La tornada a l'escola és un moment d'emocions contraposades. La il·lusió per veure els companys i companyes i, de sobte, estar preocupats per separar-se o per la por que suposa el repte del nou curs. Un bon reguitzell d'emocions truquen a la porta. Per això, segons la psicòloga i col·laboradora d'El matí de Catalunya Ràdio Alba Alfageme, és clau entendre que totes les emocions són vàlides, que cal respectar-les i gestionar-les. Però sobretot no ocultar-les. 1. Parlar sobre el nou curs Identificar quines il·lusions i quines pors tenen. Preguntar com creuen que serà el curs. Hem d'evitar interrogatoris, sobretot als adolescents, i mai menystenir les seves emocions. "Els hem de respectar. Hem d'evitar allò de "va, no n'hi ha per tant, això són bestieses, has de créixer" Cal acceptar i respectar el que ens expressen." 2. Expressar emocions, entendre-les i gestionar-les Els pares i mares hem d'escoltar, acompanyar i guiar. Serà clau l'escolta activa sense prejudicis, sense voler que facin o responguin com nosaltres creiem que haurien de fer-ho.   Si et diu que no vol anar a l'escola, el que cal primer de tot és tenir una actitud comprensiva, demanar el perquè per identificar-ne el motiu. Més que aplanar el camí, els hem d'acompanyar oferint eines perquè ells i elles puguin desenvolupar les seves pròpies estratègies 3. Cada criatura és diferent Cada criatura s'expressa diferent i necessita que es respecti el que sent, i el que és bàsic és acompanyar en aquella emoció i que no se senti jutjada. Si no, es tancaran. Aprendran que expressar-se és dolorós. Acompanyar vol dir analitzar per què se sent d'aquella manera, què la preocupa, què pensa que passarà. I a partir d'aquí reconduir la situació per ajudar a gestionar. Amb tot això creem vincles de confiança que esdevenen ancoratges de seguretat i de suport incondicionals. El curs 2021/2022 comença per a més d'un milió i mig d'alumnes a Catalunya (EFE/Biel Aliño) 4. Reprendre les rutines amb calma Reprendre la rutina és vital també perquè ens permet estabilitzar el dia a dia i és absolutament necessària per a un bon funcionament del sistema familiar. Cal també ser flexibles perquè anirem tornant a aquestes rutines de manera progressiva i hem de donar un temps d'adaptació. De fet, tot allò que puguem fer des del joc serà meravellós sobretot amb la mainada. "És important viure el moment present i no deixar-nos arrossegar en excés per la planificació" 5. Preparar la tornada a l'escola plegats Triar el material escolar com la motxilla o l'estoig, preparar la roba el dia abans, preparar una taula amb els horaris per saber quan toca piscina, o educació física, etc. 6. Extraescolars: respectar els seus interessos Les que vulguin i no el que vulguin els pares. Hem d'arribar a acords. Potenciar altres competències, des d'aspectes més artístics com la música i sobretot també l'exercici físic, clau per a un benestar emocional.   7. Buscar temps per no fer res No els estressem. Han de tenir temps per jugar i estar a casa fent el que vulguin fer. 8. Establir horaris per estudiar Ajustar horaris, limitar pantalles, marcar reptes i propòsits per aquest curs escolar. Motivar-los amb la tornada a l'escola. 9. Centrar-se en l'esforç més enllà dels resultats El que és més important no són les notes, sinó el camí que fan per arribar-hi. Hem d'intentar trobar l'equilibri per no situar-los constantment en la frustració. Situem-nos més en les seves millores, i que en siguin conscients. 10. El joc, la comprensió i l'amor Seran clau per a un bon acompanyament. Fer-los resilients és un dels grans aprenentatges!