El 061 no és gratuït, com assegura la Generalitat. La majoria d'operadores cobren la trucada als usuaris, que han de reclamar si volen recupera…
Fets o Fakes

Trucar al 061 no és gratis, com s'havia anunciat

El govern assegura que, coneguda la situació, està treballant per trobar una solució i té pendent una reunió amb les operadores

Pilar Garcia, Carlos Baraibar, Eli Sort, Mariona Costa, Oriol NubiolaActualitzat

El govern negociarà amb les companyies telefòniques la gratuïtat del 061, després que, com va explicar divendres el "Fets o fakes" de Catalunya Ràdio, des que va acabar l'estat d'alarma les operadores tornen a cobrar als seus clients per aquestes trucades.

De fet, a la pàgina del Sistema d'Emergències Mèdiques ha desaparegut la informació que deia que la trucada no té cap cost, i que divendres encara hi era.

 

Segons la consellera portaveu, Meritxell Budó, treballaran en dues direccions perquè el servei torni a ser gratuït:

Des del govern, un cop coneguda la situació, estem treballant per veure com podem trobar una solució i si podem habilitar totes les partides econòmiques necessàries per cobrir el cost del servei mentre duri la pandèmia. I properament estem pendents d'una convocatòria amb les operadores per arribar a un acord i negociar en aquest sentit

Durant les darreres setmanes alguns usuaris del telèfon 061 s'havien queixat que els havien cobrat les trucades, fet que no s'entenia després que el passat 12 de març es va aprovar la gratuïtat del servei en un decret llei.

El preu de la trucada al 061 depèn de cada companyia

Des de "Fets o fakes" hem comprovat que les operadores Parelm, Orange, Yoigo i Movistar cobren als seus clients el total o una part del cost de les trucades que han fet al 061.

El 061 no és gratuït com assegura la Generalitat. La majoria d'operadores cobren la trucada als usuaris, que l'han de reclamar si volen recuperar els diners
 

Movistar ha confirmat al 'Fets o fakes' que si un client truca al 061 des d'un mòbil se li cobren els 0,20€ de l'establiment de trucada, mentre que si es truca des d'una línia fixa, es paga l'establiment de trucada i el minutatge. Segons Movistar, només han garantit un 061 gratuït durant la vigència de l'estat d'alarma i del pacte govern central-operadores. A la pregunta de què passa amb el decret de la Generalitat, Movistar dona a entendre que només va atendre l'acord entre les operadores i el govern de l'estat.

Orange també cobra en aquesta línia, com podem comprovar en la factura que ens ha fet arribat una usuària de la companyia:

El 061 no és gratuït com assegura la Generalitat. La majoria d'operadores cobren la trucada als usuaris, que l'han de reclamar si volen recuperar els diners
 

L'única companyia que hem pogut comprovar que no cobra res per les trucades al 061 és Vodafone:

El 061 no és gratuït com assegura la Generalitat. La majoria d'operadores cobren la trucada als usuaris, que l'han de reclamar si volen recuperar els diners
 

Yoigo i Parlem carreguen a la factura tots els minuts que dura la comunicació. Aquest usuari, que ens ha confirmat que és de Yoigo, ens ha fet arribar la factura i efectivament li van cobrar 14 euros per dues trucades al 061:

Altres usuaris de la companyia també ens han fet arribar factures com aquesta:

El 061 no és gratuït com assegura la Generalitat. La majoria d'operadores cobren la trucada als usuaris, que l'han de reclamar si volen recuperar els diners
 

En alguns casos, les trucades han superat els 30 euros, com és el cas d'aquesta usuària de Parlem, que se'n va adonar mirant la factura:

Hem rebut factures d'altres clients de Parlem, que ratifiquen el cobrament per trucar al 061:

El 061 no és gratuït com assegura la Generalitat. La majoria d'operadores cobren la trucada als usuaris, que l'han de reclamar si volen recuperar els diners
 

L'operadora Parlem ha confirmat a "Fets o fakes" que, si els clients reclamen, els tornen els diners. I això és el que s'ha de fer, reclamar, segons ens ha assegurat Júlia Terés, tècnica jurídica de l'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya.

Qualsevol consumidor que a la factura hi vegi reflectit el cost d'una trucada al 061 el que pot fer és, en primera instància, posar-se en contacte amb la companyia. Si no té resposta, pot posar una reclamació a l'Agència Catalana de Consum, a una Oficina Municipal d'Informació al Consumidor dels ajuntaments (OMIC) o a una associació de consumidors o usuaris.

La companyia Parlem denuncia que no hi ha cap mecanisme establert perquè la Generalitat pagui a les operadores per les trucades dels seus clients al 061, i estan en contacte amb Economia per mirar de resoldre aquest problema. 

Des del Departament d'Economia asseguren a "Fets o fakes" que n'estan al cas i estan mirant de resoldre-ho, i recorden que la Generalitat havia previst mig milió d'euros per poder assumir el pagament d'aquestes trucades.

Anar al contingut