Els aeroports europeus fa dies que viuen una situació límit, amb llargues cues per facturar i accedir als avions, que han fet perdre el vol a milers de passatgers. El col·lapse és degut, en part, a la crisi de la covid, que va suposar acomiadar bona part del personal. L'increment de demanda, un cop superat el pitjor de la pandèmia, i la sortida del Regne Unit de la zona Schengen han fet la resta.   Més policies a l'aeroport de Barcelona Al Prat fa dies que es formen cues interminables per passar el control de passaports. L'estiu postpandèmic ha suposat una recuperació de passatgers que passen per aquestes instal·lacions, amb prop d'un miler de vols diaris. El Brexit ha suposat, a més, que els turistes britànics, que són majoria, hagin de passar pel control policial perquè el seu país ja no forma part de l'espai Schengen. La situació es repeteix a molts aeroports europeus, com el de Schiphol, a Amsterdam (Reuters / Piroschka van de Wouw) Per aquest motiu ara s'incorporen 90 agents de policia més, per reforçar el control de passaports i evitar les cues. Aena admet aquests problemes, sobretot quan els vols procedents del Regne Unit coincideixen amb els de països tercers. Per això assegura que prioritza les sortides. VTC esperant els seus clients a la zona d'arribades del Prat (Catalunya Ràdio / Joan Garcia) Tot i així, milers de persones han perdut el seu vol. El vicepresident de l'Associació Catalana d'Agències de Viatge, Martí Serrate, no entén aquesta falta de previsió, quan ja se sabia què podia passar. "No entenc com no han planificat correctament i que ara estiguem veient aquestes cues, amb 5.000 persones que han perdut vols per falta d'efectius." Per evitar-ho, denuncia Serrate, hi ha passatgers que arriben a l'aeroport 3 o 4 hores abans que surti el seu vol. Comencen malament les vacances. "La gent va a l'aeroport amb 4 hores d'anticipació perquè té por de perdre el vol. El viatge comença fatal i amb la reclamació corresponent a Aena." La imatge es repeteix cada dia, amb llargues fileres de passatgers primer per facturar i després en el control de seguretat.   Falta personal Aena assegura que gràcies als ERTO s'ha pogut recuperar personal que es va haver de quedar a casa durant la pandèmia, quan es van reduir els vols. Els sindicats denuncien falta de personal (Catalunya Ràdio / Joan Garcia) Però els sindicats ho desmenteixen. Manuel Caro, de CCOO, lamenta que falten bombers, personal de terminal i de pista o senyalers. I explica les conseqüències: "La falta de senyalers provocarà retards en els avions, perquè les operacions un cop l'aparell toqui terra s'hauran d'espaiar. La falta de personal de terminal farà augmentar les cues i, en el cas dels bombers, ha de venir personal d'altres llocs a fer torns aquí per poder mantenir la categoria de l'aeroport." A causa d'això, es queixen els sindicats, els treballadors del Prat es veuen obligats a fer centenars d'hores extra. La situació encara es pot complicar més amb dues tongades de vaga convocades pel personal de cabina de Ryanair entre divendres, dia de Sant Joan, i diumenge, i entre el 30 d'aquest mes i el 2 de juliol.   Europa està igual o pitjor Les cues es repeteixen als principals aeroports europeus, sobretot a Amsterdam i Londres, on arran de la covid es van fer acomiadaments massius de personal que encara no s'han recuperat. La situació és especialment caòtica als aeroports del Regne Unit, on s'acumulen les cancel·lacions de vols per falta de personal. Companyies com EasyJet o British Airways han cancel·lat desenes de vols i milers de passatgers han fet cues d'hores o han perdut els seus avions. Les maletes perdudes s'acumulen a l'aeroport londinenc de Heathrow (Reuters / Henry Nicholls) A Heathrow, la terminal 2 de l'aeroport s'ha convertit en un mar gegant de maletes perdudes i un avió es va enlairar sense passatgers perquè no hi havia personal de terra per fer-los embarcar, mentre els qui havien d'agafar aquest vol van esperar més de 4 hores sense poder pujar-hi. Es calcula que als aeroports britànics falten uns 100.000 treballadors, i el 30% haurien de ser europeus a qui el Brexit impedeix treballar al Regne Unit. Davant d'aquesta situació les companyies reclamen que hi intervingui l'exèrcit.   Due to the industrial action and the lack of security agents, no flights will depart from Brussels Airport today, Monday June 20. This case of force majeure makes it impossible to guarantee the safety of passengers and staff. This decision is needed to avoid chaotic situations. pic.twitter.com/cwHZuQMsdU Brussels Airport (@BrusselsAirport) June 20, 2022 L'aeroport de Brussel·les, mentrestant, ha cancel·lat tots els vols de sortida per falta de personal de seguretat i per evitar una situació caòtica.