Tanatori de les Corts, que depèn de l'Ajuntament de Barcelona. (Juanma Ramos)
Tanatori de les Corts, que depèn de l'Ajuntament de Barcelona. (Juanma Ramos)
Catalunya migdia

Més transparència als serveis funeraris de Barcelona

Deu centres sanitaris de Barcelona s'adhereixen al protocol de bones pràctiques sobre serveis funeraris i oferiran informació als familiars sobre drets, opcions i preus dels serveis bàsics

Mar Riera Actualitzat

L'Ajuntament de Barcelona i 10 centres sanitaris de la ciutat posen en marxa un nou protocol per millorar la informació sobre els serveis funeraris.

Professionals sanitaris d'aquests hospitals informaran directament les famílies amb l'ajuda d'un tríptic sobre totes les gestions que cal fer en cas de defunció.

L'objectiu és garantir que, en un espai adequat i íntim i amb professionals sense cap vincle amb les empreses, s'informi de manera transparent les famílies de les opcions que tenen, i dels preus i serveis disponibles. Ho ha explicat el regidor Eloi Badia, responsable dels serveis funeraris municipals.

"Ara es garantirà que rebo la informació de part d'un sanitari. M'explicaran quins són els meus drets, quines són les empreses que operen a la ciutat i m'expliquen quin és el preu d'un servei bàsic. I això és fonamental perquè, quan haig de tractar amb un comercial, normalment es desconeixen els serveis i els preus que hi ha."


Actualment, un servei bàsic sense sala de vetlla a Barcelona pot costar entre 1.700 i 2.100 euros en funció de l'empresa que es contracti. De moment, aquest protocol de bones pràctiques es farà a 10 centres, com el Clínic o l'Hospital del Mar, però el consistori no descarta que s'hi acabin sumant més hospitals o sociosanitaris.

Aquests deu centres sanitaris s'han adherit al protocol de bones pràctiques sobre serveis funeraris impulsat per l'Ajuntament de Barcelona a finals del 2018. Tot i que l'objectiu del consistori llavors era que el desplegament fos imminent, no ha estat fins ara, un any i mig de pandèmia després, que s'ha pogut concretar el protocol i aconseguir el compromís de deu equipaments per implementar-lo.

Bàsicament, consisteix en un canvi en la manera com hospitals o sociosanitaris han de procedir quan mor un pacient i preveu facilitar als familiars o acompanyants informació de les empreses de serveis funeraris que operen a la ciutat, dels preus bàsics i de les bonificacions a les quals tenen accés per garantir els seus drets a l'hora de prendre una decisió.

En aquest tríptic hi ha informació sobre totes les empreses que operen a la ciutat de Barcelona i sobre el dret de llibertat d'elecció de l'empresa funerària així com un llistat de quins serveis són obligatoris de contractar en cas de defunció i quins són opcionals.

Segons Badia, un punt important del fulletó és que conté informació bàsica sobre les empreses funeràries, com preus dels serveis bàsics i també les bonificacions a les quals es pot optar.

L'enterrament en un cementiri és una de les moltes opcions que hi ha per als difunts. (Linda Gerbec/Unsplash)

Tríptic informatiu i preus

Els centres adherits al protocol disposaran d'un tríptic informatiu que facilitaran a les persones que hagin de contractar els serveis funeraris. En aquest tríptic hi ha informació sobre totes les empreses que operen a la ciutat de Barcelona i sobre el dret de llibertat d'elecció de l'empresa funerària, així com un llistat de quins serveis són obligatoris de contractar en cas de defunció i quins són opcionals.

Segons Badia, un punt important del fulletó és que conté informació bàsica sobre les empreses funeràries, com ara preus dels serveis bàsics i també les bonificacions a les quals es pot optar. Per això, el consistori espera que amb la informació a la mà s'evitin sobrecostos per pura desinformació.

A banda, al tríptic també hi ha dades del web i el telèfon de l'Ajuntament de Barcelona on es pot trobar tota la informació sobre els serveis funeraris a la ciutat, incloses les tarifes dels operadors funeraris de l'any en curs.

Primer contacte informatiu

A part del lliurament del tríptic, el protocol també estableix els criteris que han de complir els espais destinats a informar sobre tràmits relacionats amb els serveis funeraris a les famílies de la persona difunta.

Per exemple, la informació s'ha de donar en espais físics habilitats per donar la informació adequada en un entorn de confort i intimitat, dins els centres adherits, i es veta que aquí hi hagi espais informatius d'informació comercial o promocional dels serveis funeraris.

També s'estableix que la informació la lliuraran professionals no vinculats a empreses funeràries, asseguradores de decés, gestories o qualsevol altra empresa privada vinculada al sector funerari. La primera persona que faciliti informació a la família haurà de ser un sanitari o algú del mateix centre sociosanitari o hospital.

 


Objectiu: que s'hi adhereixin més centres

La regidora Gemma Tarafa ha apuntat que entre els centres adherits n'hi ha d'importants a la ciutat, però ha reconegut que cal arribar a tots:

"Ha estat un darrer any molt intens... Ara continuarem la feina perquè s'hi puguin adherir tots en el mínim temps possible"

NOTÍCIES RELACIONADES

Anar al contingut