El minimalisme entès com un model de vida auster que ens permet ser feliços amb poca cosa està molt bé com a concepte. Però el model social i econòmic occidental ens fa gairebé impossible portar-lo a la pràctica. No se'n salva ni la popular Marie Kondo, la consultora japonesa que ha omplert mig món amb consells per desfer-nos dels productes innecessaris. "El minimalisme originalment era aquest desig de viure de manera més simple i reduir les coses al teu voltant... però crec que amb el temps això ha canviat. S'ha convertit en el consum de productes de marca que es venen com a minimalistes." És una de les reflexions de Kyle Chayka, columnista de The New Yorker i periodista freelance que porta temps predicant una altra manera d'entendre el món. Aquests dies ha aterrat a Catalunya per presentar el seu darrer llibre, "The longing for less", que ara ha sortit traduït al castellà amb el títol "Desear menos, vivir con el minimalismo" (Gatopardo Ediciones). Algunes de les seves propostes les ha compartit al Catalunya nit. Kyle Chayka, durant l'entrevista en una llibreria de Barcelona El minimalisme mal entès Chayka fa responsable d'aquesta pèrdua de valors el consumisme, que tot s'ho menja i que converteix el minimalisme no pas en una manera de viure, sinó en un model de consum més. "És difícil ser un bon minimalista, perquè hi ha molta pressió per acumular i ensenyar qualsevol cosa que estiguis fent a les xarxes socials... Per això, fins i tot si vols tenir una vida minimalista i viure de manera simple, tens la pressió de publicar un post sobre això i promoure-ho.... però has de saber abstenir-te'n. Intentar desenvolupar la teva pròpia identitat i els teus gustos és més important que ensenyar-ho, i és més pròxim a la idea real del minimalisme." El crític nord-americà té un llistat de referents que han portat el gran públic a consumir un minimalisme malentès. I justament, relacionat amb les xarxes socials, cita com a exemple el fundador d'Apple, Steve Jobs. Les seves aparicions icòniques en entorns austers, envoltat de molt pocs bens de consum, amagaven una altra realitat. Steve Jobs "Steve Jobs a la seva vida privada deia: 'No necessito gaires coses, només unes quantes coses perfectes...' i al seu voltant només hi tenia un llum Tiffanny i un equip estèreo molt car, i allò era tot el que necessitava. Però la seva creació, Apple, que pot semblar minimalista, en realitat és una de les empreses més grans del món i els seus aparells ens distreuen i acaparen la nostra atenció. I això, al final, no sembla gaire simple ni gaire minimalista." I si bé és cert que els smartphones ens han donat un entorn més auster, perquè ens estalvien de tenir a casa màquines d'escriure, enciclopèdies, telèfons, ordinadors o càmeres de fotos, també és cert que ens han portat una altra revolució: les xarxes socials. I els seus efectes no sempre són positius. Chayka posa l'exemple d'instagram. "Instagram és un gran problema, perquè ha fet popular l'estil minimalista fent creure a la gent que els seus espais han d'estar buits i espaiosos seguint les marques de moda." De fet, les mateixes xarxes socials han servit per fer populars alguns gurus del minimalisme. Chayka apunta a la famosa Marie Kondo: "Marie Kondo és només una persona que un dia va fer popular la idea de llençar coses i reduir les possessions a la teva vida. Però després ella també va començar a vendre els seus propis productes perquè els tinguis a casa teva. Per tant, això també ha canviat."   Un consell per ser més feliços Tot i que la realitat que ens imposa el consumisme occidental no ens convida a exercir un model de vida més auster, i davant la possibilitat que això generi frustracions o fins i tot angoixes. Chayka té clar què podem fer per capgirar aquesta inèrcia. De fet, ens proposa un consell pràctic: "Penso que desenvolupar el teu propi sentit del gust et fa feliç. Per tant, pensa què t'agrada realment d'una obra d'art, o de música, o d'arquitectura... i aprèn més sobre el que t'agrada. Penso que això és el que ens fa feliços."