Hi ha 155 companyies catalanes que tenen filials a la Xina; són sobretot dels sectors de l'automoció, maquinària i farmacèutic. Les fàbriques que estan ubicades en zones de confinament o restriccions han hagut d'aturar l'activitat totalment o parcialment, com explica Cristina Serradell, directora de Negoci Internacional d'ACCIÓ: "Si són en una zona que s'ha confinat, els seus treballadors no poden anar a la fàbrica. En alguns casos s'ha pogut mantenir una part de la producció perquè els empleats viuen molt a prop de la factoria o fins i tot s'han quedat a dormir a les instal·lacions."   Confinament a la ciutat xinesa de Changchun, de 9 milions d'habitants Problemes amb el transport Hi ha companyies que han hagut d'aturar la producció perquè, encara que no hi hagi confinament a la zona on estan ubicades, no reben components ni poden distribuir els seus productes. Segons Serradell, el transport és una peça clau que també s'ha vist afectada: "Tu potser pots continuar treballant al cent per cent, però necessites components que et venen d'una altra zona. I pot passar que allà hi hagi confinament i no els puguin fabricar. Però no és només això, sinó que també hi ha un problema logístic, amb el transport, i no es poden distribuir mercaderies." Això és el que li ha passat al grup català AMES Sintering, que es dedica a la fabricació de peces mecàniques d'alta precisió, principalment per al sector de l'automòbil. Tenen una planta a Wuhu, a 300 quilòmetres a l'oest de Xangai, una de les principals ciutats econòmiques del país, que està confinada. S'han trobat que no podien fer arribar els productes als seus clients, segons el director general, Cèsar Molins, i van haver de tancar temporalment: "Hem hagut de tancar la fàbrica durant tres setmanes perquè no teníem transport. Els camions no podien venir a recollir les peces per als nostres clients. Nosaltres les teníem fabricades, però com que no arribaven els camions no les podíem enviar." AMES fabrica components. Té la seu a Sant Feliu de Llobregat També han hagut d'aturar, temporalment, el projecte per ampliar la fàbrica: "Tenim un departament que es dedica a fer naus. Òbviament, hem de treballar amb enginyeria de la Xina, però la direcció d'obra l'hem de fer amb el nostre equip, que és aquí. Com que no poden viatjar hem hagut d'endarrerir l'ampliació de la fàbrica, que ens fa molta falta." La companyia té la intenció de mantenir-se a la Xina, perquè és un mercat molt gran per al seu negoci, i confia que tard o d'hora podrà fer l'ampliació de la factoria. Segons Cristina Serradell, ara com ara les empreses catalanes instal·lades al país asiàtic descarten marxar i després de més de dos anys de pandèmia han après a gestionar les disrupcions en l'activitat econòmica: " Ja ens han passat tantes coses que les empreses han après a adaptar-se i acumulen estocs. Una decisió de marxar d'un país és una decisió important, té efectes econòmics perquè formen part d'una cadena de valor. S'hi han sumat diverses disrupcions, però no tenim constància que hi hagi empreses que vulguin marxar de la Xina." Els vaixells plens de contenidors s'acumulen a la costa de Xangai (Reuters) Un altre problema per a l'activitat econòmica és el transport de mercaderies des de la Xina cap aquí. Falta personal als ports, com explica Joan Dedéu, representant oficial del port de Barcelona a la Xina: "Tenen moltes dificultats perquè tenen menys mà d'obra. Els fan tests cada dia i als que donen positiu els envien a l'hospital. Per tant hi ha menys mà d'obra que pugui fer la feina que feien normalment. S'ha multiplicat per 10 el temps de càrrega dels vaixells." Joan Dedéu confia que d'aquí poques setmanes es pugui recuperar el ritme de treball normal als ports de la Xina i assegura que el port de Barcelona està preparat per gestionar el volum de feina que tindran quan comencin a arribar els vaixells.