Un dels dies punta del comerç és el Black Friday, quan les transaccions es disparen un 40% pels descomptes. Aquest any espera una bona jornada de vendes, en què se superaran els ingressos anteriors a la pandèmia, malgrat les incerteses que generen els augments de costos. Tot plegat significa un repte per al comerç electrònic, tant per enviar els productes com per gestionar les devolucions. La meitat de les compres que es faran el divendres 25 de novembre es tornaran. Aquesta és una de les conclusions d'un estudi sobre sostenibilitat del comerç electrònic elaborat per l'EAE Business School, que també assenyala que la majoria de devolucions són de productes de roba. En molts casos, com que tornar els articles al punt d'origen és car, perquè acostumen a venir de lluny, s'acaben destruint. L'autora de l'informe, May López, directora de desenvolupament d'empreses per a la mobilitat sostenible, demana una reflexió com a compradors: "Ens han educat en el fet que és normal que demanem alguna cosa i ens ho portin un diumenge i el que hem de començar a pensar és si realment això és sostenible. Si que ens portin alguna cosa en una hora és necessari i si el cost que té l'estic pagant jo o l'està pagant algú altre, perquè algú ho està pagant." Pagar per fer devolucions de les compres online Davant la insostenibilitat de la immediatesa de les compres electròniques, algunes empreses han començat a cobrar per aquestes devolucions, com ja fa el grup Inditex en més de 30 països. Els experts vaticinen que aquesta és una pràctica que s'estendrà. Segons l'expert en logística Oriol Montanyà, professor de la Barcelona School of Management, els compradors en línia s'hauran d'acostumar a pagar per cada nivell de servei: "Si tu vas a la botiga a comprar un producte et costarà x, si vas a un punt de recollida intermediari et costarà x+y i si vols que t'ho portin a casa et costarà x+y+z." Els experts vaticinen que es cobrarà per les devolucions de compres fetes online Tot i que el percentatge de transaccions de comerç electrònic es continua incrementant a un ritme de dos dígits cada any, Montanyà assegura que no substituirà les botigues físiques: "Allò que semblava un mantra inqüestionable, que és que el comerç electrònic era el futur i acabaria tancant totes les botigues físiques, ara s'està posant en dubte." Un exemple és el sector de la moda. La compra en línia de roba suposa un 7% de les vendes. Això vol dir que el 93% de les transaccions es continuen fent a la botiga física. La roba és un dels productes estrella del Black Friday (Pexels) Un dels grans reptes del comerç electrònic continua sent repensar el sistema de lliurament d'entregues per evitar que col·lapsi les ciutats. L'empresa catalana Geever aposta per una logística de proximitat. El seu director general, Pere Roca, explica que utilitzen les hores vall per entrar els productes a la ciutat de Barcelona: "A Barcelona capital tenim 40 microhubs que fan que la gestió es faci a una distància màxima de 750 metres des del punt on tenim aquest microhub a qualsevol usuari de Barcelona." El 70% dels compradors aprofitaran el Black Friday 7 de cada 10 compradors aprofitaran les ofertes del Black Friday. El comerç ha anunciat descomptes rècord. La majoria de les vendes tornaran a ser de productes d'electrònica, seguits de prop per les compres de roba. La directora de Fashion Lab Elogia, Patricia Díaz, assegura que gran part d'aquestes compres es faran per internet: "Més d'un 80% dels consumidors farà compres online, dels quals un 42% comprarà moda." El bon temps ha provocat que no s'hagin animat fins ara les vendes de roba. El vicepresident de l'Associació de Comerciants COMERTIA, Sergi Martín, explica que per això molts comerços ofereixen grans descomptes per reduir estocs: "Hi ha una necessitat molt gran de recuperar caixa i convertir els estocs en diners, sobretot en alguns sectors." La majoria de les vendes tornaran a ser de productes d'electrònica Per la seva banda, les organitzacions d'usuaris han denunciat que la majoria de rebaixes que s'anuncien no són reals. L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) alerta que el 99% de les rebaixes que s'anuncien no tenen com a referència el preu més baix dels últims 30 dies, tal com reclama la llei. Per això, assegura que els descomptes reals són, de mitjana, del 25%, mentre que els electrodomèstics s'encareixen un 3%. L'optimisme per aquest Black Friday no ha estat suficient per superar les incerteses que generen els augments de costos. Això ha frenat les contractacions. En concret els contractes s'han reduït fins a un 10% per aquesta jornada i la campanya de Nadal.