Una aula amb alumnes i professors fent classe amb ordinadors
Les escoles concertades demanaven mesures per facilitar la contractació de substituts (ACN/Gemma Aleman)
ANÀLISI

L'òmicron avança descontrolat

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto35

Laura Rosel

Directora i presentadora d'"El matí de Catalunya Ràdio"

@laura_rosel
Actualitzat

L'allau de xifres d'aquests dies fa venir vertigen. Milers de contagis, milers de confinats, milers de tests d'antígens, percentatges d'infectats, de vacunats i de positivitat. Una autèntica tamborinada de números que s'acaben traduint en una idea que a hores d'ara tothom deu tenir si fa no fa bastant clara: l'òmicron avança descontrolat a tot arreu i arrasa a les escoles.

El conseller d'Educació, Josep Gonzalez-Cambray, va fer gira ahir per ràdios i teles per llançar un missatge de confiança en el sistema d'educació i d'agraïment als professors i a tots els professionals del sector. Va admetre algunes disfuncions i va negar errors. Poca autocrítica. Si no és que per "autocrítica" admetem el "tot és millorable".

Els esforços se centren a subministrar recanvis a tots els professors que donen positiu. Les borses s'estan quedant eixutes i el departament comença a tirar d'altres reserves, com els professors de secundària per abastir la primària a les concertades.

L'altra versió de la història la completen els mateixos mestres. Ahir en vam escoltar uns quants, al programa. Ens explicaven que estan esgotats, preocupats i desbordats. Tots parlaven d'"angoixa" i de "descontrol" per l'augment continuat de casos i pels canvis dels protocols, encara que el conseller nega la major i assegura que el protocol és el mateix des del primer dia després de festes. Tot el personal que d'aquí una hora es prepara per tornar a les aules, amb la incertesa de quants positius es trobaran avui i de quants efectius disposaran, saben bé el mal de cap que és el ball constant de modificacions en el protocol.

De les quarantenes de deu dies a les de set, dels tests d'antígens obligatoris als no obligatoris, al només un test per alumne a la setmana. Els directors han deixat de fer de directors en molts casos per fer de gestors covid. Les qüestions pedagògiques queden arraconades davant l'explosió de casos i tot el que això comporta.

Una situació insostenible, ens deia una mestra, que està passant factura emocionalment. I que està posant en risc el dret a l'educació. L'escola es fa des de l'escola, defensa el conseller. Però els més de 100.000 alumnes que avui són a casa, d'escola en faran ben poca. Perquè els programes de classes online no funcionen prou bé, perquè amb prou feines s'arriba a fer en alguns casos un parell d'hores de classe online al dia i la resta, els alumnes se les han d'empescar per motivar-se amb les feines penjades als portals de les escoles o a Google Classroom, sols a casa.

Des del Govern es dona ànims al professorat: se'ls diu que tenen tota la raó de queixar-se, però que això passarà i que han de resistir. Als alumnes i a les famílies... bé una mica ja és això al que estan acostumats. A aguantar.

Anar al contingut