Blue Monday, el dia més trist de l'any
El Blue Monday, el dia més trist de l'any (iStock)
El matí de Catalunya Ràdio

Com podem gestionar la tristesa?

En el context de l'anomenat Blue Monday, el suposat dia més trist de l'any, aprenem a detectar i encarar la tristesa

Actualitzat
TEMA:
Salut Mental

Els psicòlegs consideren que el Blue Monday no existeix, però sí que veuen aquesta data com una bona oportunitat per parlar de la tristesa. Com a concepte, té un perill molt clar: en el fons, s'està fent campanya, un negoci, de la salut mental. Amb aquest concepte, ens empenyen a afrontar la tristesa amb les compres.

Cal resoldre la tristesa o evitar-la?

Tots tenim dies tristos. La tristor és una emoció humana normal i necessària per poder viure. Tothom experimentarà la tristesa en algun moment. Especialment, en situacions estressants o fosques.

La clau, si em sento trist, passa per trobar mecanismes per alleugerir com em sento: plorar, desfogar-me o fer alguna activitat que em generi benestar, per exemple. En qualsevol cas, cal entendre que no hi ha emocions positives i negatives, que la tristesa és un toc d'alerta necessari. Ens hem de permetre estar tristos i expressar-ho.

La tristesa i la depressió: vinculades, però no iguals

Sovint cometem l'error de posar etiquetes o de fer un auto-diagnòstic d'allò que ens passa. I les xarxes socials tenen un efecte molt dolent en aquest sentit. No és el mateix un trastorn que una emoció, i cal que tinguem clara la diferència entre els dos conceptes per poder afrontar la situació de la millor manera i millorar el benestar.

La tristesa és una emoció que acostuma a anar vinculada a un fet específic (canvi de feina, discussió, pèrdua...). Per tant, es pot treballar. Això sí: una tristesa mal gestionada pot acabar en depressió, però tristesa i depressió no són el mateix.

La depressió és un trastorn mental que contamina molts o tots els àmbits de la nostra vida. Segons l'OMS, un 5% de la població patirà depressió i ja és un dels principals motius de discapacitat a nivell internacional.

Els símptomes de la depressió inclouen:

  1. Tristesa
  2. Sentiments de desànim
  3. Desesperança
  4. Falta de motivació
  5. Pèrdua d'interès en activitats que abans ens motivaven
  6. Aïllament
  7. Manca de desig sexual
  8. Manca de gana
  9. Insomni
  10. Falta de concentració

La tristesa sol passar amb el temps perquè disminueix. Però, si no és així, podria ser una senyal de depressió. Per això, si estem de mal humor, la tristesa no va a menys i es manté durant més de dues o tres setmanes i ens sentim cada cop pitjor, caldrà buscar ajuda. Cuidem-nos, protegim-nos i estiguem amatents perquè tan sols fent-hi front ben acompanyats podrem gestionar i superar la tristesa o la depressió.

ARXIVAT A:
SalutSalut Mental
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut