La pandèmia no ha aturat una de les cites més estimades i esperades per als amants de la música: L'In-Edit, el festival de documentals musicals de Barcelona. Això sí, serà una edició 100% en línia, sense les habituals projeccions als cinemes Aribau ni les activitats paral·leles presencials. Però el més important de tot és que, durant onze dies, podrem veure des de casa mig centenar de documentals molt interessants. Aquestes, però, són les nostres cinc apostes, a l'"Independents" d'iCat: 1. "White Riot "  (Rubika Shah, 2019) L'In-Edit 2020 s'inaugura amb un documental sobre el punk anglès dels anys 70 que es titula com una de les primeres sessions de The Clash, "White riot". La pel·lícula de Rubika Shah se centra en la gestació del moviment Rock Against Racism i de la lliga antinazi. Sempre s'associa el punk a la destrucció, però també va exercir una resistència decidida davant dels moviments reaccionaris. Joves blancs, negres i asiàtics es van unir al voltant del punk mentre grans figures del rock anglès, com Eric Clapton o Rod Stewart, flirtejaven amb la ultradeta. Una d'aquelles lliçons d'història que continua ben d'actualitat davant un nou ascens dels partits d'ultradreta arreu d'Europa.   2. "Rolling Stone: life and death of Brian Jones" (Danny García, 2019) Si hi ha un grup que marcarà aquesta edició del festival In-Edit és, sens dubte, The Rolling Stones. Tindrem tres punts de vista diferents sobre la carrera de la mítica banda. Podrem veure documentals sobre el baixista original dels Stones, el hieràtic Bill Wyman, i sobre el més "jove" de la formació clàssica, Ron Wood, que, per cert, va tenir o té casa a Barcelona.   Però la nostra recomanació és "Rolling Stone: life and death of Brian Jones", un retrat de la figura més mítica i maleïda dels Stones. En la carrera d'una banda que sembla immortal, Brian Jones és el màrtir del grup. L'any 1969 va entrar al club dels 27. Va morir molt jove, però va ser una peça clau en la formació i els primers èxits de la banda. La cinta de Danny García ens recorda que ell era el més sexi, l'ídol de veritat dels primers Stones.    3. "The ballad of Genesis and Lady Jane" (Marie Losier, 2011)   Els músics són, així en general, gent estranya. Bé, uns més que d'altres. I l'anglès Genesis P-Orridge és un dels "freaks" més apassionants de la història de la música. Ara que l'In-Edit ret homenatge a la cineasta experimental francesa Marie Losier recuperem el magnífic documental "The ballad of Genesis and Lady Jane", una producció de l'any 2011 que explica una història d'amor extrem entre Genesis i la seva parella, Lady Jane. El cantant de bandes industrials molt influents com Throbbing Gristle o Psychic TV estava tan enamorat de Lady Jane que es va sotmetre a un seguit d'operacions estètiques per convertir-se, per dir-ho així, en ella. La fluïdesa dels gèneres, la pandrogínia i l'amor més radical són alguns dels temes que tracta aquest documental. La seva projecció servirà també per recordar Genesis P-Orridge, que va morir el mes de març passat.   4. "Nou set dos" (Albert Domènech i Òscar Sánchez, 2020) En paral·lel o fins i tot abans de la popular "ruta del bacalao" del País Valencià, les comarques gironines ja atreien amants de la primera electrònica de masses gràcies a locals mítics com La Sala del Cel, Le Rachdinge o Blau. Ara, molts d'aquells locals ja estan tancats i Girona és un cementiri nocturn, però el documental "Nou set dos", d'Albert Domènech i Òscar Sánchez, ens recorda que durant un temps les comarques gironines tenien el seu lloc al mapa de l'electrònica. Grans estrelles internacionals com Jeff Mills i locals com Ángel Molina recorden aquelles nits boges plenes de creativitat i llibertat d'una Girona que ja no existeix.   5. "Sisters with transistors"​ (Lisa Rovner, 2020)  ​I l'últim documental que recomanem és també l'últim que es podrà veure en aquesta edició del festival In-Edit. Es titula "Sisters with transistors" i és un homenatge a les dones que van ser pioneres de la música electrònica, una altra història que han escrit massa sovint els homes. La pel·lícula de Lisa Rovner parla des de les primeres dones que van començar a treballar als laboratoris sonors de la BBC fins a figures, com Suzanne Ciani, que van aconseguir obrir-se pas en un món molt masculí, el de l'electrònica. La narradora d'aquest documental també és una altra pionera: Laurie Anderson. És un altre dels documentals imprescindibles d'aquest In-Edit virtual i casolà en temps de pandèmia.