Les editorials no perden els papers.
Catalunya migdia

Les editorials no perden els papers

L'escassetat de paper i cartró impacta en el món del llibre però el sector assegura que no afecta la campanya de Nadal

Enllaç a altres textos de l'autor

Montse Camps Puigantell

Redactora d'informatius especialitzada en literatura

@MontseCampsP
Actualitzat
TEMA:
Impulsem Cultura

El sector de l'edició viu el seu millor moment de vendes, però ha de fer front a un problema important des de ja fa uns mesos: la falta de paper i cartró i l'augment de preus d'aquests materials, al voltant d'un 20 per cent. Això els ha obligat a reajustar calendaris i pagar més costos. El llibre infantil i juvenil, que necessita més cartró per l'enquadernació de tapes dures, és el mes afectat. Mònica Bermejo, de l'editorial Cocobooks, explica que la falta de material els ha obligat a anar refent el calendari de novetats:

"Al setembre els impressors ja ens van dir que el preu del paper pujava. I sobretot hi ha una gran espera de tres mesos per poder tenir el mateix paper que usàvem fins ara. Això fa que estiguem contínuament recomponent el plàning".


Lluís Zendrera és director general d'Editorial Joventut i president del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil, Clijcat, i admet que la seva editorial tenia previst treure per Nadal de deu a quinze novetats i finalment en trauran cinc.

"Tot el paper se n'ha anat cap a Àsia. I també el cartró, sobretot, per aquestes empreses grans tipus Amazon o Alibaba, que per enviar un paquetet de deu centímetres t'envien una caixa d'un metre. Això ha provocat una escassetat mundial. No m'hi havia trobat mai. El continent s'està carregant el contingut."

Un problema afegit és l'acumulació de paper per part d'algunes editorials, segons el gerent de l'editorial Sentir, Jeroni Boixareu:

"La covid va provocar una reducció de paper i després la producció no s'ha adequat a la demanda. I hi ha una mica d'especulació perquè hi ha editorials grans que estan comprant paper i emmagatzemant-lo."

Les editorials no perden els papers.
La falta de paper de moment no repercuteix en el preu final del llibre

Quilòmetre zero

Altres editorials, en canvi, no ho noten massa perquè treballen amb impressores de proximitat. És el cas de Kalandraka que no han tingut retards en les entregues perquè ho imprimeixen gairebé tot a Espanya. També Babulinka, que fan el llibre quilòmetre zero, com explica la seva fundadora, Mar González:

"En tema costos és important el tema del transport. Els que fem llibre de proximitat no ho hem notat però aquells que han d'imprimir a la Xina o similar han notat el cost de l'increment dels contenidors."

La campanya de Nadal, assegurada

En conjunt la campanya s'ha salvat tot i que amb dificultats. Patric de San Pedro, editor de Takatuka, diu que hi ha hagut molta incertesa i han tingut dificultat per planificar. Afegeix, però, que han pogut publicar tot el previst abans de Nadal tot i que han endarrerit un parell de reedicions que no han pogut fer. Núria Melgosa, directora de Cruïlla, explica que tenen uns acords molt sòlids amb els proveïdors de paper que els han permès complir amb els terminis previstos i per Nadal s'han mantingut les tirades
Per Joan Sala, editor de Comanegra i president de l'Associació d'Editors en Llengua Catalana, és un problema conjuntural que s'acabarà solucionant:

"El problema és que s'apugen els costos i passarem dos o tres mesos amb unes certes tensions per tenir les tipologies de paper que volem. Però en tot cas hi ha paper per fer llibres. Està fora de tot dubte que no hi haurà escassetat de llibres. L'única cosa és que les editorials haurem d'anar amb unes previsions de temps més àmplies que les que teníem."

Ho acabarà pagant el consumidor?

 
Zendrera explica que des de FEDECALI, la Federació de Cambres de Llibre, s'està treballant perquè tot plegat no repercuteixi massa en el preu final del llibre, però admet que pot afectar tot i que no està previst a termini curt. El president del Gremi d'Editors de Catalunya, Patrici Tixis, llença un missatge tranquil·litzador:

"Com tots sabem, hi ha un encariment del preu de l'energia i també del transport. Hem de veure si això és molt conjuntural o serà més estructural. De moment l'increment de costos l'assumeix la mateixa indústria i veurem..., però avui per avui no està passant".

 Amb vista al 2022 les editorials mouran fitxa i milloraran la previsió de compres. 

ARXIVAT A:
Impulsem Cultura
Anar al contingut