i el de Rossi només embruta el seu discurs, perquè tots aquests grans pilots tenen "morts a l'armari". I els primers interessats a protegir la vida són ells, que se la juguen cada diumenge. Si creus que Marc Márquez pilota massa agressivament, tens dret a opinar-ho, però fem-ne un altre debat, allunyat d'insinuacions o com en aquest cas fa Fabrizio, acusacions directes. "Afegeixo que em retiro de les curses per enviar un missatge de protesta. Fins que les normes canviïn per salvaguardar vides humanes. El problema és a la Moto3, a la Talent Cup i als campionats nacionals. A banda que caldria revisar els circuits per preveure escapatòries millors. Tot això depèn de la FIM, que no compleix amb la seva funció de protegir la vida, sinó que prioritza el negoci." Explica la Nadia Tronchoni a El País que l'avi del Dean, en Josep, no hauria volgut rebre un millor regal del net que l'anunci que deixava les motos. Els pilots de motociclisme sempre s'han fet grans abans que la resta dels seus amics. En els darrers anys, s'ha reduït l'edat mínima d'entrada al mundial als 16 anys. Potser no n'hi ha prou. Aquest any, Dupasquier al Mugello, Millán al Motorland i ahir Dean Berta Viñales a Jerez, han mort atropellats per pilots que venien pel darrere. I com diu el col·lega periodista David Emmet, la tecnologia no pot evitar encara absorbir aquesta mena d'impactes. I com diu un altre col·lega, Juan Pedro de la Torre, alguna cosa no fem bé si seguim afegint menors d'edat a la llista. Cal fer més; i no pot quedar fora del debat plantejar-se "endurir" les condicions per arribar al Mundial, o fins i tot a les seves copes de promoció. A Jerez, avui, s'ha mantingut l'activitat amb un minut de silenci per la mort del Dean, i després d'haver-ho "consultat amb la família i els pilots". Fer córrer avui els de la SSP300 és un gra massa. Ah, i no caiguem en l'error de dir "qui és aquest Fabrizio?". És un pilot amb molta experiència i que té dret a opinar i a equivocar-se.