"Música per créixer" és el projecte que des de fa 15 anys vehicula el dia a dia de l'escola Pereanton de Granollers, al Vallès Oriental. Un projecte d'innovació pedagògica que ha donat singularitat i prestigi a l'escola i que el curs passat va rebre el premi Baldiri Reixac de la Fundació Carulla, un dels més prestigiosos del sector, per aquesta iniciativa que ha convertit la música en un dels principals eixos d'aprenentatge del centre. L'orquestra cohesiona el grup; que soni bé depèn de tots (Sara Cañete / Catalunya Ràdio)) La música com a llenguatge universal El detonant no és nou: una escola pública amb massa segregació i poques famílies que apostessin per ella, però el resultat ha estat una autèntica revolució. Roser Martínez, l'antiga directora, explica que en la música van trobar un llenguatge universal i van decidir que cada grup classe formaria una orquestra big band, on tothom seria important. "Vam pensar que la música podia arribar a tots els nens. Que encara que ens arribés un nen del Senegal i no ens entengués perquè no parlava el nostre idioma, sí que entenia la música. I això feia que es pogués integrar amb tot el grup classe." L'Àgata Medalla, l'actual directora, reconeix que el centre es troba en un moment dolç on gaudeix dels fruits d'un projecte que ha anat coent a poc a poc i que ara ja està plenament consolidat. "Des que els alumnes entren amb tres anys treballem amb la sensibilització amb els llenguatges artístics: la música, la dansa, la veu. I a partir d'aquí el projecte va creixent i l'anem articulant". La música s'interrelaciona amb la resta d'aprenentatges (Sara Cañete/Catalunya Ràdio))   Cinc anys de big band i un repertori de cançons que creix cada any Primer de primària és un moment important, perquè els alumnes escullen instrument. "A primer els alumnes fan una roda d'instruments amb els mestres d'instruments i n'escullen tres. A partir d'aquí l'equip docent els n'adjudica un que l'acompanyarà tota la primària. A partir de segon la big band comença a funcionar i cada any anirà incorporant un tema musical, i anirà sumant, de manera que a sisè de primària tindrà un repertori suficient per poder fer un enregistrament i per poder fer un concert, perquè aquí hi ha una part molt important, que és que allò que passa, allò que fem aquí, també ho mostrem." L'escola ha aconseguit mantenir el projecte malgrat la pandèmia (Sara Cañete / Catalunya Ràdio)) És el cas d'en Dídac i l'Aina, dos alumnes del centre que fa temps que conviuen amb els seus instruments. "M'agrada el trombó -explica en Dídac- perquè és fàcil de tocar i sona fort, no és com el clarinet, que sona fluixet." "A mi des del principi sempre m'havia agradat tot això de la bateria i la percussió perquè hi ha molts instruments. Des del primer dia me'n vaig enamorar", diu l'Aina.   Un projecte exigent que enganxa els alumnes Però "Música per créixer" va més enllà, és un projecte d'ensenyament globalitzat que també els permet articular la resta d'aprenentatges: "La música és matemàtiques, és història, és ciència i és moviment. La música ho té tot."     També és un projecte exigent, però els alumnes com l'Aina ho viuen com una oportunitat. "A mi m'encanta: desconnectes de les altres coses i et centres només en això." La pandèmia els ha obligat a ampliar el projecte i ara tenen 5 big bands en funcionament. Això els ha demanat una inversió important que han pogut afrontar gràcies a suports com els Premis Baldiri i Reixac. També posen en valor la col·laboració imprescindible amb l'escola municipal de música Josep Maria Ruera, de Granollers, i el suport que sempre han rebut per part del consistori.