Avui és l'últim divendres de novembre, el dia del Black Friday. Una altra tradició nord-americana que hem adoptat amb alegria, tot i que no té res a veure ni amb la nostra cultura ni amb les nostres tradicions. Absolutament res. El Black Friday és l'endemà del Dia d'Acció de Gràcies, una festa molt important als Estats Units. Però ens ho hem fet venir bé per marcar aquest festival del consum com el tret de sortida de la campanya -també de consum- de Nadal.   Al final, Black Friday és una etiqueta, és més màrqueting que cap altra cosa. Però aquest any, que està sent tan terrible per a l'economia, les compres que generi podrien salvar el negoci a molts comerços que estan a la corda fluixa. No serà fàcil. Segurament ningú compta que aquest Nadal sigui esplèndid pel que fa al consum. Hi ha milers de persones en ERTO, empreses amb l'aigua al coll, més famílies que mai que depenen de les ajudes... Es fa difícil imaginar un pic de compres per Nadal. Més encara tenint en compte la incertesa amb què es presenten aquestes festes: amb les trobades familiars atrofiades a base de bombolles, amb restriccions a la mobilitat i als aforaments. Hi ha encara un altre factor en contra del consum: la por de les aglomeracions, la por que se'ns ha ficat a dins de ser a prop físicament els uns dels altres. L'alternativa, cada cop per a més gent, és la compra online, que està obligant les empreses a reinventar-se i obrir una parada també a Internet. Aquest any encara s'espera que augmenti més: fins a un 51% dels consumidors compraran per internet. Un eix comercial on l'amenaça són els grans taurons com Amazon, entre d'altres, que acaparen gran part del mercat. Serà, doncs, un Nadal diferent; també a l'hora de gastar. Per això és clau tenir clara la consigna del doctor Argimon: no és tan important com podrem celebrar aquest Nadal, sinó quants Nadals més podrem celebrar.