Una generació sense referents d'oci en català
La falta de referents en català a la televisió i a les xarxes socials fan que l'oci dels nens i joves sigui predominantment en castellà
Una generació sense referents d'oci en català
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Catalunya migdia

Una generació sense referents d'oci en català

La falta de referents en català a la televisió i a les xarxes socials fan que l'oci dels nens i joves sigui predominantment en castellà

Actualitzat

La falta de referents que parlin català a la televisió, a les xarxes socials i als videojocs està accentuant la caiguda de l'ús del català entre els nens i joves. Una caiguda que s'accentua encara més en el pas de la primària a la secundària. 

Hi ha professors que confirnem que aquest retrocés en l'ús del català comença al final de la primària. Laura Corralo és professora de tercer en una escola de Berga i explica que aquesta situació l'ha trobat tant en escoles on l'entorn dels alumnes és majoritàriament catalanoparlant com en escoles on l'entorn és majoritàriament castellanoparlant: 

"Quan pregunto als meus alumnes catalanoparlants per què juguen entre ells en castellà, em contesten que ho fan perquè el youtuber que segueixen parla castellà. Els nens d'ara ja no tenen un Doraemon de TV3 com a referent, sinó un youtuber que parla castellà."

Segons un estudi de Plataforma per la Llengua del 2019, només un 35% de les converses a l'hora de jugar es fan en català a la primària, un percentatge que baixa fins el 15% a la secundària. A les escoles de zones castellanoparlants, les converses en català són encara més reduïdes i segons aquest estudi, desapareixen totalment durant l'ESO. 

Els youtubers i influencers parlen castellà

L'impacte dels influencers i youtubers en la vida dels nens és cada vegada més gran. Si bé és cert que n'hi ha alguns que han començat a publicar en català i han aconseguit tenir un lloc a les xarxes, la majoria prefereixen fer servir el castellà o fins i tot l'anglès per aconseguir una major repercussió. És el cas del youtuber català Outconsumer, Roc Massaguer:

"Res en la meva carrera hauria passat si hagués parlat en català a Youtube. Les mateixes plataformes tenen uns algoritmes que no valoren el català i no m'hauria pogut posicionar. És una bola perquè els youtubers més buscats són castellans i per tant, el consum està encaminat cap als continguts en castellà."

Les xarxes com Instagram o Youtube no permeten filtrar en catalài això dificulta encara més tenir visibilitat fent servir aquesta llengua. En canvi, Tik Tok sí que té un algoritme que permet filtrar el català com explica Outconsumer:

"Tik Tok és ara mateix l'única xarxa social on es pot triomfar parlant en català. L'aplicació té uns algoritmes que detecten la llengua que fas servir i et presenta tiktokers en català."

Twitch també reconeix el català des de fa un any i ja hi ha diversos canals en català que funcionen molt bé com MiqueletsTV o LauzetaFolk.

El català a la TV i a les plataformes audiovisuals

Els nens no tenen referents en català a les xarxes socials, però què passa amb la televisió i les plataformes com Netflix, Amazon Prime, Movistar o Disney+?

Segons una enquesta del departament de Política Lingüística, 8 de cada 10 catalans volen sèries i pel·lícules en català a les plataformes audiovisuals i al cinema. En canvi, a Disney+ només hi ha 3 pel·lícules en català de les 22 que estan doblades. I Netflix tot just estrenarà el 30 d'abril la primera pel·lícula disponible en català.

Pel cofundador del canal Malaia Arnau Rius, TV3 hauria de fer una aposta per tornar a comprar sèries i dibuixos en català de qualitat i a més, hauria de generar continguts multiplataforma:

"El principal problema és que des que vam perdre el 3XL no tenim cap canal juvenil multiplataforma que ajudi a alimentar altres projectes que es podrien visibilitzar a Youtube, Instagram... i que farien que ara estiguessim millor."

El món del cinema reclama més finançament per poder produir pel·lícules i sèries d'animació infantils en català. El president de l'associació PROA, Productors Audiovisuals Associats, Jordi Oliva, creu que TV3 hauria de fer una aposta clara per la producció en català:

"Falta inversió per poder fer més produccions en català. A més, cal tenir en compte que l'animació és especialment cara."

TV3 ha anunciat aquest abril un nou paquet de 6 milions d'euros per fomentar la producció audiovisual en català. D'aquest, un milió i mig seran per coproduir pel·lícules de ficció en català i la resta es destinaran a documentals, sèries d'animació i programes d'entreteniment.

Els experts coincideixen que cal generar continguts per als nens i adolescents pensant en els formats que ells consumeixen ara mateix.

El català a casa

El fet que l'escola blindi la llengua amb la immersió lingüística no és garantia que els  joves percebin el català com un idioma atractiu i el facin servir al carrer. Segons el filòleg Pau Vidal, cal que els pares donin exemple:

"Els fills fan el que veuen fer a casa. I molts pares, canvien al castellà quan surten al carrer. Els catalans aspirem que l'altre ens entengui en català, no que ens parli en català. Fent una metàfora esportiva... no sortim ni a empatar el partit."

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut