Apple, Amazon o Facebook són diana habitual de tot tipus de crítiques. Al pagament d'impostos, ara, amb la pandèmia, s'hi afegeix el perjudici al comerç de proximitat. Qui ha obert la veda és l'alcaldessa de París, Anne Hidalgo, que ha engegat la campanya "Un Nadal sense Amazon". L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s'hi ha sumat i ha demanat als ciutadans que comprin al petit comerç. Quina traducció econòmica té aquesta proposta? "Els boicots són una mala idea en general", assegura Xavier Sala-i-Martín. "Les empreses que defensa Ada Colau, les empreses de proximitat, el que han de fer és posar-se les piles, adoptar les noves tecnologies i competir amb les eines amb què poden competir." L'economista i professor de la Universitat Colúmbia s'ha mostrat molest amb l'alcaldessa de Barcelona perquè, a banda de perjudicar els botiguers, segons Colau, Amazon no paga prou impostos a casa nostra. "(Colau) sembla que vegi les bondats dels ciutadans i de les empreses com a contribuents. Si pagues, tens drets; si no pagues, no tens drets. A mi això em sembla insultant. El valor que aporta una companyia o una persona no és el que contribueix a la societat o a les arques de la ciutat o del govern." Els riscos si Amazon creix massa Xavier Sala-i-Martín també veu peròs en Amazon. Les empreses poden vendre els seus productes i fer-lo servir com a plataforma de distribució. Amazon és tan gros que pot fer que la distribució es converteixi en un monopsoni, és a dir, un monopoli de compres. "Amazon podria canalitzar gran part de les vendes i imposar uns preus abusius. Això s'ha de vigilar, però la solució no és el boicot, ni la legislació, sinó la competència." Com s'ha de fer front a la disrupció tecnològica? El cas d'Amazon no és ni únic ni nou. La tecnologia fa anys que modela sectors. Un dels que més s'ha transformat és el de la música. La metamorfosi va començar amb Napster, que permetia als usuaris descarregar-se cançons. Les discogràfiques van posar el crit al cel i empreses com A&M Records va demandar Napster perquè tanqués. Va guanyar la batalla, però no la guerra: al cap d'uns anys A&M Records va acabar fent fallida perquè la gent no va continuar comprant CDs. Apple va tenir un altre estratègia. Va aprendre de l'experiència de Napster i va veure un nínxol de mercat. El resultat va ser iTunes, "una de les màquines més grans de fer diners que mai ha tingut Apple", en paraules de Xavier Sala-i-Martín. La reacció davant la tecnologia pot ser legislar i intentar boicotejar, o bé, adaptar-se i fer les coses bé. Experiències anteriors demostren quina és l'aposta guanyadora, afegeix Sala-i-Martín:   "Les empreses que facin les coses bé a Catalunya sobreviuran; les empreses que vagin a plorar a l'Ada Colau i li diguin 'si us plau, prohibeix, si us plau, boicoteja', aquestes empreses acabaran morint." Amazon no té el monopoli de la tecnologia. De fet, la pandèmia ha fet que moltes empreses i restaurants es posin les piles per vendre per internet. Segons Xavier Sala-i-Martin, no importa quantes peticions de boicot es facin. No hi ha marxa enrere: "Si la gent vol comprar a través d'internet, les empreses s'hauran d'adaptar."