No és gens habitual que un ajuntament decideixi no cobrar unes multes de trànsit per excés de velocitat. Això ho van acordar a Lloret de Mar i es va demanar l'aval de la Generalitat per anul·lar la tramitació de les sancions. Ara han tingut resposta: la Comissió Jurídica Assessora del govern no ha acceptat la petició. Els afectats són 2.800 conductores i conductors sancionats dues o més vegades per superar els 40 quilòmetres per hora en una de les avingudes més transitades de Lloret. ? La Generalitat obliga l'Ajuntament de @Lloret_de_Mar a cobrar les multes reiterades del polèmic radar de l'avinguda Vila de Blanes. ? L'alcalde creu que les segones i següents multes al mateix conductor són injustes i lamenta la decisió. ? https://t.co/WmumppiCX1 pic.twitter.com/caVyOYYlJy CatInfo Girona (@Cati_Girona) November 22, 2022   El polèmic radar de Lloret L'origen de tot l'enrenou és un polèmic radar que es va posar en marxa el juliol del 2021 a l'avinguda Vila de Blanes, un dels vials de més trànsit de Lloret on la velocitat estava limitada a 40 quilòmetres per hora. Amb una mitjana de 2.500 sancions mensuals, l'aparell va registrar el desembre del 2021 el pic de multes en un únic mes: 4.864, unes 160 cada dia. Total, fins al febrer d'aquest 2022 es van imposar 15.188 multes. Firmes dels veïns L'allau de queixes i malestar la va centralitzar una plataforma veïnal que, fins i tot, va iniciar una recollida de firmes. Finalment, l'Ajuntament va treure el radar definitivament el mes de març passat. Molts conductors s'han trobat que, sense saber que els havien imposat una primera multa, els n'hi van posar una de segona o una de tercera, i els hi han notificat ara totes de cop. En els 8 mesos de funcionament del radar han passat per aquest punt més de tres milions de vehicles (Google Maps) Multes injustes, segons l'alcalde de Lloret L'alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, reconeix que la imposició d'aquestes multes reiterades no és justa:   "Sobretot és aquesta reiteració de sancions sense que els hagin notificat la primera. Aquí és on creiem que està la injustícia. Si tu no saps que estàs fent una cosa malament, no tens l'oportunitat de variar el teu comportament al volant." D'aquí que l'Ajuntament acordés, primer, treure el radar. Després va encarregar un informe jurídic extern que avalava la voluntat municipal. En paral·lel es va demanar també l'opinió de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat, per acabar-ho de confirmar, i que es poguessin revocar les segones i següents sancions imposades al mateix conductor. Però el dictamen d'aquest organisme és desfavorable a la proposta municipal, aprovada en un ple: "Vam aturar el procediment de sancions a partir de la segona multa i consecutives, i, a partir d'aquí, vam encarregar un informe a un professional extern, vam recuperar les competències delegades al Consell Comarcal de la Selva, i, finalment, vam retirar el radar perquè no s'entenia la mesura. El dictamen final de la Comissió Jurídica del Govern no és el que esperàvem i no és just." L'alcalde de Lloret reconeix que posar el radar va ser un error (Ajuntament de Lloret) 2.800 conductors amb més d'una infracció Des de l'Ajuntament de Lloret concreten que, pel que fa a les infraccions comeses de manera continuada o reiterada, han pogut determinar que més de 2.800 persones han comès una segona infracció abans de rebre la notificació de la primera. Representa un 18% de tots els expedients. El polèmic radar es va treure el mes de març i ara hi ha un panell lluminós que indica la velocitat (Ajuntament de Lloret) Multa econòmica i retirada de punts del carnet Dels 15.188 vehicles sancionats, la majoria s'enfronten a una multa de 300 euros. Són, exactament, 9.116 expedients a conductors que van circular per aquest vial a una velocitat d'entre 61 i 70 quilòmetres per hora. El segon grup més nombrós, amb 4.167 multes, hauran de pagar una multa de 100 euros per circular entre 50 i 60 quilòmetres per hora. La sanció és de 400 euros si la velocitat estava entre 71 i 80 quilòmetres per hora, i hi ha 76 casos que s'enfronten a una multa de 600 euros per superar els 91 quilòmetres per hora. L'import total a recaptar per les 15 mil multes es calcula en 641.450 euros. La web municipal de Lloret informa sobre el dictamen negatiu del govern per anul·lar les multes (Ajuntament de Lloret) A més de les sancions econòmiques, també pot comportar la retirada de punts del carnet. Com que el límit estava fixat a 40 km/h, circular a més de 60 quilòmetres per hora ja implica la pèrdua de punts. 2.800 persones han comès una segona infracció abans de rebre la notificació de la primera L'alcalde reconeix l'error del radar En el cas d'una única multa estava clar que la tramitació tiraria endavant, però el que volia l'Ajuntament és que s'anul·lessin les segones o terceres. Avui, en declaracions a Catalunya Ràdio, Jaume Dulsat assumeix que posar el radar va ser un error: "Segurament sí. I des del punt de vista tècnic estava més que justificat per la reducció de la sinistralitat a la via, però si els ciutadans de Lloret, al final, no entenen la mesura i la consideren injusta, doncs, des del punt de vista ciutadà i polític va ser un error." Avui el polèmic radar ja no hi és. El van canviar per uns indicadors lluminosos que marquen la velocitat de circulació i recorden el límit de 40 per hora.