La sèrie Gambito de Dama ha posat de moda els escacs. Més enllà del que sempre s'ha dit, els escacs educatius canvien, empoderen i salven vides. A "L'ofici d'educar" desmuntem alguns dels mites preestablerts: 1. "Els escacs són més de nens" L'Ingrid té 10 anys, juga amb el club Gerunda i fa tornejos, i amb els escacs ha guanyat agilitat, capacitat de pensar i estratègia; i tot i així, explica la Marta Amigó, coordinadora del programa Escacs a l'escola, que encara se sent a dir "t'ha tocat una nena, segur que la guanyes!". Pere Duran, mestre d'escacs del club Peona i Peó, i responsable del programa educatiu d'escacs a la ciutat de Barcelona lluita per la igualtat de gènere perquè, encara ara, creu que els escacs es consideren una batalla entre dos cervells i estan relacionats amb la masculinitat, associada a la intel·ligència, la competició i la guerra. "Són un reflex del patriarcat, però és el moment de capgirar-ho, i incorporar els valors de la feminitat i empoderar les dones, i precisament un dels valors de 'Gambito de Dama', ha estat fer protagonista a una dona". Partides d'escacs a l'aula (Escola Martí Poch de l'Espluga de Francolí) 2. "Els escacs són avorrits" "Es pot trencar l'etiqueta de joc avorrit si els nens hi juguen des de petits a l'escola" explica la Marta Amigó, mestra de primària i membre de la Junta de la Federació Catalana d'Escacs. El mestre de primària Xavier Garcia, coordinador del projecte d'escacs a l'escola Jaume Balmes, del Prat, va començar a jugar a escacs perquè els trobava divertits, i va triar el seu centre, perquè tenia el projecte d'escacs més potent. Considera els escacs una de les eines pedagògiques del segle XXI, es lamenta que no estiguin al programa d'escoles innovadores "Pot ser un joc ràpid, amb jugades espectaculars, que faci suar i emocionar. Cohesionen, motiven, són art i ciència punta, i un llenguatge. De fet Google està investigant la intel·ligència artificial a través dels escacs" No només són divertits per als alumnes sinó també per als docents, a qui convida a formar-se, aprendre el llenguatge i les normes dels escacs, però també a jugar-hi i a descobrir-ne les potencialitats educatives. 3. "Els escacs no són per a tothom" Seguint la recomanació del Parlament Europeu d'introduir els escacs a l'escola, el curs 2012-2013 el Departament d'Educació i la Federació Catalana d'escacs van posar en marxa el projecte "Escacs a l'escola" per impulsar-los com una eina transversal i inclusiva motor d'aprenentatge que ha format més de mil docents en 400 centres. El lema és "Observo, penso i jugo" i està adreçat a primària, secundària i infantil. Nens i nenes convertits en escacs (Jaume Balmes d'El Prat de Llobregat ) La Marta Amigó assegura que ajuden a desenvolupar valors extrapolables a la vida, com gestionar la frustració, analitzar les situacions, no precipitar-se i tenir en compte les conseqüències abans d'actuar, adaptar-se, acceptar la incertesa, prendre decisions, el lideratge, millorar les relacions socials, i desenvolupar la creativitat: "Els  escacs són una mena d'assaig per la vida real. Permeten treballar matemàtiques, medi, llengua o educació física de forma amena; i valors com l'empatia, aprendre a pensar, el respecte, saber perdre i no tenir por de l'error". Pel mestre Xavier Garcia els escacs educatius són encara molt desconeguts a casa nostra, i s'han d'incorporar a les facultats de magisteri perquè els seus beneficis són enormes. 4. "Per jugar als escacs has de ser un superdotat" "Per jugar a escacs, s'ha de pensar, entrenar, llegir llibres i practicar, però no ser un superdotat" explica la Marta Amigó. El mestre Xavier Garcia valora la força de "Gambito de Dama" per fer visibles els escacs, tot i que matisa: "La sèrie posa més en valor el talent que la faceta pedagògica dels escacs. A banda, la protagonista no seria el model a seguir per les seves addiccions". A l'escola Jaume Balmes, d'alta complexitat, amb alumnat divers, social i cultural, i una matrícula viva, el projecte d'escacs és una eina clau d'integració, que s'ha estès a tot el barri. Explica el mestre Xavier Garcia: "Hi ha alumnes nouvinguts que aprenen primer a jugar escacs que a parlar català o castellà. A les classes hi ha alumnes més participatius i d'altres de més passius, però els escacs donen una veu silenciosa a tothom en condicions d'igualtat, no cal ser el primer de la classe". D'aquí que el club "Peona i Peó" treu els escacs al carrer, perquè en pugui gaudir tothom, i proposa posar mobiliari escaquista al carrer per incentivar el joc, tal com passa als Estats Units. (Netflix) 5. "Jugar a escacs no et millora la vida". "Els escacs han ajudat a salvar vides, hi ha casos reals, i així ho expliquen pel·lícules com la "Reina de Katwe" o "Pensamiento crítico" explica el mestre Xavier Garcia. A l'Observatori d'Escacs i Educació de la Universitat de Girona tenen un doble objectiu: donar suport al projecte "d'escacs a l'escola" i fomentar les trobades nacionals i internacionals entre docents, i fer recerca sobre els resultats de la introducció dels escacs als centres. De la recerca es deriva, explica Josep Serra, membre de l'Observatori i vicepresident de la Federació Catalana d'escacs, que els estudiants que juguen a escacs milloren els seus aprenentatges, més que els que no hi juguen; i també ho constaten els mestres, que destaquen que millora també la qualitat de les seves aules (silenci i concentració) Pel mestre Xavier Garcia hi ha estudis que demostren que el bon ensenyament dels escacs millora l'autoestima, i segons la mestra Marta Amigó: "A alumnes amb TDAH se'ls ha pogut rebaixar la medicació gracies al fet que se'ls ha receptat jugar a escacs". I no només això, els escacs són una poderosa eina als centres penitenciaris, en casos d'Alzheimer i en casos de dones maltractades.