L'ofici d'educar

Claus per evitar que la canalla faci un ús abusiu del mòbil

Una exposició excessiva a la tecnologia pot provocar problemes de conducta i d'aprenentatge. Posar límits i conèixer la rutina digital dels nostres fills és essencial per crear una relació saludable
Elisabet Pedrosa Actualitzat
TEMA:
Tecnologia
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Els experts alerten de l'ús exhaustiu i a vegades descontrolat que la canalla, els adolescents i també els adults fem de la tecnologia. Segons dades de l'organització Mobile Free Life, ens passarem de mitjana set anys de la nostra vida connectats. Això ja comença des que som infants. I és que més de la meitat dels nens d'entre 8 i 12 anys tenen telèfon mòbil. Entre els adolescents, la inquietud se centra en què fan quan estan connectats. Set de cada deu joves reconeix amagar part de la seva activitat on line i la meitat admet haver publicat coses de les quals s'ha penedit. Com podem fer tots un ús més responsable d'internet? Psicòlegs i especialistes en tecnologia ens en donen algunes claus. La primera i més important és que com a adults prediquem amb l'exemple.

Els efectes nocius de les pantalles

El mòbil ha modificat la manera com ens comuniquem i ens relacionem, i això es trasllada també a l'aula, afirma la psicòloga Elisabet Portavella. "Hi ha alumnes que no comuniquen cara a cara coses que sí que comuniquen a través de les xarxes. Però, a més, s'ha de tenir en compte què deixen de fer joves i criatures per a l'ús de la tecnologia: Deixen de tenir contacte ocular amb els companys i adults, tan important per al desenvolupament de l'empatia; deixen també de fer joc lliure, d'experimentar i de tenir oportunitats de generar pensament crític", afirma Portavella.

Per la psicòloga Lara Terrades, les pantalles deixen els infants en un espai virtual que pot ser un substitut de les funcions emocionals bàsiques:

"De vegades fem servir les pantalles com si es tractés d'un xumet emocional. Però el seu cervell no pot filtrar la informació que arriba, una informació que caldria que fos elaborada a través del joc i de l'acompanyament respectuós de l'adult."

Simó Colomer, mestre i estudiós de l'abús de la tecnologia, explica que el mòbil pot causar el que es coneix com un "dèficit de realitat" i provocar dificultats en l'aprenentatge, dèficit en el llenguatge o dificultats socioemocionals, amb problemes de conducta a les aules i a casa.

Pornografia amb només 8 anys

Les pantalles formen part del dia a dia dels infants i de les famílies. Qui no ha anat a un restaurant i ha vist una taula amb un nen embadalit mirant un mòbil o una tauleta? "Això té conseqüències nocives sobre l'atenció de l'infant. A més, es perd l'acte social i el valor de la conversa", adverteix la psicòloga Elisabet Portavella. Pot semblar una escena puntual, però un 14% dels infants mengen sovint davant d'una pantalla, segons dades de Mobile Free Life.

A banda de les repercussions cognitives o neuronals, hi ha un segon gran tema que és l'accés a continguts no aptes. Núria Mora, directora de l'escola Catalunya, alerta que hi ha alumnes de 8, 9 i 10 anys que estan mirant pornografia i cal afrontar-ho:

"Posant-los càstigs i prohibicions no els protegirem, sinó que els hem d'ensenyar a utilitzar l'eina. El problema és que els nens són nadius digitals, però també orfes digitals, perquè els adults, que els hem de guiar, encara ens estem formant en l'ús de la tecnologia."

Jocs altament addictius com el "Fortnite", o fenòmens com el "Momo challenge", un personatge que apareix en vídeos infantils i que incita els infants a autolesionar-se, posen de manifest que els adults han de responsabilitzar-se i controlar el consum digital de nens i nenes. Alguns consells concrets:

  • Posar límits, tant en el temps com en el tipus de continguts
  • Moure's per les xarxes amb els fills i alumnes per fomentar-ne un ús crític
  • Ensenyar els perills de l'eina i com fer-ne un ús responsable
  • Basar la relació en la confiança perquè puguin demanar consell

Molts pares tenen dubtes sobre quina és la millor edat per donar un mòbil a la canalla. La psicòloga Elisabet Portavella considera que no hi ha un número màgic, sinó que cal veure la maduresa de cada infant. En qualsevol cas, recorda que la responsabilitat de gestionar-ne l'ús és sempre de la família, en cap cas del jove o l'infant.

Les pantalles a l'escola

La tecnologia ben gestionada té un potencial espectacular. Hi ha eines molt interessants com MSchools, una plataforma amb recursos i aplicacions validades per a educadors i que permet, fins i tot, treballar un tema concret en 3D.

En el cas de l'educació especial, la tecnologia ha obert un paradigma pel que fa a la comunicació, l'atenció, l'aprenentatge i la interrelació", explica Raquel Salamades, directora d'una escola d'educació especial.

Però quan s'ha d'introduir la tecnologia a la classe? Marta Butjosa, autora de "Educació conscient" i mestra de secundària, no és partidària d'introduir-la a l'educació infantil i a la primària perquè "és el moment del contacte real amb la vida". A secundària, creu que s'ha de fer una introducció progressiva. Pel que fa als smartphones, Butjosa creu que només s'haurien de fer servir en les darreres etapes de l'adolescència.

Afavorir la desconnexió i el canvi d'hàbits

Sembla que hi han estat sempre, però fa relativament pocs anys que internet o el telèfon mòbil són part indispensable de les nostres vides. La psicòloga Elisabet Portavella diu que estem en un procés de canvi social d'hàbits i de rutines d'ús:

"Si fem un paral·lelisme amb la llei del tabac, se'ns hauria de fer estrany que algú agafi d'aquí poc el mòbil davant nostre sense demanar-nos permís, de la mateixa manera que ara ens demanen permís per encendre una cigarreta. Això també ha de passar amb els telèfons mòbils. És un canvi social que ha d'anar acompanyat per la legislació. A França hi ha activa ja la llei de la desconnexió: El treballador té dret a no rebre comunicacions quan s'acaba la seva jornada laboral."

Els nens passen de mitjana menys d'una hora al dia a l'aire lliure i set davant d'una pantalla. D'aquí que el periodista Richard Louve parli de la necessitat de Vitamina N, N de natura, per al creixement sa de les criatures. Hi ha centres educatius que fan un dia sense pantalles i diuen que els fills d'alguns gurus tecnològics van a centres sense tecnologia. Potser podem començar celebrant el 15 d'abril, dia mundial sense mòbil. Podria ser una bona data per aprendre a desconnectar.

ARXIVAT A:
Tecnologia

ÀUDIOS RELACIONATS