El matí de Catalunya Ràdio

Astènia de tardor: per què sentim més apatia i què hi podem fer?

La tornada a la feina, el canvi de temperatura o els canvis de llum són alguns dels elements característics de la debilitat o fatiga que afecta certes persones passat l'estiu

Actualitzat

L'astènia és un estat físic i psicològic caracteritzat per una sensació de debilitat o fatiga que fa minvar el rendiment i augmenta l'apatia i la desmotivació de les persones.

Aquesta sensació no afecta igual tota la gent. En aquells qui la pateixen, l'organisme ha de fer un esforç per readaptar-se a canvis. La fi de les vacances i el retorn a la feina, la reducció de les hores de llum, la baixada de les temperatures, la disminució de la vida exterior o el canvi de rutines i horaris són algun dels elements que poden afectar.

Símptomes per classificar l'astènia de tardor

1. Forts: com la desesperança i el pessimisme, els canvis d'humor sobtats i molt destacats, una pèrdua de motivació, l'insomni o la tendència a menjar de forma compulsiva. Aquesta afectació acostuma a donar-se en joves o persones que viuen en zones amb menys hores de llum.

2. Lleus: com la sensació de cansament mental o físic, irritabilitat, mal humor (sense saber-ne gaire els motius), la tristesa, la somnolència, les dificultats per concentrar-se i la baixa atenció o una important disminució del desig sexual. En la majoria de la població no són símptomes greus, però sí que afecten la qualitat de vida d'algunes persones.

La tardor pandèmica i la persistència dels símptomes

Aquesta tardor, potser, l'astènia ens afecta encara més per la necessitat de compartir, de relacionar-se amb la gent. Tenim una necessitat superior de contacte per la pandèmia i, potser, veurem que no disposem d'hores per fer-ho. Els símptomes de l'astènia acostumen a ser temporals. Disminueixen de forma progressiva i natural, un cop ens hem adaptat a la situació.

Astènia de tardor: per què sentim més apatia i què hi podem fer?
(Unsplash)

Què fer per evitar l'astènia o minimitzar-ne les conseqüències?

1. Augmentar el temps que estem exposats al sol.

Una exposició més gran al sol, passar més temps a l'aire lliure, pot ajudar perquè afavoreix la segregació de més serotonina, un neurotransmissor relacionat amb el control de les emocions i l'estat d'ànim.

2. Adaptar els nostres horaris en funció del sol.

Anar a dormir més d'hora i matinar més per aprofitar més hores de llum solar. Aquesta exposició també permet que el nostre organisme segregui més serotonina.

3. Reorganitzar els nostres hàbits i aprofitar els que es puguin fer durant la tardor.

Tot allò que ens faci sentir bé ens ajudarà a equilibrar cert desajust: anar a un concert, al teatre, tenir sexe, ballar, gaudir de la bona companyia, la lectura, el cinema...

4. Fer exercici físic.

És clau perquè millora l'estat d'ànim, ens permet vigoritzar el cos, ens treu de certa sensació d'abatiment i estimula la producció de serotonina i endorfines. Ens millora l'estat d'ànim i ens sentim més optimistes i amb més motivació.

5. Mantenir una dieta variada i equilibrada.

Cuidar molt com ens alimentem: amb fruites i verdures de temporada perquè tenen les substàncies nutritives necessàries per a aquesta època de l'any. Així activem les nostres defenses.

6. Dormir bé i tornar a les rutines de descans.

Mantenir uns horaris més o menys estables, com anar a dormir i llevar-nos més o menys a la mateixa hora. És recomanable no utilitzar dispositius mòbils abans d'anar a dormir. Així aconseguim regular els bioritmes i encarar l'endemà amb més energia.

7. Una millor gestió del ritme vital i menys estrès. Intentar fer una gestió adequada del nostre temps i reduir l'estrès perquè en afecta l'estat d'ànim i les defenses.

En cas que els símptomes persisteixin, augmentin o siguin greus cal buscar l'ajuda de professionals. Si l'estat d'ànim d'una persona empitjora i s'aïlla, el consell és que busqui un expert que ajudi a valorar si té el que s'anomena trastorn afectiu estacional: una depressió persistent que està associada als canvis d'estació, que sol manifestar-se a la tardor i empitjora a l'hivern.

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut