Imatge d'arxiu d'un tren de Rodalies (ACN)
ANÀLISI

Plou sobre mullat, a Renfe

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto35

Laura Rosel

Directora i presentadora d'"El matí de Catalunya Ràdio"

@laura_rosel
Actualitzat

Les obres a l'estació de la Sagrera disparen les queixes dels usuaris de Rodalies. Renfe admet que el dispositiu pot generar incomoditats als viatgers. L'ús d'algunes paraules és 100% mal·leable en funció de qui les faci servir i a qui afectin. El que per Renfe són 'incomoditats' per a milers de persones són 'problemes'. I no precisament problemes puntuals: aquestes obres duraran almenys tres mesos (per tant, fins Nadal el servei de l'R2 i l'R11 estarà de cap per avall). Però és que no venen de nou, s'afegeixen als retards i les cancel·lacions que són la norma de cada dia, per molt que la direcció de Renfe ho negui.

El president de la companyia, Isaías Táboas, treia pit --la setmana passada a "El matí de Catalunya Ràdio"-- amb unes dades pròpies que recullen una puntualitat del 90% dels trens de Rodalies i que situen el servei al nivell dels primers d'Europa pel que fa a qualitat. La cuina de les dades també és una art coneguda... El fet és que en les primeres dues setmanes de setembre, només hi ha hagut un dia feiner que els trens hagin anat puntuals i sense cap incidència. Quan no ha estat la catenària, ha estat el sistema informàtic, la senyalització o algun arbre que ha caigut a la via.
 

El cas és que anar a treballar amb els trens de Renfe és un malson, per molt que les dades de la companyia expliquin una altra història. I no és només una percepció. Ara es calcula que hi ha 30.000 usuaris afectats per les obres de la Sagrera. No són només dades, és el dia a dia de molta gent, que té veritables dificultats per arribar a la feina o per moure's. Ara alguns s'estan llevant una hora abans i tot i així fan tard, per culpa dels trens. No és aquesta la idea de servei públic que s'espera d'una companyia de transports que aspira a tancar aquest 2022 amb 118 milions de viatgers a tot l'Estat i amb mil milions d'euros més de facturació que l'any passat.

Però és que tampoc no és acceptable que es parli d'"incomoditats" i que es consideri que el dispositiu especial de les obres "ha funcionat bé" quan hi ha tantíssimes persones fent tard a la feina o dormint menys cada dia, de forma rutinària, per culpa de Renfe. Encara menys en la setmana de la mobilitat i quan s'estan fent crides i campanya (estèrils, evidentment) per fer servir menys el vehicle privat i més els transports públics.

El ulls i les orelles se'ns en anaven ahir cap al funeral d'estat més gran del segle XXI, però ni la reina d'Anglaterra pot eclipsar el desastre de Renfe.

Anar al contingut