"Roma", d'Alfonso Cuarón (Perlak)  ★★★★★ El director de "Gravity" aconsegueix arrencar-nos de terra i fer-nos testimonis ingràvids de la història de la seva família l'any del divorci dels pares, del terratrèmol a Ciutat de Mèxic, de la massacre de manifestants al barri de Roma on vivien, i l'any també en què la seva adorada Cleo (la mainadera d'ell i els seus germans) els va salvar la vida al mar. Impossible descriure la bellesa infinita dels moviments de càmera en negre i blanc, impossible aconseguir un tan immaculat equilibri entre humor, melancolia i percepció de les relacions socials. Impossible no plorar i no agrair definitivament al cinema la seva existència. "Roma" serà la pel·lícula de l'any, i la de l'any que ve. "Entre dos aguas", d'Isaki Lacuesta (Secció Oficial a Concurs)  ★★★★★ Els germans gitanos Gómez Romero del seu film "La llegenda del temps" recuperats per Lacuesta per a una nova aventura al límit del "cinéma vérité" i la ficció, envoltats de la bellesa de San Fernando, a Cadis, una cultura d'aigua i tatuatges, el destí final de tots els pirates de la història. Amb gairebé tot el seu equip clàssic, tota la llum als ulls i les sirenes dels "palos" més salats a les orelles, és un triomf de la imaginació i l'amor a la vida. Guanyar la Conxa d'Or, que mereix, té un problema: ja la va guanyar amb "Els passos dobles".  "El ángel", de Luis Ortega (Perlak)  ★★★★★ Produïda per Almodóvar, dirigida per un fill de Palito Ortega, interpretada per l'apoteòsic Lorenzo Ferro i Chino Darín, aquest és el relat de matances, robatoris, balls, cançons i sensualitat masculina no gens hetero del mític Carlos Robledo Puch, l'"Àngel de la Mort", en presó a l'Argentina des de 1972. Descarada, brillant, ràpida de reflexes, un "Clyde and Clyde" que se sustenta en l'única condició del bon cinema, sigui el que sigui i com sigui: que no puguis desenganxar-te ni un segon del que veus a la pantalla. "La noche de 12 años", d'Álvaro Brechner (Horizontes Latinos)  ★★★★★ Els 12 anys de presó de José Mujica (Antonio de la Torre), Huidobro (Alfonso Tort) i Rosencof (Chino Darín) quan la Dictadura Militar de l'Uruguai després de la derrota dels tupamaros. La presó com a experiment científic calculat, per crear també un estat de terror sobre la població, amb un sadisme propi de l'extermini racial. Sílvia Pérez Cruz interpreta un paper i crea una nova i preciosa cançó. "In fabric", de Peter Stickland (Secció Oficial a Concurs)  ★★★★★ Sorpresa monumental i controvertida, la pel·lícula més inclassificable i inesperada del Festival. Ambientada en temps de grans rebaixes a uns magatzems, narra dues històries protagonitzades per un vestit vermell assassí, que competeix amb una rentadora Serial Killer. Té tots els ingredients visuals i musicals d'un autèntic Giallo italià dels anys 70, és massivament popera, fetitxista i perversa, i malgrat una llargada insensata, ha provocat les riallades més espontànies i un aplaudiment agraït dels crítics més severs. La veurem a Sitges amagada a les matinades: no us la perdeu.