Es calcula que el nombre d'usuaris dels menjadors escolars pot haver baixat fins a un 25%. El sector es queixa que els falten mans, reclama urgentment rebre les ajudes promeses al juny i viu amb angoixa davant de la possibilitat d'un altre confinament. El preu econòmic El sector creu que han perdut una quarta part dels usuaris de menjador escolar, tot i que en algun centre ha baixat a la meitat, com assegura  Cristina Domènech, sòcia dels Serveis Educatius Pamipipa. Aquesta baixada ha coincidit amb l'augment de costos (personal i material) i no han arribat les ajudes. Eduard Terrades, de Teno Menjadors, reclama urgentment que es compleixin les promeses d'ajuts, i que no els oblidin quan arribin els fons europeus La situació és tan crítica, que hi ha empreses del sector que al desembre diuen que ja no seran aquí Les empreses que treballen als menjadors escolars, a l'expectativa (CCMA) Les empreses han fet un gran esforç per adaptar-se al projecte educatiu de cada escola i als espais de cada centre (des d'un gimnàs fins a un vestíbul o la mateixa aula) i als continus canvis de normatives, segons asseguren des de Teno Menjadors Pel que fa a les famílies, n'hi ha que, perquè han perdut la feina o estan a l'espera de beques, s'han quedat aquest curs sense servei menjador. El preu pedagògic En molts casos s'ha hagut de congelar el projecte pedagògic perquè a causa dels protocols s'ha retallat el temps educatiu. Segons el monitor del servei del migdia Carlos Cànovas, s'ha perdut autonomia Abans els nens se servien ells mateixos; i interacció social, abans menjaven barrejats per edats, i s'ha perdut atenció individualitzada a causa dels protocols; mentre que els hàbits d'higiene ja els tenien incorporats Sara Benavent, educadora pedagògica de l'Empresa Serhs Food Educa, diu que han prioritzat donar recursos als monitors (jocs, dinàmiques, contes) fent servir el mínim material, i seguint el protocol de neteja Treballem eixos transversals, com l'alimentació, la relació social, la sostenibilitat. S'han de fer coses perquè els nens no poden estar al menjador de protocol en protocol. No hem d'oblidar que el menjador ha de proporcionar benestar i cura als infants i als monitors El preu emocional La majoria de monitors de menjador expliquen que els infants el que troben més a faltar són les abraçades, i per aquesta raó Teno Menjadors ha creat el projecte Aventura de les emocions per ajudar les criatures a expressar-se com se senten, a l'Espai migdia. Els nens tenen molt interioritzats els protocols, i són molt plàstics No projecten les seves pors al futur i viuen el present, una lliçó que hem d'aprendre els adults Pel que fa als monitors, van viure amb molt neguit el confinament d'un dia per l'altre al carrer amb un ERTO, explica l'educadora pedagògica Sara Benavent, i no s'han sentit acompanyats. Amb les últimes dades de la pandèmia viuen amb l'ai al cor d'un nou confinament. Coincideixen que és positiu que empreses, famílies i centres educatius hagin fet front comú per fer viables els menjadors escolars, i que s'hagi millorat l'organització del servei, tot i que temen que no podran resistir aquesta situació si es prolonga en el temps. El preu de la incertesa i la por Des del sector, asseguren que l'espai menjador és segur perquè es compleixen al 100% els protocols d'higiene, distància i mascareta, i els estudis indiquen que els casos positius venen de fora de l'escola. Neguen que es barregin grups al menjador, tot i l'esforç i la dificultat per un sol monitor de portar més d'un grup en alguns casos. Escoles i empreses treballen per tenir-ho tot a punt el 14 de setembre (CCMA) En aquest sentit, Cristina Domènech de Pamipipa reclama que l'Administració que correspongui en cada cas els proporcioni monitors de reforç. Una reivindicació que comparteix Sara Benavent, de Serhs Food Educa El que ens fa patir és que hi hagi un contagi que faci canviar l'equip de la cuina o dels monitors d'un dia per l'altre, perquè el servei de menjador s'ha de donar igual, i és molt angoixant viure així Per aquesta raó, en el cas de confinament d'un grup, aquesta empresa dona l'opció a les famílies becades i no becades d'anar a buscar el menjar al centre, amb la voluntat de no deixar de treballar; però això depèn de cada centre i de cada empresa.