Fa un mes de la prohibició temporal de patinets i monocicles elèctrics al transport públic, però l'ús d'aquest mitjà de transport no ha parat de créixer en el darrer any. Tampoc arran de la prohibició. Durant el 2022 es van posar 29.223 multes als patinets elèctrics de les 10 ciutats més poblades de Catalunya. L'equivalent a 80 multes per dia, segons dades a què ha tingut accés "El matí de Catalunya Ràdio". Barcelona, la ciutat que més multa Barcelona lidera el nombre de multes, amb un total de 21.030. A més, tenen la mitjana de multes per habitant més elevada: un de cada 79 barcelonins ha rebut almenys una multa. La creixent popularitat dels patinets elèctrics com a alternativa de transport sostenible ha fet que augmenti el nombre d'usuaris en els últims anys. En conseqüència, la quantitat d'incidents i multes ha crescut: Barcelona, Santa Coloma de Gramanet, o l'Hospitalet de Llobregat entre les ciutats més multades Desconeixement de la normativa La majoria de multes han estat per circular pel lloc que no correspon, majoritàriament per la vorera. Així mateix, han pujat el nombre de sancions per saltar-se un semàfor i per conduir amb auriculars. En línies generals, els usuaris desconeixen la normativa i això crea confrontació al carrer. La Maria, jubilada i de Barcelona, opina que són un perill per als ancians: "Per a la gent gran de vegades són una mica molestos. Sentim una mica de por quan anem caminant i de sobte sentim el soroll del patinet." En canvi, al Marc, estudiant de Comunicació Audiovisual, l'ús del patinet l'ajuda a estalviar-se diners en el transport públic: "Van molt bé. Jo en soc usuari i t'estalvies molt al transport públic. La normativa no queda gaire clara, què pots fer i què no, quan s'ha de portar casc... s'hauria de deixar una mica més clar." És important que a l'hora de circular amb aquest tipus de vehicle els usuaris tinguin en compte les normes de circulació. Malgrat les multes i campanyes de conscienciació, encara es continuen registrant accidents i problemes relacionats amb els patinets elèctrics. Les multes van des dels 100 euros fins als 1000 euros. Un usuari en patinet elèctric (Gustavo Valiente/Europa Press) Què no es pot fer amb el patinet elèctric? Mentre dura la prohibició de patinets al transport públic, que estarà vigent durant 6 mesos, les operadores de transport redactaran una normativa per definir quines són les condicions d'accés dels patinets elèctrics. Per la seva banda, el Servei Català de Trànsit recorda que els patinets elèctrics no poden: Circular per vies interurbanes, travesseres, autopistes o autovies, túnels urbans, voreres, zones de vianants ni carrils bus Transportar persones en remolc Superar la velocitat màxima de 25 km/h Fer ús d'auriculars ni de telèfon mòbil Circular sota els efectes de l'alcohol i drogues i, en tot cas, com a regla general, no es pot superar la taxa d'alcohol de 0,25 mg/l i de 0,5 g/l en sang Reduir la sinistralitat Segons un estudi del RACC, durant el 2022 a Barcelona hi va haver 870 accidents amb aquest tipus de vehicle. Avui dia ja representa un 6,43% del total dels accidents a la ciutat. Respecte al 2019 han augmentat un 78%. El director de l'àrea de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, diu a "El matí de Catalunya Ràdio" que s'ha de tenir en compte un nou model de mobilitat a les ciutats: "Aquest volum de multes demostra que ens trobem davant d'un nou model de mobilitat a les ciutats. Tenim l'obligació i la necessitat d'acompanyar els nous usuaris amb aquest tipus de vehicles." Cristian Bardají, director de l'àrea de Mobilitat del RACC (Catalunya Ràdio/Sergi López) Bardají alerta del perill que comporta que no calgui cap mena de formació a l'hora d'utilitzar aquest tipus de vehicle: "No podem donar per suposat que tothom que hi puja sabrà gestionar situacions de perill. Des de les institucions públiques s'hauria de proveir una formació."