1. "Feud" ( Ryan Murphy, Jaffe Cohen, i Michael Zam, 2017) De què va? Explica la rivalitat entre Bette Davis i Joan Crawford durant el rodatge de la pel·lícula "Què se n'ha fet, de Baby Jane?" Una rivalitat de dues actrius en un moment de crisi en la seva carrera, que ja no és el que era. Susan Sarandon i Jessica Lange interpreten les dues actrius en el que per mi és un dels treballs més punyents del guionista Ryan Muprhy (conegut per "American Horror Story"). 'Feud'  La por: La por a envellir i a ser oblidat. En aquest cas són dues coses que van en paral·lel. El més interessant: Són dues actrius que estan envellint i que ja no són joves i guapes. Se senten abandonades per Hollywood. Atenció a: La sèrie introdueix una crítica a com la indústria de l'entreteniment aparta les dones quan es fan grans, i la sèrie aprofundeix en la por a ser oblidat i deixat en un racó quan et fas vell encara que no t'hi sentis. 2. "La maldición de Hill House" (Mike Flanagan i Mike Flanagan, 2018 ) De què va? Explica la història d'una família que va viure una experiència traumàtica en una casa que va acabar amb la mort de la mare. Els nens de la família es retroben anys després i acaben tornant a la casa i enfrontant-se als seus fantasmes. Als literals i també als que cadascú porta dins. Està basada en una novel·la de Shirley Jackson. 'La maldición de Hill House'  La por: La por de perdre les persones que estimes. I que la pèrdua sigui tan dolorosa que no la puguis superar. El més interessant: Els personatges de la sèrie han gestionat el que va passar de maneres diferents però cap ho ha aconseguit. A tots els persegueixen els fantasmes, que són dols incomplets que prenen la forma d'espectre que és a tot arreu on mires.   3. "Riget" (Lars von Trier i Morten Arnfred, 1994) 'Riget'  De què va? Sobre un hospital sinistre on hi passen fenòmens estranys i situacions horroroses, algunes provocades per éssers naturals i d'altres per doctors, zeladors i altres personatges. És una sèrie que va crear Lars Von Trier als anys 90 i que va esdevenir de culte. Tornarà aviat amb una 3a temporada. La por: La por de la vida a l'hospital. Qui diu un hospital, diu un centre sociosanitari. O una residència. La por d'estar en mans d'altres persones, especialment en l'etapa final de la teva vida, i que et tractin de forma cruel o amb menyspreu i que aquesta sigui la teva única companyia en un lloc que no és casa teva i que no sents com a propi. 4. "Twin Peaks" (David Lynch, 1990) Twin Peaks  De què va? El descobriment del cadàver de Laura Palmer en el petit poble de Twin Peaks és el detonant que porta l'agent Cooper a investigar la vida de totes les persones que envoltaven la morta i a descobrir, de sospitós en sospitós i de tassa de cafè en tassa de cafè, que tothom amaga secrets foscos. La por: La por de la cara oculta dels altres. Del fet que sota l'aparent normalitat s'hi pot amagar una persona que no podies imaginar. I ja no parlo només d'un assassí. Si no del fet de trobar, en una reacció concreta, una escletxa que et mostra una cara que no encaixa amb el que pensaves de la persona. La por de descobrir que no coneixies en absolut algú que pensaves que coneixies bé i que éreu amics, parella, etc. 5. "La dimensió desconeguda" (Rod Serling, 1964) 'La dimensió desconeguda'  De què va? És una antologia de misteri i ciència-ficció, i va tractar molts temes. Un dels episodis més memorables presenta els habitants d'un barri que comencen a dubtar de si s'està produint una invasió alienígena. El pànic i la por els porta a iniciar una caça de bruixes on qualsevol veí és un possible alienígena i actuen col·lectivament en conseqüència. La por: La por del comportament de la multitud. Del fet que en grup la responsabilitat quedi repartida de manera que ningú no la senti com a pròpia. Les pallisses en grup, les violacions en grup, les massacres en grup, els batallons d'homes que només segueixen ordres i dilueixen la seva responsabilitat en el grup de què formen part. Els agressors protegint-se els uns als altres en cercle. L'anonimat del col·lectiu fa molta por. 6. "Making a murderer" (Moira Demos i Laura Ricciardi, 2015) "Making a murderer" De què va? És una sèrie documental sobre un home que és acusat injustament d'un crim i passa gran part de la seva vida a la presó. Trobo que actualment el "true crime" és el gènere de terror més popular, a la televisió, especialment el que es fonamenta en casos d'errors del sistema, com aquest. La por: La por al sistema. A ser la víctima d'aquests errors o aquesta mala intenció. A ser acusat injustament i que ningú no faci res més enllà d'uns quants tuits. La por que em produeix que tots plegats normalitzem aquesta situació. La por a la llei mordassa. La por a les detencions amb motius polítics. La por de la injustícia que executen les nostres institucions. 7. "Dead set" (Charlie Brooker i Yann Demange, 2008) "Dead set" De què va? És una sèrie d'humor negre sobre una invasió de zombis en una casa de Gran Germà. El concurs no deixa d'emetre's perquè el més important és l'audiència. Creada per Charlie Brooker, creador de "Black Mirror". La por: La por de la manca d'escrúpols dels mitjans. La por que tot s'hi valgui, que tot sigui explotable. També les persones que estan en una posició vulnerable o que no estan bé per diversos motius. Fer-ne un espectacle televisiu. I que ho concebem com a tal sense problema. Por que aconsegueixin fer entreteniment amb la misèria dels altres, i de la mena de ciutadà, frívol i apàtic, que el consum d'aquesta púrria està formant.