Catalunya Música transmet en directe el "Festival Beethoven 250" de l'OBC, dins el concert matinal

El diumenge 26 de gener, a les 11.00, Catalunya Música oferirà en directe, des de L'Auditori de Barcelona, "Un concert de 1814". Es tracta una de les cinc cites (24, 25 i 26 de gener, i 15 i 16 de febrer) que l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya ha preparat per retre el seu particular homenatge al gran geni de Bonn, Ludwig van Beethoven, en el 250 aniversari del seu naixement. Aquest concert forma part de la temporada 2019-2020 de l'OBC (Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya). Els comentaris de la transmissió els farà Joan Vives
Catalunya Música transmet en directe el "Festival Beethoven 250" de l'OBC, dins el concert matinal
Diumenge 26 de febrer, a les 11.00

Catalunya Música transmet en directe el "Festival Beethoven 250" de l'OBC, dins el concert matinal

El diumenge 26 de gener, a les 11.00, Catalunya Música oferirà en directe, des de L'Auditori de Barcelona, "Un concert de 1814". Es tracta una de les cinc cites (24, 25 i 26 de gener, i 15 i 16 de febrer) que l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya ha preparat per retre el seu particular homenatge al gran geni de Bonn, Ludwig van Beethoven, en el 250 aniversari del seu naixement. Aquest concert forma part de la temporada 2019-2020 de l'OBC (Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya). Els comentaris de la transmissió els farà Joan Vives
Jan Willem de Vriend
Jan Willem de Vriend

Aquest diumenge (i el divendres 24 i dissabte 25) el director holandès Jan Willem de Vriend, expert en música del classicisme i l'actual principal director convidat de l'OBC, es posarà al capdavant de l'orquestra per fer-nos reviure el concert que el mateix Beethoven va oferir a la Redoutensaal de Viena el dia 27 de febrer del 1814. D'aquí ve el títol "Un concert de 1814". Sentirem les mateixes obres que el mestre va triar per a aquella vetllada: la cantata "Tremate, empi tremate" per a soprano, tenor, baríton i orquestra, op. 116; la Simfonia n. 7 en La, op. 92; la "Wellingtons sieg" ('La victòria de Wellington') per a orquestra, op. 91, i la Simfonia n. 8 en Fa, op. 93.

Tant "La victòria de Wellington" com la Setena simfonia s'havien estrenat dos mesos abans en un concert a benefici dels soldats ferits a la batalla de Hanau. Aquell dia dirigia l'orquestra el mateix compositor i entre els integrants de l'orquestra hi havia tres grans músics de la història: Salieri, Hummel i Meyerbeer. L'èxit va ser esclatant, tant per la primera de les obres, escrita per celebrar la victòria de les tropes comandades pel duc de Wellington sobre els exèrcits napoleònics a la ciutat basca de Vitòria, el juny de 1813, com per la Setena, que també va despertar els més grans elogis i es va acabar convertint en una de les obres més populars del seu catàleg. De fet, aquestes estrenes van suposar un dels triomfs més grans de la seva carrera davant el públic. Per primer cop, l'audiència va reclamar un bis del moviment lent de la Setena simfonia i la premsa, dies més tard, en va informar dient: "Plaer general, que va arribar a l'èxtasi". Immediatament després d'aquestes dues estrenes, Beethoven es va ocupar de preparar el concert del dia 27 de febrer, que ell mateix va assajar, dirigir, produir i finançar, i aquest cop amb guanys econòmics considerables.

El concert d'aquest diumenge també l'integren un trio vocal escrit en l'època en què Beethoven era alumne d'Antonio Salieri i la Simfonia n. 8, l'única obra estrenada aquell dia de febrer del 1814. Es tracta d'una obra que mira al passat, cap a Haydn i Mozart, i s'hi amaga una simfonia alegre i encantadora, tot i que va ser escrita en un dels períodes més torturats del compositor. L'obra no va tenir gaire repercussió, sobretot si tenim en compte l'èxit de les dues obres estrenades feia poc, però és veritat que estaven més dins el clima de celebració després de dècades de guerra. La resposta final del públic en aquell concert no va ser del tot satisfactòria per a Beethoven; tot i amb tot, els aplaudiments dels vienesos van ser generosos.

S'explica una anècdota segons la qual quan va acabar el concert Beethoven es va trobar dues noies joves que li van oferir cireres. Quan anava a pagar, una de les noies li va dir: "No acceptaré res de vós... Us hem vingut a sentir a la Redoutensaal, i us estem agraïdes per aquesta música tan bonica que feu".

La transmissió en directe d'aquest concert estarà disponible durant un mes al web de Catalunya Música.