Un avió volant per sobre l'estany de la Ricarda
Un avió volant per sobre l'estany de La Ricarda, al Prat
El matí de Catalunya Ràdio

Aeroport, pacte trencat: claus del conflicte, amb Lucena, Puigneró, Jordà i Mijoler

Retrets l'endemà del trencament de l'ampliació del Prat, a "El matí de Catalunya Ràdio"

Actualitzat
TEMA:
Aeroports

Gir de guió inesperat sobre l'ampliació de l'Aeroport del Prat. Què ha passat perquè, de la nit al dia, tot salti pels aires?

L'endemà de l'anunci del govern espanyol que suspèn la inversió de 1.700 milions d'euros, el president d'Aena, Maurici Lucena, es mostra decebut i assegura que no es tornarà a plantejar aquesta operació fins d'aquí cinc anys. El responsable del gestor aeroportuari ha contraposat l'aturada de la inversió al Prat amb la que rebrà l'Aeroport de Madrid.

"En els pròxims 5 anys la inversió de l'aeroport de Barajas seguirà endavant. A Catalunya, si en aquest temps les circumstàncies i el substrat polític han canviat, en tornarem a parlar"

Lucena atribueix a una divisió dins el govern de la Generalitat el fet que s'hagi frustrat el projecte, i considera que la falta de consens al govern espanyol no és equiparable perquè la vicepresidenta Yolanda Díaz, de Podem, no té competències en infraestructures. Díaz visita aquest dijous la Ricarda i ha estat l'única membre del govern espanyol que s'ha alegrat de la notícia, a jutjar per una piulada.

Mentrestant, el vicepresident Jordi Puigneró, retreu al soci de govern, ERC, i els comuns, com han actuat davant la inversió.

"Marta Vilalta surt en declaracions dient que anirà a la manifestació del 19 de setembre. Hi té tot el dret, però no ajuda. També estic molt sorprès per la campanya que han fet Ada Colau i els comuns al llarg d'aquest mes, molt poc seriosa i frívola"

Puigneró considera que, tant a Catalunya com a l'Estat, "alguns han decidit que tinguem una Catalunya amb capital a Barajas".

Qui celebra l'aturada de l'ampliació de l'aeroport és l'alcalde d'El Prat, Lluís Mijoler, que reconeix que no s'esperava aquest "terrabastall". És partidari d'aprofitar que el projecte queda aturat per fer les coses "de manera diferent". I demana al govern de la Generalitat que expliqui amb claredat a quin acord van arribar amb el govern espanyol i què volen fer amb l'aeroport i la Ricarda.

"Que el govern digui d'una vegada què és el que van acordar, si van acordar carregar-se espais naturals o no. Perquè el vicepresident diu que sí i el president diu que no. Sembla ser que tot és fum"

Sobre aquest acord, la consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, nega que s'hagués acordat un projecte que afectava aquest espai natural, tot i que el document especifica que l'ampliació serà cap a l'est, on hi ha la zona protegida.

Segons Jordà, s'havia de fer a través d'un Pla Director acordat entre totes les parts implicades, i no havia d'afectar l'espai natural de La Ricarda. En aquest sentit, Maurici Lucena assegura que aquest dijous penjaran tota la informació del que s'ha estat debatent, al web d'Aena, a petició de la ministra de Transports: "Qui ho vulgui, pot analitzar la informació i jutjar-ho per ell mateix".

Poc després, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha comparegut per valorar el trencament de l'acord i ha estat crític amb el govern espanyol. Considera que no hi ha voluntat de diàleg ni d'invertir en Catalunya i en l'aeroport del Prat.

Només saber-se la suspensió, Aragonès ja la va qualificar a Twitter de "xantatge".
ARXIVAT A:
Aeroports

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut