Netflix, en crisi: adeu comptes compartits, hola publicitat? per Toni de la Torre
Netflix atribueix la crisi a la fi del confinament, la guerra d'Ucraïna, la creixent competència i les subscripcions compartides (Reuters)
El matí de Catalunya Ràdio

Netflix, en crisi: adeu comptes compartits, hola publicitat?

Les 8 raons que li fan perdre abonats per primer cop en 10 anys i com pot afectar això les plataformes en general

Actualitzat

Des que es va saber que Netflix havia perdut subscriptors per primera vegada en anys sembla que ha entrat en crisi. No són tant les xifres (una pèrdua de 200.000 subscriptors és ínfima tenint en compte que són 221,8 milions de subscriptors en total), sinó la reacció de la plataforma, que ha anunciat que prendrà mesures dràstiques, com impedir compartir l'usuari o incloure anuncis. No puc predir què passarà en el futur, però, d'entrada, em semblen contraproduents.

Cap "sèrie fenomen" en el que portem d'any

El primer problema de Netflix és que durant el 2022 no hi ha hagut cap sèrie que s'hagi convertit en un fenomen, en una sèrie de la qual tothom parla. I això no seria un problema si no fos, justament, perquè aquest és el motiu pel qual molta gent té Netflix.

No hi ha hagut cap sèrie nova que hagi generat aquesta sensació. Com a molt, "¿Quién es Anna?". La sèrie amb la qual ha tingut més èxit ha estat la segona temporada dels "Bridgerton". Això fa que l'usuari pensi que no li cal Netflix, ja que no hi ha cap novetat de la qual tothom parli.

On són les sèries personalitzades?

Quan Netflix va començar, la filosofia de la plataforma, el que venia als usuaris, era que tothom hi tindria la seva sèrie. Ara, en canvi, és més aviat la mateixa sèrie per tothom. Han passat de prometre que a través de l'algoritme et trobarien una sèrie afí als teus gustos a vendre una sèrie a tothom, recomanant-la a perfils d'usuari que són molt diferents.

No us ha passat mai entrar a Netflix i que hi hagi a la portada una sèrie que no té res a veure amb el que mireu habitualment? En canvi, sèries que sí que serien afins als vostres gustos estan amagades al catàleg i s'estrenen passant desapercebudes. Això succeeix perquè, malgrat les intencions inicials, Netflix ha anat depenent cada cop més de tenir una sèrie que és la que has de mirar. La sèrie de la qual tothom parla i has de veure.

Això els ha anat molt bé perquè crea la sensació que no et pots donar de baixa de Netflix ja que, si ho fas, et perdràs la nova sèrie de què parla tothom. I qui vol quedar fora de la conversa social en els temps actuals? Ells busquen la sèrie fenomen i, quan hi aposten, la posen a tots els perfils indistintament.

Objectiu: viralitat en les primeres 48 hores

Busquen tant incidir en la conversa social que se centren en el rendiment de les primeres 48 hores de l'estrena d'una sèrie per determinar si han encertat o no. Volen que tothom miri el mateix durant el mateix cap de setmana, cosa que contradiu la filosofia inicial de la plataforma. Però així s'aconsegueix generar la pressió social que fa que tinguis la sensació que HAS de tenir Netflix.

Stranger Things
Fotograma de la sèrie de Netflix "Stranger Things" (Netflix)

Estrenar la temporada sencera, un error?

L'impacte de cada sèrie és efímer. Això funciona si l'encertes sovint, però, si els encerts només són puntuals, el seu impacte dura poc en el temps. Fixeu-vos que l'estratègia d'HBO Max de mantenir-se en l'episodi setmanal els ha funcionat molt bé: les sèries de les quals s'ha parlat més han estat "Succession" i "Euphoria", que a més han anat creixent setmanalment, tant la conversa que generaven com els espectadors. 

La competència s'ha enfortit

La guerra de les plataformes ha entrat en una nova era on les propietats intel·lectuals conegudes són cada cop més importants. Mentre Netflix perdia subscriptors, Disney+ ha pujat, posant com a principal atractiu les marques de Disney, Star Wars i Marvel.

De fet, a Disney+ estan tan convençuts de guanyar terreny a Netflix que han canviat la data d'estrena de la sèrie d'Obi-Wan Kenobi per competir directament amb la quarta temporada d'"Stranger Things". Totes dues s'estrenaran el 27 de maig.

Mentrestant, a Amazon han comprat els drets d'"El Senyor dels Anells" i a HBO Max fa temps que treballen en projectes de "Harry Potter". En canvi, quina propietat intel·lectual té Netflix per poder esprémer?

