Què fer si tenim una filla o un fill amb obesitat o sobrepès?
Recomanacions pràctiques per prevenir i combatre l'obesitat infantil, un dels problemes de salut pública més greus del segle XXI
Què fer si tenim una filla o un fill amb obesitat o sobrepès?
Estat de Gràcia

Què fer si tenim una filla o un fill amb obesitat o sobrepès?

Recomanacions pràctiques per prevenir i combatre l'obesitat infantil, un dels problemes de salut pública més greus del segle XXI

Adam Martín Actualitzat
TEMA:
Salut
Què fer si tenim una filla o un fill amb obesitat o sobrepès?


El 40% de les criatures del nostre país tenen sobrepès i un de cada cinc nens té obesitat, segons l'Estudi de la Iniciativa Europea de Vigilància de l'Obesitat Infantil de l'OMS. La qüestió no és urgent, però sí que és molt important. 

Primer de tot, definim el sobrepès i obesitat

S'entén per sobrepès i obesitat l'acumulació excessiva de greix que pot resultar perjudicial per a la salut. La causa fonamental es deu a un desequilibri energètic entre les calories aportades amb la ingesta i les consumides. L'indicador més senzill per determinar si hi ha o no sobrepès és l'Índex de Massa Corporal (IMC), que es calcula dividint el pes en quilos pel quadrat de l'estatura en metres (kg/m2). En el cas dels infants, però, aquest càlcul es fa tenint en compte altres variables, com la mitjana dels patrons de creixement establerta per l'OMS.
 

Per què és perillós el sobrepès?

A Catalunya hem relativitzat la importància del sobrepès infantil durant dècades, amb frases com "després s'estiren"... Error! Les dades ens diuen que un nen amb sobrepès corre més risc de ser un adult obès. Igual que mirem d'apuntar-los a extraescolars per assegurar-los un futur, hem de vetllar perquè la d'adults no pateixin problemes respiratoris ni dolor en les articulacions. També el sobrepès és l'avantsala de patologies com la diabetis tipus 2, colesterol i pressió arterial alta, per no parlar de la pressió social.

Què podem fer?

  1.  No culpabilitzar mai els petits sobre el seu sobrepès. Vivim en un entorn obesogènic - és a dir, que afavoreix la obesitat - i els nens no tenen cap responsabilitat sobre el seu pes.
     
  2.  No fer-los tant de cas amb les seves demandes!
     

     
  3. No posar mai els nens a règim. Llevat de casos extrems, està totalment desaconsellat. Cal incidir en la qualitat de dieta, apostant per aliments reals i limitant al màxim els ultraprocessats.
     
  4. Allunyar-los de la bàscula. No és gens recomanable pesar-los sovint, ja que pot generar sentiments de culpa o frustració si els resultats no són els esperats i, a més, reduïm la salut a una xifra a la bàscula.
     
  5. Fomentar hàbits saludables. Podem animar-los a practicar algun esport, però també podem fer que caminin a l'escola, que pugin sempre per les escales, que juguin de manera activa o que passin el mínim temps possible asseguts davant d'una pantalla, ja sigui el mòbil, la tauleta o la tele.
     

     
  6. Parlar de la importància de la salut. Evitar referir-nos al menjar en termes de engreixa / no engreixa, sinó de sa / insà, però sense obsessionar-se. Segons un estudi publicat el maig d'aquest mateix any al Journal of Nutrition Education and Behaviour, explicar-li als teus fills els beneficis dels aliments que menjaran serveix per aconseguir que s'alimentin de forma més saludable.
     
  7. Involucrar-los en la compra dels aliments, deixant que ens acompanyin al super o al mercat i permetent que ells mateixos planifiquin els àpats amb els aliments sans que han comprat.
     
  8. No menjar davant de pantalles, ja que els estudis ens diuen que aquest hàbit està directament relacionat amb el sobrepès.
     

     

  9. Per descomptat, hem de ser un bon model a seguir, ja que els nens imiten el que veuen
     
  10. Finalment, cal assegurar-se que els nostres fills dormin prou. Per què? Perquè hi ha alguns estudis que relacionana la falta de son amb l'excés de pes.
     
ARXIVAT A:
Alimentació Salut

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut