Amb el pont de la Mare de Déu d'agost, a l'aeroport de Prat viurà uns dels dies amb més activitat, amb prop de 3.500 operacions, entre divendres i dilluns. Coincidint amb aquest cap de setmana llarg, els pilots de la companyia EasyJet comencen una vaga que durarà tots els caps de setmana del mes. L'aturada s'encavalca amb la que fan els tripulants de cabina de Ryanair de dilluns a dijous durant tot l'agost. Els serveis mínims per als pilots d'EasyJet La vaga de la companyia suïssa de baix cost està convocada pel SEPLA, el Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries. Es farà tots els caps de setmana d'aquest mes, de divendres a diumenge; en concret, els dies 12, 13, 14, 19, 20, 21, 27, 28 i 29 d'agost. Els pilots d'EasyJet s'aturen a partir d'aquest cap de setmana (ACN/Gerard Escaich) La companyia suïssa opera vols internacionals des de l'aeroport del Prat, sobretot a diferents ciutats del Regne Unit. El Ministeri de Transports ha dictat uns serveis mínims que, en el cas de Barcelona, són del 61% dels vols amb sortida o destinació a l'aeroport del Prat. Hemos establecido los servicios mínimos para la huelga de Pilotos de @easyJet. ?Para compatibilizar el interés de los ciudadanos y sus necesidades de movilidad con el derecho de huelga de los trabajadores. Consúltalos aquí ?https://t.co/ZuKLQHXZi2 pic.twitter.com/iwbPMwkxnd Ministerio Transportes, Movilidad y A. Urbana (@mitmagob) August 10, 2022 Els vols de Menorca també tenen uns serveis mínims del 61%; els de Mallorca, del 57%, i els de Màlaga, el 60%. Tornar a la situació prepandèmica Amb aquesta mesura de pressió, els pilots d'EasyJet volen forçar l'empresa a negociar una millora de les condicions laborals i salarials, tal com explica José Valle, portaveu del SEPLA a la companyia. "Els pilots, per protegir els nostres llocs de treball, i sobretot per donar suport a la companyia en la seva recuperació, vam acordar reduir les nostres condicions, però ara, amb un nivell de vols semblant al que teníem abans, és el moment de recuperar-les." El sindicat denuncia que la direcció de l'empresa s'ha negat reiteradament a retornar les condicions que van perdre durant la pandèmia i també es tanca a negociar el segon conveni col·lectiu. La Sección Sindical de Sepla en #easyJet convoca una huelga en tres períodos de 72 horas durante el mes de agosto. Los pilotos piden recuperar las condiciones que tenían antes de la pandemia y volver a negociar el segundo convenio colectivo. ?Más info https://t.co/pgScW7mA3O pic.twitter.com/41aFikXpK5 Sepla (@sepla_pilotos) July 29, 2022 Les condicions dels pilots espanyols, denuncia el SEPLA, són pitjors que les dels pilots de la mateixa companyia que operen des d'altres països europeus. Les propostes empresarials en els sis mesos que han durat les negociacions fallides, afegeix, encara les empitjoren. Continua la vaga de Ryanair La vaga d'EasyJet se suma a les aturades que estan fent tot l'estiu els tripulants de cabina de Ryanair, cada setmana de dilluns a dijous. Aquest dijous, s'han cancel·lat dos vols al Prat a causa d'aquesta vaga i deu vols han tingut retard. Els sindicats USO i SITCPLA, el Sindicat Independent de TCP de Línies Aèries, han convocat la vaga per la negativa de la companyia a negociar un conveni col·lectiu. Continua la vaga de Ryanair d'aquest estiu (ACN/Jordi Bataller) Els dos sindicats, a més, acusen la direcció de Ryanair de males pràctiques per amenaçar amb l'acomiadament els treballadors que han tingut almenys quatre baixes mèdiques a l'any. #Usodenuncia las malas artes de #Ryanair enviando cartas al personal que ha estado de baja por enfermedad dentro de su plantilla para coaccionarlos. La #huelgaryanair continúa este próximo lunes 8. #Usoenlucha @USOAereo @AccionsindUSO @USOConfe https://t.co/Be68O9kIst USO Servicios (@USO_Servicios) August 5, 2022 La vaga de la companyia irlandesa es pot allargar fins al gener. Els serveis mínims dictats pel Ministeri de Transports són d'entre el 36% i el 85%, segons l'aeroport. El context postpandèmia Els problemes a l'aviació comercial, amb vagues de diferents col·lectius i falta de personal, tenen a veure amb les repercussions de la pandèmia. Mentre va durar la crisi sanitària, les companyies van haver de prescindir de part del seu personal i el que va conservar el seu lloc de treball es va veure obligat sovint a retallar les seves condicions laborals i salarials. Torna l'activitat d'abans de la pandèmia (Unsplash/Sebastian Grochowicz) Ara que gairebé s'han recuperat els nivells de vols d'abans del 2019, s'ha vist que falta personal per atendre tots els passatgers. Els treballadors, sovint amb una sobrecàrrega de feina, volen recuperar el que van perdre a conseqüència de la crisi de la covid. Aquest mes d'agost, les companyies europees han cancel·lat prop de 16.000 vols, el 2% dels programats, a causa de les vagues i la falta de personal. La nova situació econòmica i climàtica Però si bé les companyies aèries han reprès una activitat semblant a la que tenien abans de la pandèmia, el context mundial no és el mateix. La guerra a Ucraïna ha comportat un augment del cost del combustible i l'emergència climàtica requereix accions per rebaixar l'empremta ecològica dels vols. S'acaben els vols de baix cost? (Unsplash/Markus Winkler) En aquest context, el conseller delegat de Ryanair, Michael O'Leary, ha pronosticat a la BBC que els vols que sortien pel preu d'una targeta de metro s'han acabat. "No crec que hi hagi més vols a 10 euros perquè el combustible s'ha encarit per la invasió d'Ucraïna, però igualment serem més barats que British Airways o altres competidors." Tot i això, O'Leary creu que, malgrat l'augment del cost de la vida, la gent continuarà volant amb freqüència, però baixarà el ritme. El tren és més ecològic en les distàncies curtes i mitjanes (Unspalsh/Pascat Bernardon) El sector de l'aviació s'enfronta a una nova situació. A la competència per totes les companyies que s'han creat en les últimes dècades i l'augment del preu del combustible, s'hi ha d'afegir el seu impacte ecològic. Els vols comercials són els responsables del voltant del 2,4% de les emissions de CO2. Governs i grups de pressió incideixen en la necessitat de reduir l'empremta ecològica i aposten perquè en els viatges de curta i mitjana distància s'eviti l'avió en favor del tren, molt menys contaminant.