Llum verda a 'The Mandalorian', hereva d''Star Wars' i a '30 monedas', d'Àlex de la Iglesia
"The Mandalorian", a Disney+

Els grans noms van cap a altres plataformes

Netflix també ha canviat la seva posició dins de la indústria. Apple TV+ és la plataforma on s'està pagant millor i això està fent que els grans noms vagin cap allà. Steven Spielberg i J. J. Abrams ja hi estan compromesos. Si mirem el repartiment de les seves sèries, hi trobareu Jennifer Aniston, Reese Witherspoon o Claire Danes.

A més, Netflix tenia fama de ser un bon lloc per als creadors perquè podien fer arribar la seva sèrie a un públic molt gran. Però, darrerament, no només aquesta idea s'ha trencat, perquè moltes sèries s'estrenen discretament, sinó que a més hi ha hagut queixes sobre la ingerència de la plataforma en aspectes creatius.

The Morning Show
"The Morning Show" amb Reese Witherspoon i Jennifer Aniston

La desacceleració de la pandèmia 

És evident que la pandèmia va afavorir el creixement de les plataformes i que Netflix en va ser la gran beneficiada. El final de la pandèmia pot significar que les plataformes no continuïn creixent o inclús que el mercat torni a una situació de normalitat. Però, en tot cas, no ha afectat totes les plataformes per igual. N'hi ha que estan creixent, però Netflix és la que està baixant.

Cada cop més car: dels 12 als 18 euros al mes

És un altre factor important i que no s'està mencionant gaire que és el de les tarifes. Perquè les tarifes de Netflix han anat augmentant. El 2017, el pla Premium costava 11,99 euros. El 2021 va arribar als 17,99 euros. Enguany podria superar la barrera psicològica dels 20 euros.

Si unim a això el fet que no estan aconseguint estrenar cap sèrie que sigui un fenomen, el resultat és clar. Potser no estàs anant al gimnàs, però vas pagant igualment perquè qui dia passa any empeny, però que apugin el preu és el clic que necessites per fer el cop de cap i replantejar-te la subscripció. Són models de negoci similars en el sentit que no n'hi ha prou de captar el client: després l'has de saber mantenir.

Si perd sèries de fons de catàleg que ens agradaven

HBO Max va pagar 425 milions per quedar-se "Friends", que estava a Netflix, i 600 milions per "The Big Bang Theory"; NBC Universal va pagar 500 milions per "The Office", que en molts països ha deixat de ser a Netflix (aquí encara hi és)... Aquestes xifres astronòmiques tenen la seva raó de ser. Són actius importants per a qualsevol plataforma i Netflix ha perdut n'ha perdut 3 en poc temps. Les sèries de fons de catàleg tenen un valor més important del que sembla. I aquí, Netflix també ha perdut peces clau.

Els protagonistes de Friends
Els protagonistes de "Friends"

Quan la segona temporada ja no la trobem a Netflix

Aquest és un altre problema que es dona sobretot aquí, on els drets de distribució d'una sèrie els té en exclusiva una plataforma com ara Movistar+ i Netflix es queda com a segona finestra. Això és molt frustrant i tempta lògicament els seguidors a canviar de plataforma. Per exemple, va passar amb el retorn de "Dexter", o està passant aquests dies amb l'última temporada de "Better Call Saul".

La dificultat de mantenir els fenòmens en el temps

Per començar, molts d'aquests fenòmens estan plantejats per crear un impacte d'un cap de setmana i són minisèries. És el cas de "Gambit de Dama" o "Unorthodox". Però, darrerament, moltes de les sèries que continuen s'enfonsen a la segona temporada. Com va ser el cas de "Lupin".

Les que mantenen el nivell sovint pateixen per continuar sent rellevants. Netflix fins i tot està partint temporades per la meitat per veure si estirant-les en el temps es crea l'efecte boca-orella i guanyen públic, però sovint passa el contrari. És el cas recent d'"Ozark", que va acabar aquest cap de setmana sense que gairebé se'n parlés. Quina diferència amb "Lost" o "Joc de Trons" oi?

És possible que el futur de Netflix passi per canviar aquest model d'estrena de temporades completes. Servia per a una era que sembla que està acabant. El que segur que necessita Netflix urgentment és un èxit que sigui consumit massivament. Hi ha plataformes com HBO Max o Filmin que venen la sèrie de qualitat. Però Netflix el que ven actualment és la sèrie fenomen. Si no en té, perdrà la posició de centralitat que ha tingut fins ara i el mercat de les plataformes quedarà més repartit entre les diferents opcions.

ARXIVAT A:
TelevisióSèries
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut