Krotov s'autodenomina home de negocis
Denis Krotov, rus amb bandera del Kirguizistan (foto: X-Raid)
DAKAR 2023

Els incondicionals de Putin es queden sense Dakar

La Federació Internacional permet competir als pilots russos si firmen un document en què condemnen la invasió d'Ucraïna

Enllaç a altres textos de l'autor Damià Aguilar

Damià Aguilar

Redactor d'Esports especialitzat en motor

@damCR
Actualitzat

El Ral·li Dakar és tradicionalment una cursa amb una bona presència d'esportistes russos. De fet, són els guanyadors en camions de les últimes deu edicions, però el 2017 també van guanyar en quads.

La invasió d'Ucraïna els ha barrat encara més el pas a l'alta competició. A tots? No, a tots no. N'han vingut tres que miren de mantenir un perfil baix. I també hi ha un copilot ucraïnès que per a algun d'ells ha estat com un pare esportiu.

Els russos ja estaven competint amb bandera RAF, de les federacions esportives russes, arran de l'escàndol del dopatge. La Federació Internacional d'Automobilisme (FIA) permet actualment als russos competir internacionalment si signen un document en què reneguen de l'actual govern rus i condemnen la invasió d'Ucraïna.

Els guanyadors dels 10 últims anys en camions no hi són
Sotnikov, un incondicional de Putin (foto: Kamaz)

Els incondicionals de Putin

L'equip Kamaz, el guanyador de les darreres deu edicions en camió, no ha comparegut perquè no volien signar la carta de la FIA. Aquesta potent escuderia argumenta que la carta és de contingut polític i interfereix en l'esport.

A més, l'exguanyador del Dakar Serguei Kariakin (2017, quads) denuncia la petició que els fa la Federació Internacional.

"Ens demanen que signem un document que diu que rebutgem donar suport al nostre president, a l'operació especial, i que acceptem que les accions del nostre país són destructives. Evidentment, no el signaré, tinc principis. Anar contra el meu país és equivocat."

Krotov i Zhiltsov no poden competir com a russos
Denis Krotov i Konstantin Jiltsov, dorsal 238 (foto: X-Raid)

A correcuita

Dos dels tres russos que competeixen al Dakar 2023 són Denis Krotov i Konstantin Jiltsov, pilot i copilot, que van amb un Mini sota les banderes del Kirguizistan i Israel, respectivament. Krotov es defineix com un home de negocis per justificar la seva presència. No fa cap mena de declaració en el ral·li i les valoracions estrictament esportives les fa cada dia Jiltsov.

I el tercer és Aleksei Kuzmitx, que corre amb bandera de Dubai en un bugui lleuger, com a copilot del saudita Yasir Seaidan. Una font del bivac que coneix el tema em diu que a Rússia no només els Kamaz & Co són uns herois, també els que són aquí, a l'Aràbia, perquè d'alguna manera han burlat la prohibició.

Sense que sapiguem si han signat o no la carta. Aquesta font aposta perquè sí, i amb una pura finalitat econòmica, pels diners.

Entre dues aigües

Aleksei Kuzmitx, un exmilitar que va deixar Rússia poc abans de la segona lleva, després de l'estiu, i que d'aquesta manera s'ha estalviat que el cridessin a files, viu una situació molt tensa. És originari de Khàrkiv, a Ucraïna. El seu pilot ens sent i entremig de la conversa l'interromp i li diu que no li és permès parlar-ne. Tot just li trec això:

"Fa tres mesos que visc a Dubai. Tothom sap quin problema hi ha al meu país. Abans tenia passaport rus, ara tinc un document d'identitat dels Emirats Àrabs. No vull parlar-ne, tinc una meitat de la família a Ucraïna i l'altra meitat a Rússia, estic entre l'espasa i la paret. No és una bona situació."

Kuzmitx ha estat (no al Dakar) copilot d'un dels il·lustres absents: Vladímir Vasiliev (desè en cotxes el 2022). Vasiliev i Kuzmitx van competir plegats a Rússia al setembre al Ral·li de la Seda, última competició de Kuzmitx al seu país.

en 'Dima' parla amb els de casa des de Ryad
Dmitró Tsiro, copilot al Dakar (Damià Aguilar / Catalunya Ràdio)

Una volta més

Però si hi ha algú que coneix bé Vasiliev i Krotov és l'ucraïnes Dmitró Tsiro, Dima. En aquest Dakar acompanya la neerlandesa Ania van Loon en un bugui petit.

"Són els meus nens", diu en referència als russos, amb els quals ha treballat tants anys. És el seu pare esportiu. Amb Kuzmitx pràcticament tenen els cotxes l'un al davant de l'altre al box de Southracing. Amb Krotov no es trobaran si no volen.

Amb en Dima, la conversa amb gravadora és curta.

"Vaig dubtar molt de venir, però és molt important per a mi. Estic molt content. [Missatge per als ucraïnesos que hi ha a Catalunya]. Gent, els ucraïnesos som durs i volem la pau, gràcies a tots els que ens ajuden i ens entenen. La família està bé, jo visc a Kíiv i hi torno entre curses. Perdoneu, però no és bo que parli gaire més, per favor."

En Dima té un fill al front, i també té mig cap allà, esclar. Per competir té un permís especial. El seu anglès és prou entenedor. T'emociona relatant el perill que viu quan torna a casa, l'angoixa haver de viure dies sense llum ni calefacció a la capital, o t'explica com la mare li va trucar el dia que els russos van entrar pel nord i ell li va demanar que tanqués el televisor i s'estigués a casa.

O com les famílies trencades pels dos bàndols de la guerra ja no es parlen. Arriba la Sveta, una periodista russa amb una història que no vol fer pública, i es fan una abraçada.

On són els russos del Dakar? Aquest escrit m'ha fet anar de corcoll tot el ral·li, i fins que no l'he acabat no he deixat de taral·lejar aquella cançó de l'Sting, "Russians". Et sona? "Creu-me quan et dic que espero que els russos estimin també la seva canalla...".

Anar al contingut