El retorn d'iCat a l'FM rejoveneix l'audiència de la ràdio pública

Les dades de l'última onada de l'EGM del 2017 mostren els primers efectes del retorn d'iCat a la freqüència modulada. L'audiència de l'emissora cultural de Catalunya Ràdio té una mitjana d'edat de 37 anys, assisteix més sovint a concerts i al teatre i compra més per internet que els de la resta d'emissores musicals.

Les dades de l'última onada de l'Estudi General de Mitjans (EGM) del 2017 permeten fer una avaluació dels primers efectes del retorn d'iCat a la freqüència modulada, el passat 6 de setembre. L'emissora cultural de Catalunya Ràdio ha tornat amb una audiència que té una mitjana d'edat de 37 anys.

Aquesta dada, que rejoveneix de manera considerable el perfil d'oient del grup d'emissores públiques catalanes, situa iCat també per sota de la mitjana d'edat de l'oient de ràdio no generalista a Catalunya, que és de 42 anys, i del de la ràdio temàtica musical, que és de 41,2 anys.

El director de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo, assenyala que la captació d'audiència jove "és un dels reptes dels mitjans de comunicació, en general, i dels públics, en particular". I recorda que vincular l'atracció d'una audiència jove a la promoció dels continguts culturals "és un dels objectius de la ràdio pública que encaixa perfectament amb el retorn d'iCat a l'FM."

iCat va abandonar l'emissió per FM la tardor del 2012 per motius pressupostaris, amb una audiència de 39.000 oients segons l'EGM. Tres mesos després del retorn a l'FM, en el primer estudi d'audiència, l'emissora musical i cultural reprèn la seva trajectòria amb un registre de 13.000 oients diaris.

El retorn a l'FM no ha suposat una davallada del seguiment que tenia iCat per internet. Els usuaris únics que han consumit àudio en directe a la web i l'aplicació mòbil –que han estat renovades– ha crescut un 35,5% a l'octubre de 2017 respecte al mateix mes de l'any anterior i un 22,7% respecte al novembre del 2016.

 

Hàbits culturals i usos tecnològics dels oients d'iCat  

Segons apunta Gordillo, el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya al retorn d'iCat a les ones hertzianes i el compromís amb el sector musical del país, "ens obliguen a fer un seguiment exhaustiu de l'impacte de la graella i del projecte de l'emissora cultural i musical de Catalunya Ràdio".

L'oient d'iCat manifesta anar sovint a concerts en directe (un 22,4% diu haver-ho fet els darrers 30 dies, percentatge que supera de llarg el de les altres emissores musicals de Catalunya), és el més assidu al teatre (un 11,7% declara anar-hi un cop al mes, com a mínim) i és el que més compra per internet (un 26,6%, 10 punts per sobre dels oients de la segona emissora que té l'audiència més intensiva en el consum digital).

Un 56,7% dels oients d'iCat escolten la ràdio per internet a través de tauleta electrònica, percentatge que duplica el de les ràdios musicals. Les dades de l'EGM també indiquen que un 53,5% dels oients d'iCat tenen titulació superior.

El director de Catalunya Ràdio conclou: "El rejoveniment de l'audiència és un dels estímuls en aquesta nova etapa d'iCat, així com guanyar audiència a l'FM sense perdre el consum digital i captant perfils que fins ara no escoltaven els continguts musicals i culturals de la ràdio pública".

 

catradio.cat

iCat.cat