10. "Exterior nit" A quina plataforma? Filmin De què va? Sèrie italiana sobre el segrest d'Aldo Moro, que va ser assaltat l'any 1978 per les Brigades Roges, una organització armada marxista leninista. La sèrie explica la història canviant de punt de vista en cada episodi, endinsant-se en els plecs d'una situació complexa amb molt interessos creuats. És una història que serveix per explicar els Anys de Plom de la Itàlia dels 60 i 70. Funciona com a biografia, com a sèrie històrica i com a homenatge a una manera d'entendre la política basada en l'entesa i la concòrdia, representada per la figura d'Aldo Moro. 9. "In my skin" A quina plataforma? Filmin De què va? Mentre que altres sèries posen èmfasi en el costat social de l'adolescència (amics, festes, alcohol, etc.) aquesta ens parla de l'adolescència solitària. La de l'adolescent que amaga moltes coses que no parla amb ningú. En aquest cas és una adolescent que té molts problemes a casa i els amaga dient mentides que tenen una funció reconfortant, de pura supervivència. Si menteix hi ha una altra versió de la seva vida que és possible, almenys als ulls dels altres. Els espectadors som els únics testimonis de tot el que li passa en aquesta Fleabag de l'adolescència. 8. "This is going to hurt you" A quina plataforma? Movistar+ De què va? Tracta del sistema sanitari públic britànic perquè és una sèrie de la BBC però és fàcil veure que el nostre sistema sanitari pateix problemes similars. El protagonista és un ginecòleg que està de tornada de tot i que assumeix la manca d'equipament, la manca de personal suficient i la manca d'hores de son com a part del seu dia a dia. Una sèrie de metges on els metges s'equivoquen, on hi ha negligències i on la burocràcia passa per sobre del pacient. Crua com poques, amb un Ben Whishaw còmode com a protagonista i amb un sentit de l'humor molt negre que camufla girs dramàtics que t'agafen desprevingut i t'envien a l'UCI. 7. "Els últims tres dies" A quina plataforma? Filmin De què va? És una crònica minuciosa dels últims tres dies (com anticipa el títol) abans de la detenció de Slobodan Milosevic. La sèrie comença mostrant com s'ha tancat al seu domicili, disposat a no deixar-se detenir. Mostra molt bé complicacions de la detenció, forçat per la pressió internacional però que pel govern serbi és un problema. Ningú vol fer el pas en realitat. És una sèrie valenta, més sent una producció sèrbia, que reflexiona sobre la impunitat de dirigents polítics de dirigents d'aquest nivell i alhora construeix una història que està carregada de tensió i et manté enganxat. 6. "Pachinko" A quina plataforma? Apple TV+ De què va? Producció sud-coreana que trenca amb la imatge que tenen les sèries d'aquest país, sovint associades a la violència. És un drama que explica la història d'una família a través de diverses generacions. És una adaptació de la novel·la de Min Jin Lee que cobreix 80 anys d'història de la família protagonista, saltant entre el passat i el present de manera que veiem com els problemes als que s'han d'enfrontar, que estan relacionats amb la identitat, els prejudicis, la classe social i el racisme, són molt semblants. Al llarg de la història sempre són els mateixos esculls però diferents sorts que guien el destí de cadascun dels personatges. Els actors estan perfectes en el paper, amb Youn Yuh-jung exercint de pal de paller i visualment té una qualitat cinematogràfica poc habitual, ja no en les sèries asiàtiques, sinó en les sèries en general. 5. "House of the Dragon" A quina plataforma? HBO Max De què va? Spin off de "The Game of Thrones". Quan es va estrenar no hauria dit que acabaria a la llista del millor de l'any. Molt més limitada que la seva predecessora i més reiterativa en els conflictes, "House of the Dragon" va tenir una primera meitat de la temporada millorable. Malgrat això, quan les peces ja van ser totes a lloc, la sèrie va esprémer el seu potencial donant escenes de tensió familiar d'alt voltatge, moments poètics i, en els últims episodis, seqüències espectaculars que han transmès sensacions semblants a les de la sèrie original. 4. "The newsreader" A quina plataforma? Movistar+ i Filmin De què va? Una sèrie sobre periodisme, clàssica, molt tradicional: ambientada en un lloc de treball on el conflicte dels diferents personatges es creuen amb els de la protagonista, una presentadora d'informatius que té crisis puntuals que posen en risc la seva feina. Anna Torv està perfecta en el paper. Es parla de temes molt variats, alguns relacionats amb l'ètica periodística i d'altres amb les vides personals dels personatges, però sempre amb sensibilitat i des de la voluntat de treballar els personatges. Te'ls acabes fent teus. O més aviat ells acaben fent-te a tu dels seus. Sensacions similars a les de "Doctor en Alaska" que trobava a faltar a la televisió. 3. "The Bear" A quina plataforma? Disney+ De què va? Molt poques sèries tenen la personalitat i la manera de fer pròpia d'aquesta sèrie que explica la història d'un xef de prestigi que ho deixa tot per posar-se al capdavant d'un petit local familiar a Chicago després del suïcidi del seu germà. Adrenalina pura en el retrat del dia a dia al local. La gastronomia com una cursa contra rellotge amb suor i crits. I un drama intens en la manera com es tracta el dolor que ha deixat enrere el germà. L'actor protagonista, Jeremy Allen White, és perfecte per al paper, la direcció és virtuosa i, a sobre, la banda sonora és plena d'imprescindibles. 2. "We own this city" A quina plataforma? HBO Max De què va? El nou treball de David Simon és una minisèrie. Un Simon enfadat, irat, que torna a Baltimore, la ciutat on va créixer i també l'escenari de The Wire per prendre-li el pols a l'estat d'ànim de la ciutat i de pas als Estats Units pel que fa als casos de brutalitat policial que en els últims anys han estat en el focus d'atenció. De fet, fa servir un d'aquests casos per explicar com l'administració decideix gestionar-ho donant llibertat de moviments a un grup de policies, els protagonistes de la història, que utilitzen el seu poder per enriquir-se. Un repartiment coral on destaca Jon Bernthal per un guió complex i amb molts salts temporals que combina els fets amb un didactisme que és potser l'únic punt feble de la minisèrie. Desesperançadora, contundent i, com tot el que fa David Simon, imprescindible. 1. "Severance" A quina plataforma? Apple TV+ De què va? Havia de ser la número 1 aquest any. Una premissa insòlita: la creació d'una tecnologia que permet a la gent separar la seva identitat en dues parts, la de la feina i la de la vida personal, sense que cap de les dues sàpiga el que fa l'altra. Un malson blackmirrorià d'oficines de parets blanques i formes simètriques on acabem atrapats tots i on el seu creador, Dan Erickson, encabeix reflexions sobre la privacitat en l'era de les grans corporacions, dilemes sobre els càrrecs de consciència en el progrés de la tecnologia i angoixes relacionades amb un ritme vital i professional que ens porta a l'extenuació. I tot plegat amb el pols d'un thriller elegant però que pica fort. Audaç, imprevisible i amb un repartiment impecable, "Severance" és un laberint claustrofòbic exquisit i la millor sèrie estrenada l'any 2022.