Semàfor de sèries, amb Toni de la Torre
"¿Quién es Anna? té girs de guió fins i tot a la vida real
El matí de Catalunya Ràdio

"¿Quién es Anna?", la sèrie que està triomfant a Netflix

Addictiva i plena de girs de guió, narra la història d'una estafadora que es fa passar per milionària. A banda, s'estrena "Severance" i torna "State of the Union"

Actualitzat
TEMA:
Sèries

¿Quién es Anna?

Semàfor Verd

A quina platforma? Netflix

De què va? És la història d'Anna Delvy (nom real, Anna Sorokin), una noia de vint i pocs anys que es va crear una identitat falsa com a hereva d'una gran fortuna i va aconseguir entrar en el món tancat de l'alta classe novaiorquesa i establir amistats i connexions professionals amb les persones més influents i adinerades.

Durant un temps va portar un estil de vida de milionària i va aconseguir que li paguessin restaurants, hotels, roba i viatges. I no només això, sinó que també va aconseguir enganyar entitats bancàries i altres negocis. És una història fascinant per com és d'increïble.

A més, la sèrie l'encerta en la manera com tria explicar la història. Fa servir el personatge d'una periodista, que interpreta Anna Chlumsky, que és qui descobreix el cas. D'aquesta manera, la història es va dosificant perquè la descobrim al seu ritme, i després d'un gir en ve un altre i tota l'estona vols saber què passarà.

La tria de la periodista també està justificada perquè en la vida real va ser una periodista qui va donar a conèixer el cas i el va fer mediàtic.

L'altra bona decisió és la tria de l'actriu que interpreta l'estafadora, Julia Garner (l'haureu vist a "Ozark"), que dona al personatge una capa enigmàtica que fa que resulti fascinant, i al mateix temps retrata molt bé com de manipuladora era en escenes on ella brilla per la manera com juga amb les emocions.

La sèrie també aconsegueix no deixar-se fascinar del tot pel personatge, posant distància a través de la periodista, que en diverses ocasions s'adona que s'està deixant impressionar per la intel·ligència de l'estafadora. Fins i tot des de la presó ho controla tot.

I què va passar amb aquesta estafadora?

És una història que és tan evident que podia donar per a una sèrie que quan es va publicar l'article hi va haver diverses plataformes que van intentar caçar el projecte.

Ho va aconseguir Netflix, que va comprar els drets de l'article i va fer una oferta de 320.000 dòlars a Anna Sorokin per comptar amb ella per fer el projecte, per exemple perquè es reunís amb l'actriu a la presó. Això va dur un jutge a congelar el compte corrent de Sorokin, ja que s'estava beneficiant dels seus delictes. Evidentment, aquí sorgeix la pregunta: és ètic per part de Netflix pagar diners a una estafadora per aconseguir dedicar-li una sèrie?

Al final, el jutge li va permetre fer servir els diners, amb la condició que en fes un ús concret. Els va utilitzar per restituir els diners que devia a dues entitats bancàries i per pagar els advocats. El resultat, de fet, és el mateix, ja que ha fet servir els diners de Netflix per resoldre la seva situació i ara fa un any que està en llibertat.

Tot plegat encara fa més fascinant la història. Perquè la sensació és que, al final, s'ha sortit amb la seva, i això fa la sèrie més increïble. Té girs de guió fins i tot a la vida real.

"Severance"

Semàfor Verd

A quina plataforma? Apple TV+ (Aquest divendres)

De què va? És una sèrie que parla de la conciliació entre la vida laboral i personal, en format de thriller. Segur que algun cop heu patit amb el xoc entre totes dues. Doncs aquesta sèrie presenta una empresa que ha trobat la solució a aquest problema: t'operen el cervell de manera que quan entres a treballar no recordes res de la teva vida personal i quan tornes a casa no recordes res del que té a veure amb la feina. 

Però evidentment darrere d'aquesta tranquil·litat hi ha també a la pròpia responsabilitat com a treballador. Ells no saben què està fent el seu jo a l'empresa que els ha fet aquesta operació de cervell. Això permet a l'empresa fer-los fer el que vulguin, a dins.

La sèrie m'ha fet pensar en un "Black Mirror" ambientat en un escenari tipus "The Office": oficines ordenades, passadissos blancs, sales de reunions pulcres i ordenades de forma simètrica. I una cultura laboral basada en la recompensa per l'obediència.

A mesura que avança, les situacions angoixants i el malson va prenent protagonisme, com passava a "Homecoming", que és segurament la sèrie més semblant pel que fa al to. La dissociació de les dues identitats de cada personatge també provoca escenes pertorbadores. Penseu que la seva identitat laboral només coneix una vida que és la de la feina. És una tortura claustrofòbica.

Té un bon repartiment, encapçalat per Adam Scott però també amb John Turturro i Patricia Arquette. Us atraparà amb el seu misteri, us angoixarà amb les situacions que proposa i us farà reflexionar sobre la relació que teniu amb la feina

 

"State of the Union"

Semàfor Verd

A quina platforma? HBO Max (Segona temporada)

De què va? És una sèrie sobre parelles que passen per una crisi. Té un format singular: són episodis de 10 minuts que passen en un únic escenari i es basen només en els diàlegs per explicar la història de la parella protagonista.

A la segona temporada es presenta una parella nova, però el mecanisme és el mateix: se citen en un cafè on fan temps per anar a la sessió de teràpia. A la 1a temporada era una parella jove i a la 2a temporada és una parella madura.

Els actors són Brendan Gleeson i Patricia Clarkson. El personatge d'ell es pensa que la teràpia és un tràmit. Descobreix que en realitat ella es planteja seriosament separar-se. Els diàlegs estan ben escrits (recordem que té al darrere a Nick Hornby) i dibuixa els personatges amb molt facilitat. Mentre que ella és una dona moderna, ell és de la vella escola i detesta els nous temps en què vivim, amb tot el que això implica per a la seva relació. Molt recomanable si voleu una sèrie sobre parelles realista.

 

"Furia"

Semàfor Groc

A quina plataforma? Filmin

De què va? És una sèrie sobre un policia que el destinen a treballar en un poble petit i només arribar-hi, es troba amb un cas de racisme. Un centre per immigrants ha estat atacat. Quan tot just estan començant a investigar, troben mort el principal sospitós de l'atac.

D'aquesta manera comença situant-se en els paràmetres de la sèrie criminal (el poble petit, el cas, els paisatges noruecs) però és més ambiciós. A mesura que indaga descobreix un vincle amb grup d'extrema dreta que està vinculat amb altres grups.

Així es destapa el tema de fons de la sèrie, que és l'augment dels discursos racistes i l'auge dels grups d'extrema dreta per tot Europa, que la sèrie vincula amb fets recents concrets al mateix temps que es destapa una nova amenaça. Hi ha un personatge femení que acaba prenent el protagonisme de la història i li dona molta força al tram del mig, quan l'acció es trasllada a Berlín i perd ritme. Malgrat això, la trama manté l'interès fins al final i és força recomanable.

ARXIVAT A:
Sèries
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut