L'ofici d'educar (El suplement)

Com motivar els nens i les nenes per aprendre des de casa?

L'ensenyament virtual ha vingut per quedar-se i cal buscar estratègies per incentivar l'interès dels alumnes cap a l'estudi: "No podem seguir amb les mateixes dinàmiques de la presencialitat."
Elisabet Pedrosa
Escoles en línia: Com  motivar els nens i nenes per aprendre des de casa

Aquests dies, moltes famílies es troben amb els fills força desmotivats per seguir l'escola online, l'esgotament es comença a notar. I sembla que la cosa va per llarg. El model híbrid d'educació postpandèmia que s'està plantejant de cara a setembre implica que, d'una manera o d'una altra, les classes virtuals continuaran. Com podem incentivar l'interès de la canalla per a l'aprenentatge a casa?

Adriana Omellas, professora dels estudis de psicologia i ciències de l'educació, apunta que el que ens pot ajudar motivar els nens i nenes és entendre que hi ha dos tipus de motivacions: l'extrínseca i la intrínseca i que, sobretot, ens cal un canvi de xip.

"Els alumnes a l'escola estan motivats extrínsecament: amb premis o recompenses externes: aprovar el curs, tenir bones notes, reconeixement o reprovacions. Però ara els alumnes saben que aprovaran el curs, i aquesta motivació desapareix, i cal motivar-los intrínsecament, per la satisfacció interna d'aprendre."

Omellas explica que hi ha comunitats educatives innovadores que treballen la motivació interna, però en general es potencia més l'externa. En aquest sentit afirma que cal repensar metodologies i estratègies per despertar la curiositat de l'infant per descobrir el món.

"Una de les estratègies per despertar el desig i la curiositat dels alumnes és abordar els temes essencials, com la salut, la sostenibilitat, l'economia, i treballar temes emocionals a través de pel·lícules o documentals."

Escoles en línia: Com motivar els nens i nenes per aprendre des de casa

Per educar sense estrès ni avorriment l'Adriana Omellas proposa activitats d'aprenentatge que promoguin les 5 C: Context, Creativitat, Curiositat, Control i Col·laboració. Expliquem aquestes 5 C i com les podem posar en pràctica:

  1. El context , connectar l'aprenentatge amb els coneixements i experiències prèvies, l'aprenentatge significatiu
  2. La creativitat, estimulant la resolució creativa de problemes reals
  3. La curiositat, procurar despertar l'interès de l'estudiant
  4. El control que els estudiants puguin influenciar en el que aprenen i triar com ho aprenen
  5. La col·laboració, promoure la feina en equip entre els estudiants i les famílies

En aquest sentit l'eina que fa possible aquesta col·laboració és la tecnologia, però en aquests moments s'ha fet una escola virtual d'emergència que no ha afavorit l'autonomia tecnològica dels alumnes. Per això caldria un esforç més. 

"Per afavorir l'aprenentatge virtual caldrien unes metodologies molt pensades, perquè adquireixin la capacitat de ser autònoms, d'auto planificar-se, i de gestionar millor el temps i l'auto motivació."


Un altre dels problemes que s'ha agreujat amb el confinament és la pèrdua de concentració. Hem pogut comprovar que aquests dies qualsevol nimiesa és suficient per desconcentrar els infants i apartar la seva atenció de l'estudi. Per això també cal una mica de disciplina.

"És important fixar uns horaris i rutines, planificar les feines, que tingui un espai aïllat amb tot el material necessari per reduir estímuls externs, i fixar objectius assolibles, però tant important com això és el temps de descans i d'oci: jugar, passejar, activitats a l'aire lliure."

Fer l'escola a casa no és l'ideal. Però ens trobem davant d'una situació inèdita que ens obliga a replantejar tot el sistema. Davant d'això, és imprescindible ser flexibles i restar importància als continguts curriculars, fet que també reduirà la pressió de l'escola sobre els nens.

"No podem seguir amb les mateixes dinàmiques de la presencialitat, hi ha altres aprenentatges a fer com aprendre els uns dels altres, aprendre junts i aprendre, i molt, dels vincles."

 

NOTÍCIES RELACIONADES

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut