Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
L'ofici d'educar (El suplement)

Escola i comunitat: "Si no s'educa en la generositat, el món no té futur"

El moviment Aprenentatge Servei defensa el servei a la comunitat com una eina pedagògica, on l'escola serveix per investigar problemes del seu entorn i per buscar eines per solucionar-los

Enllaç a altres textos de l'autor Elisabet Pedrosa, directora i presentadora de "L'ofici d'educar" d'"El suplement"

Elisabet Pedrosa

Directora i presentadora de "L'ofici d'educar" d'"El suplement"

@ElisabetPedrosa
Actualitzat
TEMA:
Educació

Recollir aliments a la classe de Socials, plantar arbres al barri, organitzar campanyes de donació de sang a la classe de Medi o explicar contes als més petits a la de Llengua. El moviment Aprenentatge Servei (ApS) impulsa que els alumnes i l'escola s'impliquin en accions útils i solidàries per tenir cura de la comunitat.

És a dir, els nois i noies investiguen un problema del seu entorn i decideixen quines coses poden fer per solucionar-lo. I és llavors que s'activen tots els seus coneixements i habilitats. Per la pedagoga Roser Batlle, impulsora d'aquesta pràctica, l'Aprenentatge Servei col·loca el servei a la comunitat com una eina pedagògica:

"La solidaritat és una pràctica en l'ADN de la majoria de centres educatius del nostre país, la màgia de l'aprenentatge servei és que uneix solidaritat i aprenentatges."

Segons Batlle l'escola ha de servir per construir ciutadania, compromís social i per fer una societat més justa. Dit d'una altra manera, a la vegada que l'alumne millora els seus aprenentatges curriculars, vitals i significatius, beneficia la comunitat: es tracta d'unir solidaritat i aprenentatges.

Neix del concepte de servei comunitari social dels estudiants, que va aterrar a casa nostra el 2003 i ha donat lloc a la Xarxa Espanyola d'Aprenentatge Servei.
 

Valors de l'ApS a l'alça amb la Covid

La pandèmia ha posat de manifest valors de l'Aprenentatge Servei com l'ètica de la cura: la responsabilitat que tenim com a persones respecte a la situació dels altres, saber que l'altre pateix i té necessitats, el concepte de compassió. I també el valor de la fraternitat, el gran oblidat, el que fa que no ens agredim els uns als altres, el ciment de la civilització. I el dret dels infants a ser educats en la generositat, per Roser Batlle:

"Els nens i nenes tenen el dret a posar els seus talents, el que són capaços de fer, al servei dels altres; si no s'educa la generositat el món no té futur."

Un cas concret: la processionària del pi

El punt de partida és detectar una necessitat social, un problema, i articular una resposta que proporcioni aprenentatges a l'alumnat i beneficiï la comunitat.

Per exemple: la processionària del pi, una plaga que està acabant amb molts boscos. El docent planteja una investigació sobre el que passa, per què passa i quines conseqüències té.

I a continuació la pregunta que es fan els alumnes amb l'aprenentatge servei és: què hi podem fer? I treballen amb les associacions mediambientals per prevenir la plaga amb la col·locació de caixes niu al bosc per a les mallerengues, els ocells que es mengen les erugues. Ells hauran de vigilar les caixes i mantenir informada l'entitat mediambiental.

Els docents descobreixen capacitats i alumnes amb l'ApS

Els docents s'il·luminen quan descobreixen l'aprenentatge servei, posen nom i donen valor a les seves pròpies bones pràctiques, que sistematitzen, i això millora la motivació i el que és molt important per Roser Batlle:

"Hi ha alumnes que floreixen amb les ApS, els docents els descobreixen noves capacitats i deixen de ser invisibles."

Per iniciar l'aprenentatge servei, la pedagoga proposa fer recerca sobre algun treball de camp o voluntariat que s'hagi fet ja al centre: per exemple, si es feia una recollida de joguines per Nadal caldria veure quins aprenentatges s'hi podrien associar.

El llibre "Aprendizaje servicio. Compromiso social en acción" de Roser Batlle és una guia pràctica per acompanyar el procés d'aprenentatge servei.

Nois i noies de Bellvitge ajudant exminers jubilats del Museu de la Mineria a Euskadi
Joves fent un projecte servei amb exminers del País Basc (Aprenentatge Servei)

Aprenentatges dels alumnes

Per a l'alumnat, les experiències d'ApS permeten treballar competències, coneixements, autoestima, habilitats socials, valors, actituds i participació ciutadana. És una oportunitat per sortir fora de l'aula i de l'escola i entendre que té sentit el que s'hi aprèn, i aplicar-ho en benefici de la comunitat per afavorir canvis en l'entorn. Per la pedagoga Roser Batlle:

"Els nens i nenes han de créixer amb la convicció que no només han de millorar el seu currículum personal, sinó també el món que els envolta."

Quan troben sentit al que aprenen augmenta la motivació, i es tensionen els seus aprenentatges, que han de posar al servei de l'entitat beneficiària, i l'alumnat descobreix habilitats, però també en molts casos ha servit per despertar vocacions.
 

Beneficis per a la comunitat de l'ApS

Els nens i joves del centre educatiu descobreixen la causa de l'entitat amb la qual es fa el projecte, que serà la llavor d'una futura implicació ciutadana. Les entitats en surten beneficiades, a la vegada que es trenquen alguns tòpics sobre els joves i infants per desconsiderats, sorollosos i mandrosos, i quan els veuen actuar com a ciutadans compromesos i hi creen vincles.

Al final del procés, comunitat i alumnat avaluen l'experiència i hi ha un agraïment recíproc: els destinataris, com a beneficiaris del projecte solidari; i els alumnes, perquè han tingut l'oportunitat de consolidar els seus aprenentatges.

una alumna ensenya a llegir un infant a la classe de llengua
Projecte Servei de tutors de contes en un centre de primària de Barcelona (Projecte Servei)

Funciona l'aprenentatge servei?

El 2011 als Països Baixos el 80% de les escoles practicaven l'ApS, i el govern neerlandès, veient la implantació i el prestigi, ho va establir com a obligatori a secundària, dels 12 als 16 anys. Segons Roser Batlle, les evidències i la recerca ho avalen:

"On hi ha un bon projecte d'ApS, milloren els resultats acadèmics i la convivència a l'aula i, com un cercle virtuós, si millora la convivència, millora el clima per aprendre."

Per Roser Batlle els reptes de futur de l'aprenentatge servei són fer pinya amb els moviments socials que aposten per canvis estructurals; que els nois i noies es conscienciïn dels beneficis de les ApS, i que les administracions legitimin i afavoreixin aquestes pràctiques. Aquest any s'han presentat 358 projectes als Premis Aprenentatge Servei, que es lliuraran el 17 de desembre.

Agraïm el testimoni de l'Institut Egara (Terrassa), del Col·legi FEDAC de Sant Andreu (Barcelona), de l'Institut Eduard Fontserè (Hospitalet de Llobregat), de l'Escola de Formació Professional Solc Nou (Barcelona) i del Col·legi Pare Enric d'Ossó de Bellvitge (Hospitalet de Llobregat), que han entès amb l'aprenentatge servei que els petits gestos solidaris provoquen grans canvis.

ARXIVAT A:
Educació
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut