Pablo Ferrández (Foto d'Igor-Studio / L'Auditori)
DIUMENGE, A LES 11.00

El violoncel·lista Pablo Ferrández i l'OBC, dirigits per Juanjo Mena, en directe des de L'Auditori, a Catalunya Música

Diumenge, 10 d'abril, a les 11.00, Catalunya Música connectarà en directe amb L'Auditori de Barcelona per transmetre el concert matinal de l'OBC. Estarà protagonitzat pel violoncel·lista Pablo Ferrández i l'OBC, dirigits per Juanjo Mena. Interpretaran les "Danses de Don Quixot" de Robert Gerhard, el Concert per a violoncel i orquestra n. 1 en la m, op. 33, de Camille Saint-Saëns i la Simfonia fantàstica, op. 14, d'Héctor Berlioz. Els comentaris de la transmissió els farà Joan Vives.

Actualitzat

Va ser a partir del 1940, just després d'exiliar-se a Cambridge, quan el compositor català Robert Gerhard va començar a escriure amb més intensitat. Les principals obres d'aquella dècada mantenien i ampliaven el seu vincle amb la cultura hispànica. Poc després d'arribar a Anglaterra, Gerhard va compondre un del seus ballets més coneguts, "Don Quixot". Una partitura de la qual el compositor de Valls en va fer diverses versions: l'original, en forma de ballet en dos actes; dues suites simfòniques per a orquestra de cambra; una de més extensa per acompanyar la dramatització radiofònica que va fer la BBC de la novel·la de Cervantes; una versió per a piano sol, i la que obrirà el concert de l'OBC d'aquest diumenge, en forma de suite de tres danses, titulada "Danses de Don Quixot", del 1958. 

L'obra central del programa tindrà com a protagonista el jove violoncel·lista madrileny Pablo Ferrández. Un gran músic que tot just comença a despuntar internacionalment i que ja ha rebut molts premis per la seva autenticitat, magnetisme, expressivitat i gran tècnica. Ferrández i l'OBC interpretaran el Concert per a violoncel i orquestra núm. 1 de Camille Saint-Saëns, una de les seves obres més conegudes del compositor francès i del repertori per a violoncel i orquestra, que va estrenar a París el violoncel·lista Auguste Tolbecque el 19 de gener del 1873 i que Pau Casals va escollir per fer el seu debut a Londres l'any 1905. 

El punt final del concert el posarà el prestigiós director basc Juanjo Mena, que, al capdavant de l'OBC, interpretaran per acabar la Simfonia fantàstica, op. 14, d'Hector Berlioz. Amb totes les seves innovacions –inclosa la introducció d'instruments, textures, ritmes i noves maneres de fer en la música simfònica–, la Simfonia fantàstica té les seves arrels en músiques del passat i de l'època de Berlioz. La influència de Gluck i Spontini va ser durant molts anys la dieta principal de Berlioz, de qui va absorbir principalment l'estil melòdic. El descobriment de Weber –uns anys més tard–, i sobretot la música de Beethoven, van tenir un impacte profund en un jove músic que fins aleshores només coneixia l'òpera clàssica francesa. La revelació de la simfonia com a forma dramàtica i de l'orquestra com a instrument expressiu, amb una riquesa i flexibilitat inusitades, van obrir a Berlioz un món immens de possibilitats. 

La transmissió estarà disponible durant un mes al web de Catalunya Música. 

 

Anar al contingut