Amb els dits creuats. Així comença la comunitat educativa el curs escolar més incert fins ara, sota l'amenaça del coronavirus. Prop d'un milió sis-cents mil alumnes van tornar ahir a omplir les aules. Quina alegria de crits, somriures, nervis i abraçades! Mig any després, recuperen un pilar essencial de la seva vida i, gràcies a la feinada de por que han fet les direccions dels centres, els mestres i la resta de personal educatiu, les mesures de restricció anticovid ja han quedat integrades en la rutina escolar. La factura que els sis mesos sense trepitjar les escoles suposarà per a aquesta generació d'alumnes encara no la sabem. En plena pandèmia, el cost de comprar un respirador era molt clar i el benefici era immediat i palpable: el pacient millorava. En canvi, el fet de tancar les escoles i enviar un milió i mig de persones cap a casa semblava no tenir cap cost i, encara menys, cap conseqüència, més enllà del desgavell -que ja és estructural- de la conciliació familiar. El curs no serà fàcil. Tant el govern com les escoles i les famílies assumeixen que ben aviat es començaran a enviar grups cap a casa i potser fins i tot a tancar escoles. L'objectiu per al qual sembla estar tothom conjurat és evitar que hi torni a haver un confinament total. Seria, i aquí sí que hi ha arguments, nefast per a milers d'alumnes. No només sanitàriament serà un curs diferent i punxegut. També perquè els sindicats amenacen amb revolta, perquè es continua arrossegant la clamorosa falta d'inversió i de recursos, perquè el confinament ha posat en relleu la necessitat urgent d'innovar, de reforçar les fórmules d'inclusió social, de renovar la formació del professorat i d'incorporar l'escola -sobretot la pública- com un actor actiu i primordial d'això que entre tots compartim: la nostra societat. Ahir era un dia per mirar la lletra petita: els horaris, els grups de classe i els alumnes per aula. Avui, a "El matí de Catalunya Ràdio" volem obrir el focus i fer una mirada més àmplia al món escolar. Quin model educatiu tenim i quin volem tenir? Quines mancances té aquest sistema escolar i quines fortaleses? Com s'ha d'enfortir l'escola pública? El coronavirus pot ser, malgrat tot, també una oportunitat de millorar.