Sergi Mulero: "Tenim Brexit per a uns deu anys més"
Molts britànics votarien diferent tres anys després del Brexit
Catalunya nit

El Bregret s'escampa: el Regne Unit ja es penedeix d'haver marxat de la UE

El gener del 2020, quan el Regne Unit va deixar la UE, Boris Johnson va assegurar que el seu país podria finalment desplegar el seu potencial; ara, la llista de problemes és un pou sense fons

Actualitzat

Tres anys després d'oficialitzar-se el Brexit, la llista de problemes del Regne Unit és un pou sense fons.

Els preus estan pels núvols amb una inflació mai vista des de fa 40 anys. La sanitat pública (l'orgull del país des de la seva creació pel primer ministre Clement Attlee el 1948) fa aigües. L'ensenyament i el transport públic es deterioren a marxes forçades, amb vagues constants.

Professors del Imperial College en vaga es manifestaven aquest novembre a Londres (Reuters/Toby Melville)

A més, falten treballadors en molts sectors. Molts britànics recorden com es podrien les maduixes angleses (tota una institució al país) perquè no hi havia treballadors de l'Europa de l'Est per collir-les.

L'únic país desenvolupat que no creixerà

Molts economistes asseguren que la sortida britànica de la Unió Europea no és l'única causa de l'infortuni britànic: la pandèmia i la pujada dels preus del gas per la invasió russa d'Ucraïna també hi han tingut un paper.

Ara bé, el Fons Monetari Internacional ha dictaminat que el Regne Unit és l'únic país del grup dels set més desenvolupats que aquest 2023 no creixerà. Al contrari, la seva economia s'encongirà un 0,6%, per tant, serà l'única del G7 que ho farà.

Molts britànics votarien diferent

El 23 de juny del 2016, el Regne Unit va votar en referèndum a favor de sortir de la UE. Des de llavors, qüestionar-lo era un tema tabú.

Des de fa uns mesos, però, ha deixat de ser un tema intocable i se'n comença a parlar. Fins i tot, ja ha aparegut un nou terme per abordar-lo, una nova paraula: és el Bregret, de la unió de les paraules angleses "Brexit" i "regret", que vol dir "penedir-se", per aquells que lamenten que el Regne Unit hagi sortit de la Unió Europea. Ho ha explicat en John, ciutadà britànic, a Catalunya Ràdio:

"Jo no he fet servir mai Bregret. Vaig votar quedar-nos a la Unió Europea, però la faria servir i penso que molta gent pensa el mateix."

L'exprimer ministre Boris Johnson va guanyar les eleccions del 2019 amb l'eslògan "Enllestim el Brexit" (Europa Press)

El primer ministre, Rishi Sunak, considera que el país ha aconseguit grans avenços des de la sortida de la UE, tot i que les enquestes el contradiuen.

L'última enquesta de YouGov conclou que, per primera vegada, el suport al Brexit ha baixat: el 56% creuen que va ser un error. I la darrera enquesta publicada per Ipsos, feta els dies 25 i 26 de gener, mostra una forta caiguda en el suport dels britànics a la sortida del bloc europeu.

 

Què passa amb Escòcia i Irlanda del Nord?

El Brexit també va tenir una altra conseqüència: Escòcia, que va votar-hi en contra el 2016, reclama un segon referèndum d'independència, perquè no vol ser fora de la Unió Europa.

I Irlanda del Nord viu el moment de més tensió des de l'Acord de Pau del Divendres Sant, que a l'abril complirà 25 anys. Allà fa 9 mesos que no hi ha ni govern i espera un nou Protocol del Brexit per la frontera entre la República d'Irlanda, la d'Irlanda del Nord i amb la resta del Regne Unit.

A Irlanda del Nord no hi ha govern a l'espera de com es renegocien punts del Brexit (Europa Press)

A més, Downing Street no ha quedat al marge de la crisi, ja que el Brexit ha devorat quatre primers ministres des del referèndum el 2016: David Cameron, Theresa May, Boris Johnson i Liz Truss, un rècord absolut d'inestabilitat a la política britànica.

 

ARXIVAT A:
Brexit
Anar al contingut