Com fer front a l'encariment del cistell de la compra?
Cada cop és mer car omplir el cistell de la compra
El matí de Catalunya Ràdio

Com es pot fer front a l'encariment del cistell de la compra?

La pujada de preus de l'energia i del combustible ha repercutit directament en l'alimentació i tant els consumidors com els productors ho noten, i molt, a la butxaca

Actualitzat

Dolors Núñez, gerent de Nufruit, experts de fruita i verdura de Girona, explica que fa uns mesos comprava les cols a 0,60 i ara les paga a 2,90. I es pregunta: "A quin preu les he de vendre?." Doncs els compradors les acaben pagant unes 5 vegades més cares que fa uns mesos.

Aquest agost, l'enciam també ha multiplicat per 6 el preu d'origen sobre el preu de destí. Passa el mateix amb la patata: s'ha encarit entre un 20 i un 25%. L'oli d'oliva, també; el pollastre, un 50%, i els ous, un 25%.

Olga Barrero, de Mas Castanyer, una empresa de producció ramadera ecològica, ens explica que "només les oueres ens costen el doble i el pinso s'ha encarit un 40%". Les conseqüències, molt clares:

"Abans, de la nostra granja en trèiem dos sous; ara amb feina en surt un, i això que he apujat els preus."

La llet ha pujat més d'un 15%. I així, tot. De mitjana, la majoria d'aliments van de pujada entre un 10 i un 30%.

Quins motius donen els experts per entendre l'encariment del cistell de la compra?

Josep Capdevila, president d'Avinova, majoristes de Mercabarna i experts en aviram, ous i caça, apunta a les principals claus:

  • En el postcovid, els consumidors s'han acostumat a cuinar molt més a casa i aposten per menjar més saludable.
  • L'augment del cost de l'energia.
  • L'encariment dels combustibles i, per tant, del transport.
  • L'encariment dels materials.
  • La falta de components.
  • L'encariment dels cereals per la guerra.
  • Les condicions climàtiques adverses de calor molt forta, que afecta directament el producte.
Com fer front a l'encariment del cistell de la compra?
Comprant el mateix, el tiquet de la compra s'ha encarit considerablement (iStock)

Què hi podem fer els consumidors?

Josep Capdevila diu que cal canviar la forma de consumir i avançar amb tres criteris:

  • Compra saludable.
  • Compra de proximitat.
  • Compra de temporada.

És fonamental, doncs, preguntar als nostres comerciants de confiança què ens ofereixen, segons allò que tenen millor per qualitat i preu. I no només comprar el que tenim al cap abans d'arribar al mercat. En prenem nota!

Anar al contingut