A través del dibuix, fins i tot des dels primers gargots, els nens i nenes expressen la seva manera de veure el món i alguns dels trets de la seva personalitat. També els dibuixos són una bona manera de transmetre les seves emocions i les seves pors. Però, sabem interpretar-los? Ascensión Moreno és professora i investigadora a la Universitat de Barcelona i autora del llibre "La interpretación del dibujo infantil", on posa en relleu que el dibuix és una eina útil per expressar el que no som capaços de dir amb paraules. "Els nens dibuixen el que no són capaços d'integrar bé. És com si diguessin: 'Et dibuixo això perquè no ho puc entendre i em fa mal'." Com s'expressen les criatures a través dels dibuixos? "Nens i nenes representen quina imatge tenen d'ells mateixos, si estan vivint situacions traumàtiques, com són les relacions familiars, què els està desestabilitzant" Els nens fins als 7 anys flueixen amb els dibuixos, perquè és la forma més orgànica (amb el joc) d'expressar-se. Als 7 passen del pensament màgic al que és més concret i ja no tenen una necessitat tan gran d'expressar-se simbòlicament, tenen la paraula i llavors també comencen a jutjar el seus dibuixos i els costa més fluir. El dibuix és una eina fonamental també en moments de crisi. Com s'ha expressat l'amenaça de la pandèmia? Les emocions dels nens, fins a l'adolescència, estan molt relacionades amb les dels pares. Si apareix l'amenaça de la Covid, és molt diferent si l'infant viu en un ambient segur i harmònic o de violència i de tensió familiar. "Per exemple, he observat el dibuix d'un edifici amb finestres i dos arbres on el nen ha escrit 'Em sento avorrit, com en un galliner, però tampoc està tan malament, ara passo més temps amb la família'. És molt important escoltar el relat de les criatures i fer-los preguntes." Quina és la importància del relat que fan les criatures del que ha passat? Deia el neuròleg Boris Cyrulnik que per curar les ferides cal construir un nou relat guaridor del que ha passat. Per exemple, si el nen dibuixa un sopar, li hem de preguntar: què va passar en aquell sopar? Què fa que dies després el nen necessiti dibuixar-lo? Dibuixar és una eina més que pot contribuir al guariment d'un fet traumàtic? Si ha mort l'àvia, això anirà apareixent fins que un dia faci el dol, i dibuixar ajuda a aquest dol. Es representa, i la situació va millorant, i el dibuix va canviant i el fill es va guarint. "També els va bé expressar-se amb el joc perquè els més petits tenen dificultats per fer-ho amb paraules" Quin es el mecanisme simbòlic del dibuix? Simbolitzar vol dir pair, resoldre, superar situacions de dificultat. "Les dificultats apareixen fins que se simbolitzen i es resolen. Els elements pertorbadors apareixen als dibuixos una vegada i una altra fins que es resolen" Què podem arribar a descobrir a través dels dibuixos? Es poden detectar nombroses circumstàncies: abusos sexuals, maltractaments, nens que no són de la família, parella amb un nen petit i un dels dos progenitors té una altra relació i es pensen que el nen no se n'adona. També podem adonar-nos que l'infant se sent poc estimat o abandonat, relacions familiars difícils, o si el nen té por d'un progenitor. Els indicadors de salut mental també apareixen als dibuixos. "Els nens que van viure la caiguda de les Torres Bessones, durant un temps dibuixaven torres, avions, gent caient de les finestres, morts. Però a mesura que van passar els dies, quan la societat i la família reprèn la vida i es calma, el tema desapareix. Quan a casa es paeix el que ha passat, la criatura també pot fer-ho." Què diu la mirada de l'infant sobre el món? Quan li demanem a un nen que dibuixi què veu des de la finestra, ens dona pistes d'ell. Descobrim què és per a ell el més significatiu. Li demanem un exterior, però si a casa hi ha un incendi pot arribar a dibuixar el foc que surt de la finestra. Projecten com se senten en els seus dibuixos, que són com un mirall de l'infant. Dirigir massa el dibuix ens fa perdre informació? Quin és el poder del dibuix lliure? Sabem que quan un nen dibuixa un arbre ens parla d'ell mateix, i depèn de l'aparença d'aquest arbre tindrem pistes de com es veu a si mateix. "Els dibuixos lliures són els que més canvien i els que més informació ens poden donar, perquè expressen el que inquieta el nen en aquell moment. Cal entendre els indicadors dels dibuixos, quan hi ha un element pertorbador va apareixent de manera recurrent fins que allò ja s'ha superat." Els dibuixos s'han de mirar amb cautela i no hem d'imposar les nostres regles. Els hem de deixar que facin el dibuix com vulguin. Si la criatura no ha dibuixat les cames perquè sent que no es pot moure, no se li ha de fer completar el dibuix. No cal que el dibuix sigui perfecte, sinó que expressi el que sent l'infant.