Des del 1989 que no es veia una mobilització amb tanta repercussió com la que ha començat avui als ferrocarrils britànics. La vaga afecta directament el dia a dia dels ciutadans, sobretot els de Londres, on també fan vaga els treballadors del metro. Cues i retards als transports públics La vaga de més de 40.000 treballadors del sector ferroviari ha paralitzat Anglaterra, Gal·les i Escòcia. En virtut dels serveis mínims decretats pel govern, només funciona un de cada cinc trens. Les aturades d'avui es repetiran dijous i dissabte. El Regne Unit aturat per la vaga ferroviària mes gran dels últims 30 anys. També hi ha vaga de metro i Londres està pràcticament desert. pic.twitter.com/DRgjGT8L5K Coia Ballesté Brumós (@CoiaBalleste) June 21, 2022 A Londres, a més, els treballadors del metro s'han afegit a les mobilitzacions. Moltes empreses han optat per fer teletreball i s'ha vist molts ciutadans fent llargues cues a les parades d'autobús o ocupant els carrers en bicicleta o a peu per arribar a la feina o els estudis. Els retards són pràcticament inevitables. Alguns treballadors han agafat la bicicleta per anar a la feina (Reuters / John Sibley) La vaga als transports coincideix amb l'època d'exàmens als instituts de secundària i amenaça de col·lapsar les comunicacions amb el festival de música de Glastonbury, que comença demà, després de tres anys. Una inflació descontrolada a l'origen del conflicte La vaga del sector ferroviari està convocada pel sindicat RMT Union, després del fracàs de les negociacions amb l'operador Network Rail. Els sindicats reclamen un augment de sou del 7%, després d'anys amb els salaris congelats, per compensar l'increment de preus, que en un any s'han enfilat un 9%. National Rail & London Underground Strikes: RMT statementhttps://t.co/Su77c7Vvd0 pic.twitter.com/ySnSbhsl4y RMT (@RMTunion) June 20, 2022 Després de dies negociant, les converses es van trencar ahir dilluns. Els sindicats no van aconseguir els augments salarials que pretenien, ni tampoc millores de les condicions salarials ni garanties per al manteniment de la plantilla. Moltes cues a les parades d'autobús (Catalunya Radio / Coia Ballesté Brumós) Els sindicats adverteixen que la vaga que comença avui és només la porta d'entrada d'un estiu calent per les protestes de molts altres sectors. L'augment dels preus al Regne Unit fa preveure mobilitzacions a l'educació, la sanitat o la recollida d'escombraries. Esquirols promoguts pel govern conservador Els representants sindicals també en fan responsable el govern de Boris Johnson, a qui retreuen haver reduït el finançament dels ferrocarrils en 4.000 milions de lliures i no haver intercedit a favor dels treballadors en les negociacions amb l'operador. Les protestes sindicals s'estenen a Anglaterra, Gal·les i Escòcia (Reuters / Jason Cairnduff) Com a resposta a les mobilitzacions sindicals, i segons alguns mitjans, el primer ministre conservador estudia impulsar una llei que autoritzaria les empreses a contractar personal temporal per ocupar el lloc dels qui facin vaga, una mesura prohibida des de l'any 1973. Grans aglomeracions durant els serveis mínims (Reuters / Henry Nicholls) A més, el ministre de Transports del Regne Unit, Grant Shapps, s'ha negat a mediar en el conflicte, tal com demanen els sindicats ferroviaris. Shapps assegura que una reunió amb els sindicats no serviria de res. El ministre ha qualificat els sindicats d'obsolets i els ha acusat d'oposar-se al progrés, un discurs semblant al de Boris Johnson, per a qui l'acció sindical perjudica les empreses en un moment en què s'estan recuperant de la pandèmia.