Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
El matí de Catalunya Ràdio

El coronavirus trasllada Sant Jordi del carrer a internet

Diferents iniciatives de llibreters i editors fomenten la venda online de llibres i el sector busca el consens per repensar el seu futur

Actualitzat
TEMA:
Sant Jordi

"No podem deixar que Jeff Bezos [fundador i director executiu d'Amazon] tingui el somni de veure totes les llibreries tancades i ell distribuint com vulgui". Sant Jordi ha mobilitzat el sector del llibre davant l'amenaça que les grans plataformes de venda online s'enduguin el pastís d'una diada atípica que es trasllada del carrer a les pàgines web. Joan Sala és el director de l'Editorial Comanegra, que ha creat una parada de llibres virtual i promou la campanya #AdoptaUnaLlibreria. Una iniciativa que permet al lector triar la llibreria a qui vol destinar el 30% del preu de la seva compra. La rebrà a casa en 3 o 4 dies i, a més, amb la possibilitat que l'autor firmi el llibre.

"O ens ho solucionem nosaltres, o patirem molt. Hem desaprofitat l'oportunitat de combatre Amazon, que ha estat dues setmanes sense rebre llibres i sense capacitat de distribució, mentre les nostres llibreries són plenes."

Libelista s'ha erigit en l'alternativa als gegants Amazon i FNAC. Defensa les llibreries de proximitat, que s'han hagut de reinventar per mantenir la persiana oberta i ofereixen venda digital, però amb els avantatges de la proximitat, com la prescripció de títols feta pels mateixos llibreters.

A França, una sentència judicial ha obligat Amazon a suspendre la venda per internet de tots els productes que no són essencials fins que no s'avaluïn els riscos que comporta el coronavirus per als seus treballadors i treballadores.

De les llibreries als supermercats

Des que la Cambra del Llibre va informar que la propera festa del dia del llibre i la rosa es passarà al 23 de juliol, llibreters i editors han fet bullir les xarxes socials amb iniciatives que volen conscienciar el lector i les administracions que cal defensar un sector que viu dels pics econòmics que generen Sant Jordi i La Setmana, i que cal desestacionalitzar.

 

La iniciativa de la Cambra ve acompanyada d'una doble acció. La primera, el reclam per no deixar de consumir llibres i cultura, visibilitzada com a #SenseParadesPeròSenseParar. I la segona, en què es convoca la ciutadania el dia de Sant Jordi a sortir als balcons, terrats i patis a llegir en veu alta i a cridar el nom de la nostra llibreria. Una acció, batejada com #LlibresALaire, que no està exempta de crítica, com la de Maria Bohigas, l'editora de Club Editor

"Amb serenates des del balcó no ens en sortirem, la situació és gravíssima. La ximpleria, amb dirigents rucs, s'ha tornat criminal; i tenir gremis que no entenen la revolució que cal posa en perill el sector."

Bohigas és una de les impulsores del manifest "Desconfinem els llibres", en què 44 editors independents aixequen la veu per fer notar que l'ecosistema cultural està en perill: "L'epidèmia ha interromput la nostra activitat a l'època de la gran collita."

 

Fe Fernàndez és llibretera de l'Espolsada i es pregunta: "Quants llibreters tancarem definitivament?" Algunes incongruències fan encara més mal: no es pot trobar un llibre a la prestatgeria d'una llibreria, però sí al súper, al costat d'un pernil, d'un gelat o d'una pizza.

Preocupació. I també divisió?

La consellera de la Presidència, Meritxell Budó, ha demanat últimament que "només" es facin compres online de productes estrictament necessaris i ha posat en valor l'opció del llibre electrònic. Tot, per evitar el desplaçament dels treballadors i treballadores que han de fer les entregues de llibres a domicili.

La gran majoria d'iniacitives aposten per posar-ho fàcil, tot i que no hi ha una unitat d'acció, malgrat que l'objectiu és comú. Per exemple, "Llibreries obertes" permet al comprador seleccionar la llibreria on recollirà els llibres la persona a qui els hi regales. Això sí, un cop s'acabi el confinament i tornin a aixecar la persiana. I de moment funciona, amb més de 20.000 llibres venuts. El 100% de la venda es destina a la llibreria escollida pel comprador. La iniciativa està liderada per Òmnium Cultural.

Una altra opció. #SantJordiEtsTu és una plataforma integrada per diverses llibreries que demana al lector que compri ara i que rebi el seu llibre un cop s'acabi el confinament pel coronavirus.

 

ARXIVAT A:
Sant Jordi

NOTÍCIES RELACIONADES

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut