"Meta" en grec vol dir "més enllà" i "vers" ve d'univers. És un terme que apareix per primera vegada a la novel·la "Snow Crash" de Neal Stephenson, on el món real és tan terrible que ningú hi vol ser i és una oportunitat viure com un avatar en un univers paral·lel. El metavers, més enllà de ser la marca de Mark Zuckerberg, és un espai de realitat virtual immersiva i interactiva que reprodueix el que fem en el dia a dia: treballar, socialitzar, entreteniment, viatges i aprenentatges a través dels avatars digitals expliquen el psicòleg clínic José Ramón Ubieto i la doctora en Sociologia Liliana Arroyo, coautors de "¿Bienvenido metaverso?": "Davant l'apocalipsi climàtica, el metavers ofereix una bombolla de supervivència en què el 2026 hi passarem un mínim d'una hora al dia; és la propera gran revolució tecnològica, però requereix un moviment social que la corregeixi." Les expectatives de negoci són altes: la indústria del metavers el 2021 es valorava en 500.000 milions de dòlars, tot i que caldrà veure si es desenvolupa tal com prometen, apunta Liliana Arroyo. Riscos del món virtual: l'efecte Proteus, assetjament i reptes virals El món digital afecta la presència al món real, el que es coneix com l'efecte Proteus: la tendència de les persones a veure's afectades per les seves representacions digitals, segons Arroyo: "La Societat Espanyola de Cirurgia Plàstica i Estètica ha detectat un nou pacient menor de 25 anys que vol una operació estètica per assemblar-se al seu filtre, un fenomen preocupant de dismòrfia que es va disparar durant la pandèmia." La realitat virtual permet simular situacions i també qui som amb l'avatar. Hi ha el fenomen del privilegi de la realitat: persones o col·lectius oprimits que trien una vida i una representació virtual diferent, defensa la sociòloga: "Hi ha noies que es mostren amb un perfil masculí, perquè amb perfil de dona pots tenir un 30% més d'assetjament digital. S'han donat casos de violacions al metavers." Gairebé la meitat de dones que han visitat el metavers ha patit alguna mena d'assetjament, recorda el psicòleg José Ramón Ubieto: "No s'ha de desqualificar o menystenir dient que només és un joc: quan una dona diu que ha estat agredida sexualment, la dignitat de l'avatar és la seva dignitat." Tots dos experts concorden que és un espai dominat pels homes amb un buit legal, on caldria també corregir les desigualtats de gènere. Gairebé un 10% admet haver participat en reptes virals que posen en risc la seva integritat física o psicològica (iStock) Per a les generacions més joves, les xarxes són un contínuum del seu dia a dia i hi satisfan la seva necessitat de ser i pertànyer, però viure-hi pot ser esgotador i arribar a fer-los emmalaltir. Un noi de 12 anys va morir pel Blackout Challenge: aguantar la respiració fins a arribar al desmai a TikTok, a Colorado el 2021, i un jove anglès va quedar en coma pel mateix repte i va ser desconnectat a l'agost. Liliana Arroyo destaca que gairebé un 10% admet haver participat en reptes virals que posen en risc la seva integritat física o psicològica: "Cal contextualitzar-ho en la falta d'un teixit de l'entorn que sostingui aquests joves, abans de culpabilitzar només el repte." Tres noies van preguntar a les xarxes si era bona idea suïcidar-se, explica José Ramón Ubieto: "I com que les xarxes reprodueixen la pregunta, la resposta va ser que era bona idea i ho van fer; les xarxes són un perill per als més vulnerables, no la causa, però si un detonant." Per la sociòloga, s'ha de frenar la circulació dels reptes virals, però sobretot fomentar la ciutadania digital. Oportunitats educatives del metavers Des de l'aula mateix, un grup d'alumnes pot visitar el Museu del Prado, un altre el Louvre de París i el tercer el MoMA de Nova York per conèixer obres de Velázquez, Da Vinci i Edward Hooper, i representar-les en la següent classe presencial. Així és com s'imagina el futur a l'aula amb el metavers Miquel Àngel Prats, mestre pedagog i autor del llibre "Viure en digital". El metavers ajuda a empatitzar amb els continguts perquè els alumnes aprenen amb el que els impacta i emociona, i ho incorporen, assegura Liliana Arroyo: "Permet viatjar a l'imperi romà per entendre com vivien, s'organitzaven, es relacionaven i menjaven, i sobretot després parlar-ne a l'aula per digerir l'experiència, guiats pel docent." Tot i això, s'ha de tenir present que la virtualitat només és una simulació, puntualitza José Ramón Ubieto: "Quan els estudiants de Cardiologia de Medicina estudien un cor al metavers i fan una cirurgia, està bé perquè la repeteixen i aprenen, però quan es troben un cor de veritat que batega no és exactament el mateix." Ubieto ens proposa l'espai Educa 360 present a 250 escoles d'Espanya que ofereix escenaris virtuals d'història i ciències naturals. La realitat virtual immersiva i interactiva permet simular per aprendre (iStock) Com protegir-los? Esperit crític i aprendre junts. Protegir passa pel consum digital compartit des que són petits, assegura Liliana Arroyo: "L'educació digital comença quan ens veuen connectats, fomentant i aportant criteri, acompanyant la seva destresa digital; i si la criatura diu 'm'agrada aquest influencer', mirem-lo juntes perquè és un món nou i complex també per als adults." Sopar i dinar junts sense pantalles, que està comprovat que millora el rendiment acadèmic, i una activitat setmanal conjunta sense pantalles són les recomanacions del psicòleg clínic José Ramón Ubieto: "És l'única possibilitat que tenim d'explicar-los com nosaltres vam travessar aquestes dificultats, i serveix més que els sermons sobre quant de temps passen amb les pantalles." No viurem al metavers, només serà un recurs més. El món virtual i el món físic no estan separats, fa molt de temps que vivim en un món híbrid, assegura el psicòleg clínic José Ramón Ubieto:  "I tot i així no hi ha equivalència entre el món virtual i físic. Podem anar al MoMA a contemplar un quadre amb els alumnes, però la virtualitat és limitada i no substitueix el misteri de la presencialitat que proporciona vincles, en lloc de connexions". La realitat virtual, immersiva, augmentada, l'hauríem de poder orientar al "bé comú" per contribuir al canvi social, asseguren esperançats els autors de "¿Bienvenido metaverso?".